مراقبت از پوست

تاثیر تغذیه روی پوست

تاثیر تغذیه روی پوست

در کنار تمام عوامل تاثیرگذار روی پوست نقش تغذیه انکار ناپذیر است می توان اینطور گفت که همان اندازه که تغذیه روی تناسب اندام تاثیرگذار است به همان اندازه نیز روی پوست تاثیر گذار است در واقع پوست بازتابی از سلامت کل بدن شما است و سلامت بدن وابسته به تغذیه مناسب است. شاید تا به حال به میزان تاثیر تغذیه روی پوست توجه نکرده باشید، پس در ادامه با ما همراه باشید تا با تاثیر آن بیشتر آشنا شوید.

رابطه بین تغذیه و چین و چروک

همان طور که در مقاله “ آنتی اکسیدان و رادیکال های آزاد” اشاره شد؛ رادیکال های آزاد تاثیر مخربی روی پوست و بدن می گذارند که یکی از این تاثیرات تخریب کلاژن و الاستین پوست است و نتیجه آن ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست است؛ اما تنها آنتی اکسیدان ها هستند که توانایی خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد روی پوست را دارند و مانع از ایجاد چین و چروک های پوستی می گردند.

آنتی اکسیدان ها یا در بدن تولید می گردند و یا از طریق منابع خارجی تامین می گردند و مواد غذایی اصلی ترین تامین کننده آنتی اکسیدان بدن است.

آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکارتون و ویتامین های A، E و C به بدن و پوست در خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد کمک می نماید، متخصصان توصیه می کنند در رژیم غذایی خود طیف وسیعی از رنگ ها (میوه ها و سبزیجات رنگارنگ) را قرار دهید.

این نکته را فراموش نکنید غذاهایی که در دماهای بالا سرخ می شوند مانند فست فودها و سیب زمینی از منابع اصلی رادیکال های آزاد می باشند و مصرف آن ها تاثیر مستقیمی بر ایجاد چین و چروک دارد.

شکر نیز یکی از مواد غذایی است که بسیار در مورد آن شنیده اید از تاثیر آن روی اضافه وزن تا بیماری دیابت و … اما شاید ندانید که شکر یکی از تخریب کنندگان کلاژن پوست بوده و از عوامل اصلی ایجاد چین و چروک!

تاثیر تغذیه روی پوست

از دیگر مواد غذایی که باعث ایجاد چین و چروک می شوند می توان به کره، گوشت های فراوری شده مانند کالباس، سوسیس و ….، مصرف نوشابه و الکل، مواد غذایی حاوی فروکتوز اشاره داشت؛ در مقابل مصرف لبنیات و کلسیم، میوه ها و سبزیجات به شما در داشتن پوستی جوان و زیبا کمک می نماید.

رابطه بین تغذیه و لک صورت

درست است که لک ممکن است عامل هورمونی داشته باشد یا تحت تاثیر نور خورشید، مصرف دارو و … ایجاد شود اما بعضی مواد غذایی تاثیر بسیار زیادی در تشدید و ایجاد لک دارند.

از جمله مواد غذایی که باعث تیرگی و افزایش لک های پوستی می گردد شکر است!! بله باز هم شکر !

شکر در واقع منبع تغذیه باکتری هایی است که تاثیر منفی در سیستم گوارش دارند و باعث بر هم خوردن تعادل باکتریایی و گوارشی بدن می گردد، همچنین تاثیر مستقیمی بر نازک شدن پوست داشته و البته نمی توان از تاثیر شکر بر تیرگی دور چشم صرف نظر کرد.

رابطه بین تغذیه و ایجاد جوش و آکنه

جوش جزو شایع ترین اختلالات پوستی است که جمعیت کثیری از مردم دنیا به آن دچار هستند؛ عوامل بسیار زیادی در ایجاد جوش و آکنه تاثیر گذار هستند و تغذیه نیز جز عواملی است که نقش مهمی در ایجاد جوش و آکنه ایجاد می کند.

غلات و قندهای تصفیه شده یکی از عوامل ایجاد جوش و آکنه روی پوست هستند؛ یک مطالعه نشان داده است افرادی که قندهای اضافی مصرف می کنند ۳۰ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به جوش و آکنه قرار می گیرند.

کربوهیدرات ها و قندهای تصفیه شده به سرعت وارد جریان خون می شوند و باعث افزایش میزان انسولین در خون می گردند، ترشح زیاد انسولین باعث افزایش تولید سبوم در پوست و ایجاد جوش و آکنه می گردد.

از جمله کربوهیدرات های تصفیه شده می توان به مواد قندی، شکر، شیرین کننده ها، آرد سفید و محصولاتی که با آرد سفید تولید می گردند مانند ماکارونی اشاره کرد.

مصرف شیر نیز در ایجاد جوش و آکنه نقش مهمی دارد؛ تحقیقات نشان داده است افرادی که شیر و بستنی زیاد استفاده می کنند ۴ برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به جوش و آکنه قرار می گیرند، لاکتوز موجود در شیر از عواملی است که تولید انسولین را افزایش می دهد و اسید های آمینه موجود در شیر باعث تحریک کبد و تولید سبوم بیشتر توسط پوست می گردند.

مصرف فست فود یا رژیم های غذایی پرچرب نیز یکی دیگر از عوامل ایجاد آکنه است

تاثیر تغذیه روی پوست

غذاهای غنی از چربی های امگا ۶ مانند ماهی، گردو و … باعث افزایش سطح التهاب و ایجاد جوش و آکنه می گردند.

اما مصرف مواد غذایی که شامل ماده معدنی روی، ویتامین های A و E، میوه ها و سبزیجات رنگی (منابع آنتی اکسیدان) و حبوباتی مانند لوبیا، نخود، عدس می تواند به کاهش التهابات پوستی و کاهش جوش و آکنه کمک نماید.

رابطه بین نوشیدن آب و پوست سالم

حدود ۷۰ درصد از بدن را آب تشکیل می دهد و به همین خاطر بدن به آب نیاز فراوانی دارد و البته اغلب افراد به نوشیدن آب بسیار بی توجه هستند ولی باید بدانید که کارشناسان توصیه می کنند که برای داشتن پوست و بدنی سالم نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب ضروری است.

نوشیدن آب باعث روشنی رنگ پوست ، افزایش خاصیت ارتجاعی آن و افزایش لطافت و شادابی پوست می گردد.

رنگ پوست را یکدست کرده و در رفع تیرگی و گود افتادگی دور چشم تاثیر انکارناپذیری دارد. از خشکی و ایجاد احساس کشیدگی در پوست جلوگیری می کند و به شما در داشتن پوستی زیبا، سالم و جوان کمک بسیار زیادی می کند.

پوست سالم و بدن سالم رابطه تنگاتنگ و مستقیمی با هم دارند و هر چه بیشتر به تغذیه خود توجه داشته باشید علاوه بر اینکه سلامت بدن خود را تضمین می کنید به افزایش سلامت و شادابی پوست نیز کمک می کنید.

البته نباید فراموش کنید که تنها تغذیه در داشتن پوستی سالم موثر نیست بلکه تغذیه مناسب در کنار مراقبت های پوستی و سبک زندگی سالم است که داشتن پوستی سالم و زیبا را برای شما تضمین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *