مراقبت از پوست, مراقبت از مو

خواص روغن نارگیل

خواص روغن نارگیل

حتما برای بیشتر شما پیش آمده است که حتی یک بار هم که شده است در باره خواص شگفت انگیز روغن نارگیل شنیده باشید و شاید از آن استفاده کرده باشید. در این مقاله قصد دارم با خواص این میوه شگفت انگیز برای پوست بیشتر آشنا شویم.

میوه نارگیل

میوه نارگیل دانه ای بزرگ درخت نخل نارگیل (Cocos nucifera) می باشد که بومی آب و هوای گرمسیری است. این درخت که به گوز هندی نیز معروف است گاهی تا ۳۰ متر رشد می کند و تا ۷۵ سال نیز ممکن است میوه بدهد.

نخل نارگیل نسبت به آب و هوای سرد بسیار آسیب پذیر است و بومی آسیا و آمریکای جنوبی است. این درخت که به درخت حیات نیز معروف است در شرایط مساعد می تواند تا ۳۰ عدد میوه در یک سال بدهد.

خواص روغن نارگیل

ارزش غذایی نارگیل

گوشت نارگیل سرشار از چندین ماده مهم معدنی از جمله مس و منگنز است. مس نقش موثری در تشکیل استخوان ها و سلامت قلب دارد و منگنز نیز به بهبود عملکرد آنزیم ها کمک می نماید.  

نارگیل دارای چربی بسیار بالایی است و از این حیث میوه ای منحصر به فرد می باشد. بیشتر چربی نارگیل را تری گلیسیرید های با زنجیره متوسط تشکیل می دهند که به راحتی توسط روده کوچک جذب می شوند.

فقط یک فنجان نارگیل (حدود ۸۰ گرم)، ۷ گرم فیبر داد. فیبر موجود در نارگیل نامحلول می باشد و هضم نمی شود اما به حرکت غذا درون روده کمک بسیار زیادی می کند و نقش موثری در بهبود گوارش دارد.

خواص نارگیل

تقویت و سلامت قلب

روغن نارگیل باعث افزایش کلسترول خوب یعنی (HDL) می گردد و میزان کلسترول مضر (LDL) را نیز در بدن کاهش می دهد. و از این طریق باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می گردد.

 

کاهش وزن

روغن MCT  موجود در این میوه شگفت انگیز باعث ایجاد احساس سیری در بدن می گردد. این امر به سوزاندن کالری و چربی سوزی در بدن کمک کرده و نقشی تاثیرگذار در کاهش وزن دارد.

خواص روغن نارگیل

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

همان طور که قبلا نیز گفته شد، نارگیل سرشار از فیبر است که به بهبود کارکرد سیستم گوارش کمک می کند. این میوه چربی بسیار بالایی دارد و به جذب بهتر ویتامین های محلول در چربی نظیرE ،  D، A و Kکمک می نماید. علاوه بر این باکتری های روده را نیز تقویت می کند.

خواص نارگیل برای پوست

این میوه شگفت انگیز، علاوه بر خواص گفته شده برای بدن، در بهبود سلامت پوست نیز تاثیر گذار می باشد.

رطوبت رسانی عمیق به پوست

روغن نارگیل حاوی ترکیبات رطوبت رسان قوی است که پوست را به طور کامل و عمیق رطوبت رسانی می کنند و مانع از خروج رطوبت پوست می می گردد. این روغن به علت دارا بودن درصد قابل توجهی چربی، نرم کننده و لطافت بخش پوست است و به مرطوب کردن پوست های خشک کمک بسیار زیادی می نماید.

 

ترمیم پوست با روغن نارگیل

این روغن نقش موثری در تسکین علائم اگزما دارد. به پیشگیری و درمان بثورات مانند درماتیت اتوپیک کمک کرده و عملکرد پوست را نیز بهبود می بخشد. علاوه بر این التهابات ناشی از نور خورشید را نیز التیام می بخشد.

خواص روغن نارگیل برای پوست

درمان جوش

ترکیبات آنتی باکتریالی موجود در روغن نارگیل پوست را ضد عفونی می کنند و مانع از رشد و نمو باکتری عامل جوش می گردند. علاوه بر این نارگیل  خاصیت پاک کنندگی دارد و به پاکسازی منافذ پوستی کمک بسیار زیادی می کند و نقش موثری نیز در کنترل چربی پوست دارد.


جوان کننده پوست

روغن نارگیل سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی است که اثر مخرب رادیکال های آزاد و آلودگی هوا را روی پوست خنثی می کنند و مانع از پیری زود رس می گردند. علاوه بر این روغن نارگیل خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد و نقش بسیار موثری در پاکسازی پوست و روشن شدن رنگ آن دارد.

خواص روغن نارگیل برای مو

حفظ رطوبت موها

این روغن سرشار از اسید لوریک است. این اسید نوعی چربی است که به راحتی توسط موها جذب می شود و علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز موها، مانع از خروج رطوبت مو نیز می گردد و نقش موثری در نرمی و لطافت موها دارد.

 

جلوگیری از موخوره

موخوره یا چند شاخه شدن نوک انتهایی مو زمانی رخ می دهد که موها خشک و ضعیف باشند. تحقیقات نشان داده است که روغن نارگیل به علت قدرت رطوبت رسانی فوق العاده اش نقشی تاثیرگذار در درمان و پیشگیری از ابتلا به موخوره دارد.

خواص روغن نارگیل - برای مو

درمان شوره سر

روغن نارگیل علاوه بر درمان موخوره و رفع خشکی موها، می تواند به درمان و کاهش شوره سر نیز کمک کند. این روغن دارای اثر ضد باکتریایی و ضد قارچی می باشد که در رفع شوره سر کمک می کند. علاوه بر این ترمیم کننده سد دفاعی پوست سر است و به درمان التهابات پوست سر نیز کمک می نماید.

 

تقویت کوتیکول مو

اگر از روغن نارگیل برای بهبود سلامت موهای خود استفاده می کنید، انتخاب بسیار خوبی داشته اید.  این روغن علاوه بر آبرسانی به موها، تارهای شکسته و آسیب دیده فیبر مو را نیز درمان می کند و به رفع خلل و فرج و زخم مو کمک بسیار زیادی می نماید. همچنین درخشان کننده و براق کننده موها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *