تندرستی و سلامت

زگیل تناسلی چگونه به وجود می آید؟

زگیل تناسلی چگونه به وجود می آید؟

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های عفونی است که بین آقایان و خانم ها مشترک می باشد  و علت اصلی آن نیز ابتلا به ویروسی به نام HPV می باشد، برای اینکه بدانید زگیل تناسلی چگونه به وجود می آید؟ یا درمان آن چیست؟ با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

در درجه اول باید بدانیم که این بیماری چیست؟ چگونه به وجود می آید و علائم آن کدام هستند؟

همان طور که قبلا گفتیم این زگیل تناسلی یکی بیماری شایع پوستی و عفونی است که در اثر تماس مستقیم با پوست فرد آلوده به خصوص در روابط جنسی به وجود می آید.

این ویروس به اندازه ای شایع است که بیش از نیمی از انسان های از نظر جنسی فعال، در مدت زمانی از زندگی خود به آن مبتلا شده اند.

منشا این بیماری ویروسی به نام HPV  می باشد و باعث ایجاد زائده هایی در اطراف ناحیه تناسلی می گردد. بافتی نرم و برجسته (مشابه گل کلم) دارد که باعث ایجاد درد و ناراحتی می شوند.

 

زگیل تناسلی چگونه به وجود می آید؟ -1

انواع زگیل تناسلی

به طور کلی زگیل انواع بسیار متفاوتی دارند به طوری که بیش از ۱۰۰ گونه آن ها شناسایی شده اند ولی فقط ۴۰ نوع از آن در دستگاه تناسلی ایجاد بیماری می کند.

زگیل های معمولی دست و پا بعد از ۱۸ تا ۲۴ ماه بدون دریافت درمان پزشکی از روی پوست محو می شوند. اما زگیل تناسلی در نواحی دستگاه تناسلی ،مقعد، واژن، کشاله ران  و در داخل دهان، زبان، گلو (به علت رابطه جنسی دهانی) ایجاد می گردند. و باعث ایجاد بیماری مهلکی چون سرطان واژن، سرطان دهانه رحم، سرطان دهانه واژن، سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی مردانه، سرطان حنجره، سرطان دهان و سرطان زبان می گردد.

علائم زگیل تناسلی (HPV)

زگیل تناسلی چگونه به وجود می آید؟

این بیماری از طریق رابطه جنسی (دهان، واژن و مقعد) منتقل می شود، و علائم آن می توانند از چند هفته بعد از ابتلا تا چند ماه بعد خود را نشان دهند.

HPV علائم بسیار زیادی دارد که برخی از آن ها به اندازه ای ساده و مشخص می باشند که فرد مبتلا بدون مراجعه به پزشک نیز می تواند تشخیص دهد که به این بیماری مبتلا شده است یا خیر!

۱ -ایجاد سوزش، درد و ناراحتی و خونریزی خفیف در ناحیه تناسلی

۲ – مشاهده ای زائده هایی کوچ و برجسته که توپر و گوشتی هستند روی آلت تناسلی یا ناحیه تناسلی (رنگ این زائده ها می تواند همرنگ پوست، کمی کم رنگ تر یا پر رنگ تر باشد. این زائده ها می توانند تکی یا تجمعی روی پوست قرار گیرند)

۳- در افرادی که رابطه جنسی دهانی دارند، این زائده ها در اطراف دهان، زبان، گلو، لب و … ایجاد می شوند.

۴ – وجود ترشح در ناحیه این زائده های گوشتی

۵- اگر زگیل در محل مجاری ادرار باشد می تواند باعث درد، خونریزی و انسداد مجاری ادراری گردد.

روش های تشخیص زگیل تناسلی

همان طور که در بالا ذکر شد، علائم و نشانه های این بیماری بسیار مشخص هستند و می توان با یک معاینه روتین و ساده توسط مشخص متخصص شناسایی شوند.

برای تشخیص و درمان HPV می تواند به دکتر متخصص پوست،  متخصص زنان و زایمان، متخصص اورولوژی و متخصص جراحی مراجعه کنید.

البته ممکن است فرد مبتلا به HPV علائمی از خود نشان ندهد یا اینکه علائم ویروس در نقاطی مانند مقعد یا واژن باشند و قابل رویت نباشد. و یا حتی مشابه عفونت های پوستی معمولی باشد.

بهترین راه شناسایی این ویروس انجام تست های آزمایشگاهی و نمونه برداری ( به دو روش پاپ اسمیر و مولکولی PCR) می باشد.

البته پیشنهاد می شود که به طور سالیانه تست های آزمایشگاهی این بیماری را انجام دهید

زگیل تناسلی چگونه به وجود می آید؟ -4

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی

مهم ترین راه و البته موثر ترین راه ابتلا از این ویروس تزریق واکسن می باشد. واکسن گارداسیل برای این بیماری توصیه شده است و از ابتلا به برخی از تیپ های ویروس HPV جلوگیری می کند. این واکس باید در سنین ۹ تا ۲۶ سالگی تزریق شود.

استفاده از کاندوم؛ کاندوم نیز یکی از مهم ترین راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری و سایر بیماری های مقاربتی می باشد و رابطه جنسی سالم را برای شما تضمین میکند.

خود داری از رابطه با افرادی که علائم این بیماری را در دستگاه تناسلی، مقعد و … دارند.

ترک سیگار؛ بررسی ها نشان داده است که افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد به این بیماری مبتلا می شوند.

افراد زیر ۳۰ سال، HPV در بین کودکان تا افراد زیر ۳۹ سال بسیار شایع است.

رعایت بهداشتی شخصی، نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری داشته باشد. بعد از هر بار رابطه جنسی باید بلافاصله بدن ناحیه تناسلی خود را با شوینده های مناسب مانند ژل های بهداشتی آنتی باکتریال شست و شو دهید.

راه های درمان زگیل تناسلی

امروزه روش های درمانی بسیار زیادی برای این بیماری وجود دارد که اغلب به سرعت درمان صورت می گیرد و نیازی به دوره نقاهت طولانی مدت نخواهید داشت.

درمان با لیزر

این روش بسیار سریع است و روش هایی است که شما را برای همیشه از شر این بیماری خلاص می کند. در این روش با استفاده از اشعه ی لیزر تمامی این زائده ها از روی پوست برداشته می شوند و برای از بین بردن زگیل های تکی، خوشه ای و یا تعداد زیاد مناسب و موثر است.

هزینه این درمان نسبت به سایر روش ها بیشتر است، اما درمان قطعی تر خواهد بود. درمان شما به صورت سرپایی انجام خواهد شد و دوره نقاهت آن نیز بسیار کوتاه است.

کرایو تراپی

یا فریز کردن؛ در این روش با استفاده از ماده ای به نام تری کلرو استیک اسید (TCA)  زائده ها منجمد و سپس برداشته می شوند. در رور کرایو تراپی حدود ۷۵ درصد از بیماران رضایت کامل داشته اند.

زگیل تناسلی چگونه به وجود می آید؟ -3

الکتروکوتر

یا همان سوزاندن، که جزو روش های قدیمی درمانی می باشد. در این روش از جریان الکتریکی برای گرک کردن و از بین بردن بافت های غیر طبیعی روی پوست استفاده می کنند. این روش برای بافت ها و زائده های نرم کاربرد دارد.

جراحی

اگر اندازه زائده ها بسیار بزرگ باشد و سایر روش های درمانی گفته شده در بالا موثر نباشد از این جراحی استفاده می شود.

 در این روش ابتدا با استفاده از داروهای بی حسی، پوست را بی حس می کنند و با تیغ جراحی، زائده ها را از روی آن بر می دارند و در نهایت جای زگیل ها بخیه زده می شود.


درمان دارویی

در صورتی که اندازه زگیل ها بسیار کوچک باشد پزشک از درمان دارویی استفاده کرده و دارو پمادهای موضعی چون  پماد آلدارا، پماد پودوفیلین و پودوفیلوکس، محلول سالیسیلیک اسید و … را تجویز می کند.

 

درمان خانگی

دقت داشته باشید که هیچ درمان خانگی برای این بیماری وجود ندارد. و اگر مشکوک به ابتلا به این بیماری می باشید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

2 دیدگاه در “زگیل تناسلی چگونه به وجود می آید؟

  1. مهراد گفت:

    سلام خسته نباشید
    من ۱۸ سال دارم و تا به حال رابطه جنسی نداشتم ولی یکسری زایده شبیه جوش سر الت تناسلی و تنه الت تناسلیم وجود داره،درموردش تحقیق کردم و مثکه زگیل های مختلفی هست که اینجوری هست و اسمشزگیل مرواریدی هست میشه بهم بگید که به hpvمبتلا هستم یا نه؟

    1. پوست من گفت:

      با سلام
      مهراد عزیز با توجه به اینکه تا به حال رابطه جنسی نداشته اید به احتمال زیاد زایده هایی که مشاهده میکنید زگیل تناسلی نیست.
      اما بهتره که به پزشک اورولوژی مراجعه کنید و در صورت نیاز آزمایش دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *