مراقبت از پوست

تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه محصولات بسیار زیادی برای مراقبت از پوست تولید می گردد و شاید به گوش شما هم کلمه های تونر، میسلار واتر و … آشنا باشد، اما واقعاً تونر چیست و چه کاربردی برای پوست دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با تونر و باید و نباید های آن آشنا شوید.

تونر در واقع یکی از محصولات مراقبت از پوست است که می تواند تاثیر فوق العاده ای روی پوست شما داشته باشد می توان این طور بیان کرد

تونر چه کاری برای پوست انجام می دهد؟

تونر ها مرطوب کننده های مایع پیشرفته ای هستند که در می توانند سطح پوست را تقویت کنند، تا پوست شاداب تر، نرم تر و باطراوت تر دیده شود.

اما این تنها کاربرد تونر نیست.

تونر تنظیم کننده pH و اسیدیته طبیعی پوست است و می تواند میکروبیوتای طبیعی پوست و چربی های مفید پوست را حفظ کند.

در افراد دارای پوست چرب و مختلط، تونر منافذ بزرگ پوست را کوچک می کند، چربی های اضافی را کاهش می دهد و نقش موثری نیز در کاهش جوش ها به ویژه جوش های زیر پوستی دارد.

و در افراد دارای پوست حساس و خشک نیز، علاوه بر هیدراته و آبرسانی کردن ، می تواند پوسته پوسته شدن و قرمزی و التهابات پوستی را کاهش دهد.

چرا باید از تونر استفاده کنیم؟

تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از تونر دیگر یک مرحله اختیاری مراقبت از پوست نیست، بلکه یک امر ضروری است.

 هدف تونر تغذیه و آبرسانی پوست پس از پاکسازی است، اگر از بهترین پاک کننده ها و شوینده های پوستی نیز استفاده کنید باز هم کمی از مواد آرایشی و آلودگی روی پوست شما باقی می ماند، علاوه بر این ترکیبات پاک کننده ای که استفاده کرده اید نیز روی پوست باقی می ماند و البته کلر و آهک موجود در آب لوله کشی را نیز نباید فراموش کرد

تونر این مواد باقی مانده را از روی پوست و منافذ آن پاکسازی می کند و به جای آن مقادیر بسیار زیادی آنتی اکسیدان، مواد آبرسان و ترکیبات تغذیه کننده به پوست هدیه می دهد.

همچنین تونر، پوست را آماده پذیرش کرم ها و سرم های تقویت کننده و مراقبت کننده می کند و به جذب بیشتر آن ها توسط پوست کمک می کند.

بسیاری از کارشناسان پوست و زیبایی تاکید می کنند که استفاده از تونر دیگر یک مرحله اختیاری مراقبت از پوست نیست، بلکه یک امر ضروری است.

ترکیبات مضر موجود در تونر ها

تونر چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیار خوش بینانه است که فکر کنید تمامی شرکت های لوازم آرایشی تونرهایی با فرمولاسیون مدرن ارائه دهند، ولی متاسفانه این طور نیست! بسیاری از برندها همچنان به تولید تونرهایی با فرمولاسیون قدیمی و پر از مواد مشکل ساز ادامه می دهند، در ادامه با چند ترکیب ممنوعه آشنا خواهیم شد.

اتانول

اتانول یا الکل از جمله مواد ممنوعه در اغلب محصولات مراقبت از پوست است، زیرا باعث ایجاد خشکی شدید روی پوست می گردد، همچنین باعث بروز واکنش های آلرژیک، قرمزی و التهابات پوست می شود.

الکل ها به پیری زودرس پوست نیز کمک می کنند.

منتول

 این ترکیب تحریک کننده پوست است و باعث بروز حساسیت های پوستی شدید می گردد، برای افراد دارای پوست حساس این ترکیب ممنوع می باشد.

ترکیبات عطری

بوی خوب تونر و محصولات مراقبت از پوست شاید خوشایند باشد اما عموما باعث تحریک پوست و بروز حساسیت و التهابات پوستی می گردد.

سولفات ها

سولفات ها ترکیبات پاک کننده می باشند که در شوینده ها استفاده می گردند، این ترکیبات میکروبیوتای پوست را از حالت تعادل خارج می کنند، سامانه دفاعی پوست را تضعیف کرده و باعث از بین رفتن روغن های طبیعی پوست می گردند.

پارابن

 ترکیباتی که ماندگاری محصولات را افزایش می دهند اما به تحریک پوست و بروز حساسیت های پوستی منجر می گردند، مطالعات اخیر نشان داده است که رابطه ای مستقیم بین پارابن ها و خطر ابتلا به سرطان سینه وجود دارد.

رنگ های مصنوعی

 رنگ نیز مانند رایحه ی خوش، ظاهری زیبا و گول زننده دارد، اما توجه داشته باشید که این ترکیبات می توانند منافذ پوست را مسدود کنند و به بروز حساسیت های پوستی بیشتر دامن بزنند.

 

ترکیبات مفید و لازم در تونر ها

پوست افراد با هم متفاوت است و هر نوع پوست نیاز خاصی دارد، به همین خاطر ترکیبات مفید هر تونر را بر حسب نوع پوست بیان خواهیم کرد:

افراد دارای پوست چرب و مختلط

این افراد بهتر است از تونرهای فاقد چربی استفاده نمایند.  سالیسیلیک اسید از واجب ترین ترکیبات برای این نوع پوست ها می باشد، چربی پوست را کنترل می کند و مانع از بروز جوش و آکنه می گردد.

ترکیباتی مانند آلوئه ورا، بابونه، اسطوخودوس التیام بخش، آبرسان و تسکین دهنده هستند و ترکیباتی مانند روغن درخت بید، روغن درخت چای و …. که آنتی باکتریال و ضد جوش می باشند، برای این نوع پوست ها مفید می باشد.

افراد دارای پوست حساس

این افراد باید از تونر های بدون رنگ (شفاف) و بدون عطر و بو استفاده نمایند.

چای سبز، اسطوخودوس، بابونه، گل همیشه بهار، آلوئه ورا همگی التیام بخش و تسکین دهنده پوست هستند و می توانند به کاهش حساسیت های پوستی کمک کنند.

افراد دارای پوست های خشک

این افراد به تونرهای آبرسان بیشتر از دیگران نیاز دارند
عصاره های خیار، جوجوبا، آلوئه ورا و ویتامین E علاوه بر دارا بودن خاصیت التیام بخشی، آبرسان و مرطوب کننده پوست نیز هستند.

ترکیباتی مانند هیالورونیک اسید، کیوتن و … نیز به آبرسانی هر چه بیشتر پوست کمک می کنند.

 

چگونه تونر بزنیم

ابتدا پوست خود را با یک شوینده مناسب پوست و آب ولرم به طور کامل شستشو دهید، سپس با استفاده از یک دستمال نرم و تمیز پوست خود را به آرامی خشک کنید.

سپس مقداری از تونر را روی یک تکه پنبه فشرده و یا پدها پاک کننده آرایش بریزید تا مرطوب شود.

تونر را به آرامی روی صورت و گردن خود پخش کنید و با استفاده از پد پنبه ای تمامی نقاط صورت خود را تونر بزنید.

هنگام تونر زدن، توجه به ویژه ای به نقاطی مانند ابروها، کناره های بینی، نزدیک گوش ها و خط مو داشته باشید.

اکثر تونرها بر پایه آب می باشند، کمی صبر کنید تا تونر کاملا خشک شود حالا می توانید از محصولات مراقبت از پوست مانند کرم های لایه بردار، ضد جوش، آبرسان و … استفاده نمایید.

تونر را باید مطابق روتین پوستی روزانه خود و دوبار در روز استفاده نمایید یعنی یک بار در روز و یک بار در شب.

اگر پوست بسیار خشکی دارید و احساس می کنید تونر پوست شما را خشک تر می کنید می توانید یک بار در روز استفاده نمایید اما بهتر است با مراجعه به پزشک یک روتین مخصوص پوست خشک را تهیه کنید.

 

 

 

کلام آخر

در نهایت توصیه می گردد با توجه به نکاتی که در بالا ذکر شد و باید ها و نباید های انتخاب تونر، با توجه به نوع پوست خود، محصولی مناسب را انتخاب کنید و نتیجه انتخاب خود را با ما در میان بگذارید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *