مراقبت از پوست

رتینول چیست؟ باید ها و نبایدهای استفاده از رتینول

رتینول چیست؟ باید ها و نبایدهای استفاده از رتینول

امروزه محصولات متفاوت و متعددی جهت مراقبت از پوست تولید و عرضه می گردد که به جهت شباهت زیادی که به یکدیگر دارند، ممکن است در خصوص کاربرد آن ها اشتباه کنیم. رتینول نیز یکی از این محصولات می باشد که استفاده اشتباه از آن می تواند صدمات زیادی به پوست وارد آورد. به همین خاطر قصد داریم شما در این مقاله با رتینول بیشتر آشنا کنیم و باید ها و نبایدهای استفاده از آن را بیان کنیم.

رتینول چیست؟

رتینول یا رتینوئیدها معتبرترین اکتیوهای پوستی هستند، که تحقیقات و آزمایشات بسیار زیادی روی آن ها صورت گرفته و اثر گذاری آن ها روی پوست ثابت شده است. رتینول معروف ترین عضو این خانواده مهم است که بیشتر ما با آن آشنا هستیم. اما این خانواده چه کاری برای پوست انجام می دهند؟

کارکرد اصلی رتینوئیدها این است که سرعت تکثیر و جایگزینی سلول های پوستی را افزایش می دهند. به این ترتیب سن پوستی ما را پایین تر می آورند. و همین امر باعث می شود که چین و چروک ها از روی پوست حذف شوند. این تکثیر و جایگزینی سلول های پوستی، باعث تحریک پوست به تولید پروتئین های ساختاری اساسی مانند کلاژن و الاستین می گردد که باعث سفت تر شدن و استحکام بیشتتر پوست می گردد و اصطلاحا پوست لیفت می گردد. همچنین به کاهش اندازه منافذ باز و یکدست شدن بافت پوست نیز کمک بسیار زیادی می کند.

به علاوه این جایگزینی باعث می گردد که سلول هایی که ملانین (رنگدانه های پوستی) زیادی را در در خود ذخیره کرده اند، سریع تر از روی پوست حذف شوند. به همین خاطر رتینول همزمان موثرترین ترکیب ضد لک و روشن کننده نیز می باشد. رتینوئیدها در درمان جوش و آکنه نیز کاربرد دارند به طوری که قرص معروف راکوتن نیز یکی از مشتقات ویتامین A است.

رتینول چیست؟ باید ها و نبایدهای استفاده از رتینول

انواع رتینوئیدها

به طور کلی رتینوئیدها را می توان در ۴ دسته کلی جای داد

رتینیل پالمیتات (Retinil Palmitate): ضعیف ترین رتینوئید هست و می تواند باعث ایجاد جوش و اکنه شود. به طور کلی نمی توان رتینیل پالمیتات را در دسته رتینوئیدهای باکیفیت جای داد.

رتینول (Retinol): معروف ترین و در عین حال ایمن ترین نوع رتینوئید می باشد. این ترکیب بسیار پرکاربرد بوده و در روتین پوستی با درصد های مختلف به کار می رود.

رتینال (Retinal): ترکیبی قوی تر و پایدارتر از رتینول است و دیرتر اکسید می شود. رتینال اثر ضد چروک بسیار قوی تری از رتینول دارد، اما ممکن است در بعضی مواقع باعث خشکی شدید پوست گردد.

تریتنوئید یا رتینوئیک اسید (Retinoic acid ):قوی ترین نوع رتینوئید است. این ترکیب بیشتر برای درمان جوش و آکنه های کیسیتی استفاده می شود.

نکات استفاده از رتینوئیدها

مهم ترین نکته در استفاده از رتینوئیدها در روتین پوستی، داشتن تداوم در استفاده می باشد. در واقع درصد رتینوئیدها در طولانی مدت روی تاثیر گذاری آن ها، تفاوت چندانی ایجاد نمی کند. مهم ترین  نکته تداوم استفاده است. یعنی تعداد دفعاتی که در طول هفته از این ترکیبات استفاده می کنید. نکته مهم دیگر واکنش پوست است. یعنی درصد رتینولی که به صورد مداوم روی پوست خود استفاده می کندی نباید باعث واکنش های التهابی، خشکی، سوزش و خارش پوست شود.

پس اگر پوست شما به رتینول با هر درصدی عادت کرده است و تعداد دفعات خاصی در طول هفته از این درصد استفاده می کنید و هیچ گونه واکنشی مانند خشکی، قرمزی و یا سوزش از پوست خود دریافت نمی کنید؛ به این معنی نیست که رتینول اثری ندارد.، به این معنی است که رتینول مناسب نوع پوست خودتان را پیدا کرده اسد و می وانید مدت زمانی طولانی از همین درصد رتینول استفاده کنید.

رتینول چیست؟ باید ها و نبایدهای استفاده از رتینول

باید ها و نبایدهای استفاده از رتینول

رتینوئیدها به هیچ وجه نباید در روتین پوستی صبح استفاده شوند. این محصولات را باید حتما در روتین پوستی شب خود استفاده نمایید. و اگر از رتینوئیدها در روتین خود استفاده می کنید، حتما باید از ضد آفتاب به مقداری کافی استفاده کنید.

از رتینوئیدها نباید با لایه بردارها به طور همزمان استفاده کنید. رتینوئیدها نباید با اسیدهای دارای PH پایین مانند سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسیدها،بتا هیدروکسی اسید ها و پیلینگ ها به طور همزمان استفاده شوند.

اگر از محصولات حاوی ویتامین سی به صورت آسکوربیک اسید خالص بالای ۱۰% استفاده می کنید (معمولا PH این محصولات از ۳.۵ پایین تر است) نباید به طور همزمان با رتینوئیدها استفاده کنید.

اگر از رتینوئیدها برای درمان آکنه و جوش استفاده می کنید، دقت کنید که هیچ وقت نباید همزمان با رتینوئیدها از بنزوئیل پراکسید استفاده کنید.

همچنین اگر از رتینوئیدها برای پروسه درمان لک استفاده می کنید، بهتر است همزمان از ترکیباتی مانند کوجیک اسید و هیدروکینون در یک شب استفاده نکنید.

استفاده از مشتقات ویتامین سی (به غیر از آسکوربیک اسید)، نیاسینامید، هیالورونیک اسید، آزلائیک اسید و سایر اکتیوها همزمان با رتینوئیدها مشکی ندارد.

اگر از رتینوئیدها جهت درمان چین و چروک و پیری پوست استفاده می کنید، می توانید جهت اثر گذاری بیشتر و چندین برابر، استفاده همزمان از پپتیدها را نیز آغاز کنید.

سخن پایانی ...

امروزه محصولات با ترکیبات مختلفی تولید می گردند که ممکن است استفاده همزمان دو محصول و یا استفاده اشتباه از یک محصول، باعث تخریب و تضعیف سد دفاعی پوست و آسیب به پوست گردد. به همین خاطر توصیه می شود هنگام استفاده از هر محصولی، ابتدا با یک متخصص مشورت کنید و یا بعد از انجام تحقیقات لازم استفاده از آن محصول را آغاز نمایید.

1 دیدگاه در “رتینول چیست؟ باید ها و نبایدهای استفاده از رتینول

  1. مریم گفت:

    ممنون از توضیحات خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *