آموزشی, مراقبت از پوست

باید ها و نبایدهای لیزر موهای زائد

باید ها و نبایدهای لیزر موهای زائد

موهای زائد روی پوست برای بسیاری از افراد به خصوص خانم ها آزار دهنده می باشند و به همین خاطر اغلب افراد به فکر حذف دائمی آن ها می افتد. لیزر موهای زائد یکی از مهمترین و موثرترین روش های برای رفع دائمی آن ها می باشد.

اما اغلب با این دستگاه ها، فرایند کار آن ها و بایدها و نباید های استفاده از آن آشنایی نداشته و ممکن است لیزر نتیجه عکس دهد یا این که باعث سوختگی پوست و مشکلات پوستی دیگری گردد. در این مطلب قصد داریم با لیزر و بایدها و نباید های استفاده از آن بیشتر آشنا شویم.

لیزر چگونه موها را حذف می کند؟

لیزر در واقع با تاباندن نور با انرژی زیاد بر روی پوست، رنگدان های مو را مورد هدف قرار می دهد. ملانین رنگدانه ای است که هم در پوست وجود دارد و هم در مو! ملانین موجود در مو نور لیزر را به خود جذب می کند. در نتیجه دما در ناحیه ریشه مو به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا می کند که باعث از بین رفتن فولیکول مو می شود. بعد از اینکه فولیکول مو تخریب گشت و در طی یک الی دو هفته موها شروع به ریزش می کنند.

باید ها و نبایدهای لیزر موهای زائد

به طور کلی دو نوع رنگدانه مو داریم:

رنگدانه های یو ملانین: که باعث ایجاد رنگ قهوه ای، مشکی و به طور کلی رنگ های تیره می شوند.

رنگدان های فئو ملانین: این رنگدانه ها باعث ایجاد رنگ های بلوند و قرمز مو می شوند.

نور لیزر بیشتر جذب رنگ دان های تیره یا یو ملانین می گردد. به همین خاطر لیزر موهای زائد روی موهای تیره اثر گذاری بیشتری خواهد داشت.

چه دستگاهی استفاده کنیم ؟

بسیار پیش آمده است که هنگام مراجعه به کلینک، نام دستگاه به مشتری گفته می شود نه مکانیسم دستگاه! و به دلیل عدم آشنایی مراجعه کننده، لیزر نتیجه خوبی نخواهد داشت.

به طور کلی چهار نوع مکانیسم لیزر وجود دارد که با توجه به رنگ پوست خود می توانید مکانسیم مناسب را انتخاب نمایید.

باید ها و نبایدهای لیزر موهای زائد



۱ – IPL

یا نور تشدید یافته! در واقع در این مکانیسم از لیزر استفاده نشده است و از نور تشدید یافته استفاده شده است. این تکنولوژی جزو اولین تکنولوژی های مرتبط با لیزر و حذف موهای زائد می باشد. که در یک دوره ای به حذف موها کمک می کند . اما مو مجددا رشد خواهد کرد. توصیه می گردد که از این مکانیسم برای لیزر موهای زائد خود استفاده ننمایید.

در حال حاضر از مکانیسم IPL در دستگاه های لیزر خانگی استفاده می شود.

باید ها و نبایدهای لیزر موهای زائد

۲-  دایود

در این دستگاه های از طول موج ۸۰۸ نانومتر استفاده می گردد و برای انواع پوست قابل استفاده می باشد. سری دستگاه های دایود به طور مستقیم روی پوست قرار می گردد و غیر قابل تعویض می باشد. در نتیجه رعایت بهداشت در این مدل ها کمتر از بقیه می باشد.

 همچنین به علت نوع قرار گیری سری، اپراتور نمی بیند که روی پوست شما چه اتفاقی می افتد در نتیجه امکان دارد که دقت کار کم شود.

در هنگام استفاده از دستگاه های دایود باید از ژل مخصوصی استفاده گردد که باعث می شود مدت زمان انجام لیزر افزایش پیدا کند.

همچنین تکنولوژی این دستگاه برای اسرائیل می باشد و ممکن است دستگاه های جدید و به روز آن در ایران موجود نباشد.

باید ها و نبایدهای لیزر موهای زائد



۳- ND – YAG

دستگاه های این مکانیسم برای تایپ های پوستی ۴  به بالا (سبزه تیره، گندمی، زیتونی و …) مناسب است. طول موج استفاده شده در این مکانیسم ۱۰۶۴ نانومتر بوده و باعث ایجاد سوختگی و آسیب دیدن پوست نمی گردد.

۴- الکساندرایت

این مکانیسم تکنولوژی کشور آمریکا می باشد. طول موج استفاده شده در آن ۷۵۵ نانومتر است و مانند یک بمب به فولیکول های مو حمله می کند. به طوری که خیلی سریع فولیکول مو را نابود می کند.

این دستگاه ها برای تایپ های پوستی ۱ تا ۳ مناسب است (سفید یا سبزه ملایم و …).

سری این دستگاه ها قابل تعویض می باشد و رعایت بهداشت در این دستگاه ها بهتر و بیشتر از سایر روش ها می باشد. همچنین در این روش از ژل استفاده نمی شود و سرعت انجام کار نیز بیشتر می گردد.

افرادی که پوست تیره یا گندمی دارند بهتر است از این دستگاه استفاده نکنند. زیرا یا باید انرژی دستگاه را بسیار کم تر از حد معمول قرار دهند که اثر گذاری نخواهد داشت. و یا اینکه در انرژی معمول باشد که باعث سوختگی پوست می گردد.

باید ها و نبایدهای لیزر موهای زائد

توصیه های قبل از لیزر

۲۴ ساعت قبل از لیزر موهای خود را با استفاده از ماشین اصلاح و یا ژیلت شیو کنید به طوری که هیچ مویی روی سطح پوست نباشد. دقت داشته باشید که حتما باید ۲۴ ساعت قبل باشد تا پوست ملتهب نگردد.

تا یک ماه قبل از لیزر

از روش های کندن مو مانند اپیلاسیون، وکس، بند و … استفاده نکنید.

 از برنزه کردن بادستگاه سولاریوم و یا آفتاب خود داری کنید.

از کرم ها و داروهای لایه بردار استفاده نکنید.

در صورت ابتلا به بیماری های پوستی، اختلالات هورمونی، MS، کیست تخمدان، نازایی، سابقه تبخال و … حتما به اپراتور خود اطلاع دهید.

همچنین در صورت تزریق ژل یا بوتاکس در محل انجام لیزر، اپراتور را مطلع کنید.

اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، و یا اینکه در دوران شیر دهی می باشد از انجام لیزر خود داری کنید.

مراقبت های بعد از لیزر

تا ۲۴ ساعت بعد از لیزر دوش نگیرد. و هر عملی که باعث تحریک پوست می گردد، مانند شنا، استفاده از جکوزی و … را انجام ندهید.

در طول جلسات لیزر از برنزه کردن پوست با سولاریوم و یا آفتاب گرفتن خودداری کنید.

بلافاصله بعد از لیزر باید از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید. تا لک روی پوست ایجاد نشود.

اگر دچار سوختگی شدید و یا اینکه لک روی پوست ظاهر شد می توانید از محصولات ترمیم کننده استفاده نمایید.

سخن پایانی ...

لیزر موهای زائد موثرترین راه برای درمان و حذف همیشگی موهای زائد می باشد. اما در صورت عدم رعایت اصول گفته شده در بالا ممکن است شاهد نتیجه عکس باشید.

دقت داشته باشید که لیزر روی موهای ضخیم و مشکی نتیجه بسیار خوبی دارد. اما اگر موهایی کرکی و یا بور دارید بهتر است لیزر انجام ندهید.

همچنین اگر هورمون های بدن در تعادل نمی باشند، لیزر روی پوست شما نتیجه ای نخواهد داد. بهتر است ابتدا تحت درمان توسط پزشک متخصص قرار گیرد و سپس لیزر انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *