مراقبت از پوست

موثرترین ترکیبات کرم های روشن کننده

ترکیبات کرم روشن کننده

در مقاله قبلی با عنوان “از ترکیبات اصلی کرم های روشن کننده چه می دانید؟” از لزوم شناخت ترکیبات موثر کرم های روشن کننده گفتیم و ۴ مورد از ترکیبات این کرم ها را با هم بررسی کردیم، در این مقاله نیر در ادامه صحبت های قبل، دیگر ترکیبات این کرم ها را بررسی می کنیم

ویتامین C

ویتامین c یکی از ایمن ترین و موثرترین مواد مغذی برای بدن است. از جمله مزایای ویتامین c می توان به تقویت سیستم ایمنی، کاهش بیماری های قلبی و عروقی، کاهش مشکلات قبل از زایمان مادران، کاهش چین و چروک صورت و … اشاره کرد

منزیم آسکوربیل فسفات یکی از مشتقات اصلی ویتامین c است که با کاهش ترانس پیدرمال پوست باعث می شود پوست رطوبت طبیعی خود را حفظ کند، ویتامین c با کمک به از بین رفتن لک های پوستی به روشنی پوست کمک شایانی می کند و باعث می شود پوست شما جوان و زیبا بماند.

این ویتامین مهم، باعث کاهش التهابات پوستی شده و با به حداقل رساندن قرمزی پوست، چهره شما را یکدست تر می کند. علاوه بر آن ویتامین C در کم رنگ کردن لکه های ناشی از آفتاب، لکه های پیری و ملاسما بسیار تاثیر گذار است به همین خاطر یکی از ترکیبات مهم کرم های روشن کننده محسوب می گردد.

سرم های ویتامین c باعث کاهش لکه های تیره دور چشم می گردند. علاوه بر این باعث تولید کلاژن در پوست شده، که این مسئله تاثیر زیادی در کاهش چین و چروک و جلوگیری افتادگی و شلی پوست دارد.

ویتامین c سرشار از آنتی اکسیدان است و به همین دلیل از آسیب های ناشی از نور خورشید جلوگیری می کند و باعث کاهش آفتاب سوختگی می گردد.

از منابع اصلی ویتامین c می توان به مرکبات، انواع کلم، کیوی، آناناس، رزماری و … اشاره کرد.

سالیسیلیک اسید

سالیسیلیک اسید نیز یکی از ترکیبات مهمی است که در اکثر کرم های روشن کننده یافت می شود. سالیسیلیک اسید در واقع یک اسید طبیعی از اسید های بتاهیدروکسی است که از درخت بید استخراج می شود . این ماده طبیعی به لایه بردار پوست مشهور است و در درمان آکنه و تمیز نگه داشتن منافذ پوستی بسیار موثر است.

اما سالسیلیک اسید چگونه باعث درمان آکنه می شود؟

وقتی منافذ پوست با سلول های مرده و چربی پر می شوند جوش های سر سیاه و جوش های سر سفید ظاهر می شوند و پوست ظاهری نامناسب پیدا می کند. سالیسیلیک اسید با برداشتن لایه فوقانی پوست، باعث می شود ترکیبات دارویی به پوست نفوذ کند و با پاکسازی و لایه برداری پوست به تجزیه این جوش، سلول های مرده و چربی ها کمک می کند.

این اسید دارای خاصیت ضد التهابی است که برای درمان قرمزی پوست بسیار موثر می باشد، همچنین موجب نرمی و لطافت پوست می گردد. برای افراد دارای پوست چرب، محصولاتی حاوی سالسیلیک اسید گزینه بسیار مناسبی است.

اگر پوست شما لک های ناشی از آکنه و یا منافذ باز پوستی دارد و یا اینکه جوش های سر سیاه زیادی روی پوست خود دارید بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی سالیسلیک اسید باشند. این ماده با خاصیت لایه برداری بی نظیر خود پوست را از آلودگی، لک و جای جوش به صورت عمقی پاکسازی می کند.

سالسیلیک اسید با کاهش کنترل ترشح سبوم (چربی طبیعی) به کنترل میزان چربی پوست کمک کرده  و پوست را متعادل می کند.

با توجه به نکات گفته شده در بالا، محصولاتی که در ترکیبات خود حاوی سالسیلیک اسید هستند انتخاب مناسبی پوست های چرب می باشد.

رتینول

رتینول در واقع یکی از مشتقات ویتامین A است که به عنوان عنصر ضد پیری در اکثر کرم های روشن کننده و محصولات مراقبت از پوست  یافت می شود.

رتینول را می توان از تخم مرغ، شیر، هویج، سبزیجات زرد و نارنجی و … به دست آورد.

رتینول تولید کلاژن در پوست را افزایش می دهد و باعث ضخامت پوست می گردد. در نتیجه از پیری، چین و چروک، نازک شدن پوست، شلی و افتادگی آن جلوگیری کرده و پوست را جوان و شاداب نگه می دارد.

رتینول در کرم های روشن کننده
محصولات حاوی رتینول را از اینجا مشاهده کنید

مولکول های کوچک تشکیل دهنده رتینول به عمق پوست (زیر اپیدرم) نفوذ کرده و با خنثی کردن رادیکال های آزاد به افزایش تولید کلاژن در پوست کمک می کنند و در نتیجه خاصیت الاستین پوست را افزایش می دهند، که این امر کاهش خطوط ریز، چین و چروک های پوستی و کاهش منافذ باز پوستی را نیز کاهش می شود.

همچنین رتینول برای درمان آکنه های شدید و اسکارهای پوستی نیز استفاده می گردد، این ماده با افزایش سطح هیدارتاسیون پوست و با خاصیت لایه برداری ملایم خود، پوست را از سلول های مرده پاکسازی و ترشح سبوم را کنترل می گردد و باعث می شود چربی پوست شما در حالت متعادل تری قرار گیرد.

در واقع رتینول در درمان آکنه، خطوط روی پوست؛ چین و چروک های پوستی، لکه های ناشی از تابش نور خورشید، ملاسما، پسوریازیس، منافذ بزرگ و باز پوستی موثر است.

البته نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله  تاثیر بگذارد، پروسه درمان زمان بر است و فقط با صبر می توان به نتیجه دلخواه رسید.

نیاسینامید اسید

نیاسینامید اسید یا نیکوتینامید در واقع همان ویتامین B3 است که محلول در آب بوده و در بدن سنتر نمی شود یعنی یا باید به صورت خوراکی و یا به صورت موضعی مصرف کنید تا نیاز بدن تامین شود.

از منابع اصلی ویتامین B3 می توان به غلات کامل و برخی از سبزیجات اشاره داشت.

نیاسینامید دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که از سلول های پوستی در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت می کند.

طی تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ بر روی بیش از ۳۰۰ نفر انجام شد مشخص شد که استفاده از نیاسینامید اسید احتمال ابتلا به سرطان  های پوستی را تا ۲۳ درصد کاهش می دهد.

نیاسینامید اسید علاوه بر محافظت از پوست در برابر اشعه UV خورشید به بازسازی سلول های پوستی کمک می کند. همچنین به خاطر دارا بودن خاصیت ضد باکتری، باعث جلوگیری از ابتلا به آکنه می شود.

طی یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ بر روی ۱۰۱ زن، به مدت ۱۰ هفته انجام شد مشخص گردید که نیاسینامید اسید باعث کنترل تولید ملانین (رنگدانه های پوستی) می گردد در نتیجه این افراد با کاهش لک های پوستی روبرو شدند و پوست آنها یکدست شد.

نیاسینامید اسید باعث حفظ رطوبت پوست میگردد و پوست را هیدراته نگه می دارد علاوه بر این نمی توان از نقش قابل توجه آن در کاهش چین و چروک و پیری پوست چشم پوشی کرد.

در واقع نیاسینامید اسید یا ویتامین B3 غذای خالص پوست است به همین دلیل یکی از ترکیبات اصلی کرم های روشن کننده می باشد.

با توجه با مطالب گفته شده در بالا، پوست من در مقاله بعدی روتین پوستی مناسب انواع پوست ها را به شما معرفی می کند تا بتوانید محصولاتی را با شناخت بهتر و متناسب با پوست خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *