مراقبت از پوست

روتین پوستی شما چیست؟

روتین پوستی شما چیست؟

برای داشتن پوستی زیبا و شاداب باید از آن مراقبت کنید و مراقبت های پوستی نیز روش های خود را دارد و البته که باید این مراقبت ها به طور پیوسته انجام گردد تا نتیجه دلخواه شما حاصل شود؛ در ادامه دو مقاله “ترکیبات کرم های روشن کننده”، این بار روتین پوستی مورد نیاز پوست های چرب و خشک را بررسی می کنیم. 

روتین پوستی صبح

قدم اول: کلینزرها یا پاک کننده ها

شست و شو و پاک کردن صورت در واقع اولین قدم روتین پوستی و مراقبت از پوست است.

با این محصولات می توانید آلاینده های موجود روی پوست را از بین ببرید و راه رسیدن مواد مغذی به پوست را آماده کنید. 

پاک کننده ها معمولاً دو دسته هستند:

پاک کننده هایی که نیاز به آب کشی دارند:

فوم ها، صابون ها، ژل های شست و شوی صورت، شوینده های کرمی و روغن های شوینده از این نوع پاک کننده ها هستند، این نوع محصولات معمولا روی پوست ایجاد کف می کنند و نیاز به شست و شو با آب دارند. 

پاک کننده هایی که نیاز به آبکشی ندارند

میسلارواتر و شیر پاک کن ها که برای استفاده از آن ها باید یک پد یا پنبه را به آن ها آغشته کنید و پوست خود را تمیز کنید. 

بسته به اینکه پوست شما چرب است یا خشک، می توانید یکی از پاک کننده های پوست چرب یا خشک را به دلخواه استفاده کنید. 

قدم دوم: تونر

تونر در واقع داروی پوست است، محلولی تشکیل شده از آب و مواد مغذی که باعث کوچک شدن منافذ پوست گشته، pH پوست را کنترل کرده و پوست را هیدراته و آبرسانی می کند. 

از تونر می توانید برای پاکسازی پوست، از بین بردن سبوم اضافی و طراوت پوست استفاده کنید.

افرادی دارای پوست خشک بهتر است از تونرهایی استفاده کنند که حاوی ترکیبات آبرسان قوی نظیر هیالورونیک اسید باشد و افرادی که پوست چرب دارند بهتر است از تونرهای حاوی سالیسیلیک اسید و روغن درخت چای استفاده کنند. 

قدم سوم: سرم های و محصولات حاوی آنتی اکسیدان

سرم های آنتی اکسیدان یا سرم های حاوی ویتامین C و E در واقع تقویت کننده پوست هستند، پوست را احیا کرده و از پیری زودرس آن جلوگیری می کنند.

افراد دارای پوست خشک می توانند از انواع کرم، ژل، سرم و … حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنند ولی افرادی که پوست چرب دارند برای جلوگیری از ایجاد جوش بهتر است از نوع فلوئید و یا سرم استفاده کنند. 

قدم چهارم: آبرسان ها

آبرسانی پوست برای هر سنی و برای هر پوستی ضروری است، آبرسانی باعث زنده شدن سلول های پوستی شده و پوست شما را سرزنده و شاداب می کند. 

آبرسان در روتین پوستی

آبرسان ها برای پوست های چرب و خشک دارای ترکیبات متفاوتی هستند، افراد دارای پوست چرب باید از محصولی استفاده کنند که رطوبت رسان باشد و نوع فلوئید برای آن ها گزینه بسیار مناسبی می باشد. 

اما افرادی که پوست خشک دارند حتما دقت داشته باشند محصولی را انتخاب کنند که دارای ترکیبات آبرسان قوی نظیر هیالورونیک اسید، سرامید و روغن های طبیعی نظیر روغن زیتون، شی باتر، نارگیل و … باشد. 

قدم پنجم: کرم دور چشم

پوست اطراف دور چشم بسیار حساس است و چین و چروک های معمولاً از دور چشم آغاز می شوند، همچنین پلک ها فاقد غدد ترشح چربی هستند، همه این ها نشان دهنده لزوم مراقبت از دور چشم است. 

پف و سیاهی دور چشم نیز از جمله مسائلی هستند که نیاز به مراقبت های پوستی را به ما یادآوری می کنند.

قدم ششم: ضد آفتاب

قدم بعدی روتین پوستی، استفاده از ضد آفتاب است، جالب است بدانید برخلاف تصور بسیاری از افراد استفاده از ضد آفتاب در تمامی فصول سال لازم و حیاتی است، البته اگر دوست دارید پوستی زیبا و بدون چین و چروک داشته باشید. 

کرم های ضد آفتاب می توانند از بروز بیماری هایی مانند سرطان پوست، آفتاب سوختگی، چین و چروک و … پیشگیری کنند، پس هم در زمستان و هم در تابستان باید از ضد آفتاب استفاده و هر ۲ تا ۴ ساعت آنرا تمدید کرد. 

اگر پوست روشنی دارید باید از ضد آفتاب های با SPF بالا استفاده کنید اما اگر پوست شما روشن است می توانید از ضد آفتاب با SPF پایین نیز استفاده کنید. 

حالا می توانید آرایش کنید.

روتین شب

قدم اول: استفاده از شوینده های پایه آب 

قدم اول روتین مراقبت از پوست در شب، پاک کردن مواد آرایشی، چربی، آلودگی و … از روی پوست است. زیرا پوست صورت روزانه در معرض انواع آلودگی قرار می گیرد و شب زمان رسیدگی و استراحت پوست است. 

شوینده را باید بر اساس نوع پوست خود انتخاب کنید. 

شوینده های نیاز به شستشو با آب شامل پن ها، ژل های شستشوی صورت، شوینده های کرمی و فوم های شستشوی صورت می شود.  

قدم دوم: استفاده از تونر

همان طور که قبلا نیز گفته شد شب زمان رسیدگی به پوست است، استفاده از تونر علاوه بر پاک کردن باقی مانده آلودگی ها از روی پوست، باعث می شود که پوست آماده پذیرش محصولات مراقبتی گردد.

قدم سوم: سرم ها و کرم های درمانی

سرم های درمانی شامل ضدلک ها، ضدچروک ها و لایه بردار ها هستند که حتما باید روی پوست تمیز استفاده شوند. 

سرم ها در روتین پوستی

کرم های لایه بردار

اگر پوست شما لک دارد، استفاده از کرم های لایه بردار می تواند به شما در بازسازی پوست کمک کند البته افرادی دارای پوست خشک، بهتر است از کرم های لایه بردار هفته ای یکبار استفاده کننده زیرا باعث ایجاد حساسیت در پوست آن ها می گردد. 

ولی افراد دارای پوست چرب و نرمال می توانند از انواع کرم های لایه بردار استفاده کنند، البته بهتر است این محصولات زیر نظر پزشک استفاده شود. 

کرم های ضدلک

بسیاری از خانم ها در اثر بارداری، مصرف قرص های ضدبارداری و یا حتی استفاده از مواد آرایشی نامناسب دچار لک های پوستی می شوند؛ یکی از راه های پیشگیری و درمان این لک ها استفاده از محصولات ضد لک است.  

کرم های ضد چروک

با افزایش سن، تولید الاستین و کلاژن در پوست کاهش یافته و این همان نقطه آغاز نمایان شدن چین و چروک هاست. 

برای جلوگیری و کاهش این چین و چروک ها می توانید از کرم های ضد چروک استفاده کنید. 

قدم چهارم: کرم های دور چشم

چهارمین قدم روتین پوستی استفاده از کرم دور چشم است که هم از ایجاد چین و چروک دور چشم جلوگیری می کند و هم باعث کاهش پف و سیاهی دور چشم می گردد. 

دقت داشته باشید بهتر است از کرم دور چشم، یکبار در روز و یکبار در شب استفاده کنید.

قدم پنجم: مرطوب کننده یا آبرسان

و در نهایت آخرین قدم روتین پوستی، استفاده از کرم های مرطوب کننده و آبرسان است. 

نحوه انتخاب و استفاده از آبرسان، مانند روتین پوستی روز می باشد.

دقت داشته باشید که این برنامه روتین روزانه مراقبت از پوست می باشد؛ شما می توانید مراقبت های هفتگی که شامل استفاده از اسکراب، ماسک های صورت و ماساژورهای صورت می باشد را بسته به نوع پوست خود داشته باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *