مراقبت از پوست

روش های درمان لک

روش های درمان لک

لک ها مهمان ناخوانده پوست بسیاری از ما هستند که به آسانی زیبایی ما را تحت تاثیر قرار می دهند و شاید به همین خاطر است که اغلب ما به دنبال روش های درمان لک می باشیم.

برای درمان این معضل، روش های بسیاری وجود دارد. اما در درجه اول بهتر است با لک آشنا شویم و در ادامه به روش های درمان آن بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال درمان لک های پوست خود می باشید با ما همراه باشید.

لک چگونه ایجاد می شود؟

ملانین رنگدانه ای است که به پوست، چشم و موی ما رنگ می بخشد. این رنگدانه، توسط سلول هایی به نام ملانوسیت تولید می شود.

در صورت فعالیت بیش از حد آنزیم تیروزیناز، ملانیست ها شروع به تولید ملانین بسیار زیادی می کنند که این امر باعث ایجاد لک روی پوست می گردد.

نور خورشید یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد لک است. در واقع در اثر تابش بی واسطه نور خورشید روی سطح پوست، ملانوسیت ها (جهت حفاظت از پوست) شروع به تولید ملانین بسیار زیادی می کنند. که این امر منجر به ایجاد لک روی پوست می گردد.

استفاده از ضد آفتاب به خصوص ضد آفتاب های منیرال  (فاقد ترکیبات شیمیایی مضر – مناسب خانم های باردار)  نقش بسیار موثری در جلوگیری از ایجاد لک دارد.

معرفی انواع لک

روش های درمان لک

لک ها تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی از جمله نور خورشید، بارداری، افزایش سن، مصرف دارو و … ایجاد می شوند.

سان اسپات: به لک هایی گفته می شود که در اثر نور خورشید ایجاد می شوند.

ایج اسپات: لک هایی را که در اثر افزایش سن و پیری روی پوست ظاهر می شوند را ایج اسپات می نماند.

ملاسما: لکه های ناشی از ترشح کم یا زیاد برخی هورمون ها است. این نوع لک ها در زنان و در دوره بارداری و یا یائسگی ایجاد می شود.

کک مک: اغلب ریشه این نوع لک ها ژنتیکی می باشد.

لک ناشی از مصرف دارو: استفاده از داروهای هورمونی یا داروهای ضد بارداری عموما باعث ایجاد لک روی پوست می گردد.

روش های درمان لک

برای درمان لک روش های متعددی وجود دارد که به طور کلی به دو دسته روش های شیمیایی و خانگی تقسیم شده اند.

روش های شیمیایی

در این روش ها لک یا توسط درمان های فیزیکی توسط پزشک و یا استفاده از محصولات ضد لک از بین می رود.

هیدروکینون و رتینول

این دو ترکیب ضد لک بسیار خوب می باشند. هیدروکینون ترشح ملانین را در پوست بسیار کاهش می دهد. و رتینول نیز یکی از مشتقات ویتامین A بوده که باعث لایه برداری از پوست، رفع سلول های مرده و جایگزین شدن سلول های سالم با سلول های دارای لک می گردد.

می توانید یک شب از هیدروکینون و شب دیگر از رتینول استفاده نمایید. این کار بعد از دو ماه نقش موثری در کاهش و از بین رفتن لک های پوست دارد.

ویتامین سی

این ویتامین نیز یکی از درمان های موثر برای لک می باشد. به مرور زمان کمک می کند که لک های صورت کم رنگ تر شوند. علاوه بر این ویتامین سی خاصیت آنتی اکسیدان و ضد چروک نیز دارد.

لیزر

در این روش از لیزر QS استفاده می شود. نور این لیزر، ملانین را هدف قرار می دهد و با استفاده از پالس های شدید نوری که پوست تابانده می شود، رنگدانه های ملانین از روی پوست حذف می شوند.

توجه داشته باشید که درجه لیزر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا ملانین فقط طول موج خاصی را جذب می کند. در صورت قرار دادن لیزر در درجه اشتباه، ممکن است باعث تشدید ملانین در پوست گردد. به همین خاطر جهت این درمان باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش های درمان لک 2

کازملان

نوعی لایه برداری شیمیایی بسیار قوی است که در دو مرحله انجام می شود. (یک مرحله توسط پزشک و یک مرحله در خانه و با استفاده از کرم).

این ماسک به عمق پوست نفوذ می کند و تولید بیش از اندازه ملانین را در پوست سرکوب می کند. و نقش موثری در درمان انواع لک دارد.

دقت داشته باشید که این درمان از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و باید توسط پزشک معتبر انجام گردد. همچنین هزینه درمان لک با استفاده از کازملان، بالا می باشد.

پیلینگ TCA

یکی دیگر از روش های درمان لک می باشد که حتما باید توسط پزشک انجام گردد. این روش، در واقع نوعی لایه برداری از پوست با استفاده از ترکیبات شیمایی می باشد که غلظت آن ها توسط پزشک متخصص تعیین می گردد.

در این روش سلول های مرده روی پوست حذف می شوند و پوست تحریک به تولید سلول های تازه و جدید و بدون لک می گردد. این درمان مشابه کازملان می باشد اما قیمتی به مراتب مناسب تر از کازملان دارد.

مایکرولیدنینگ

این روش نیز نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. مایکرولیدنینگ به خودی خود باعث درمان لک نمی شود فقط در صورتی به درمان لک کمک می کند که با هیدروکینون و رتینول به صورت ترکیبی استفاده شود.

همچنین دقت داشته باشید که برای درمان لک، نباید از سوزن های عمیق استفاده شود زیرا لک را تشدید می کند.  

روش های درمان لک 3

روش های خانگی

در این روش می توانید با استفاده از ماسک های روشن کننده و ضد لکی که از ترکیبات گیاهی به دست آمده اند به کم رنگ شدن لک ها و از بین رفتن آن ها کمک نمایید.

ماسک شیرین بیان

در خصوص تاثیر شیرین بیان در درمان لک تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفته که اثر گذاری این ماده شگفت انگیز را تایید می کند. علاوه بر این شیرین بیان التیام بخش بوده و پوست را تسکین می بخشد.

برای تهیه این ماسک یک قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان را با ۱.۵ قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کرده و خمیر به دست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس با آب بشوئید.

روش های درمان لک 4

ماسک جود دو سر

جو دو سر علاوه بر این که به روشن شدن پوست کمک می کند. حاوی ویتامین B بوده و تغذیه کننده پوست نیز می باشد.

برای تهیه ماسک روشن کننده جو دو سر، نصف فنجان جو دو سر را با یک سوم فنجان آب بجوشانید و سپس خمیر به دست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست خود قرار دهید.

کلام آخر…

درمان لک امری زمان بر است و تداوم در درمان است که می تواند نتیجه بخش باشد. حداقل دوره درمانی برای لک، ۲ ماه می باشد. پس در طول دوره درمان صبور باشید و درمان را قطع نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *