تندرستی و سلامت

کچلی سکه ای یا آلوپسی چیست؟

ریزش سکه ای یا آلوپسی چیست؟

آلوپسی آره آتا یا کچلی سکه ای نوعی بیماری است که باعث ریزش مو در تکه های کوچک می شود، که ممکن است خیلی باعث جلب توجه نشود. این تکه ها ممکن است به یکدیگر متصل شوند و جلب توجه کنند. این شرایط موقعی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده و نتیجه ی آن ریزش برخی قسمت های مو می شود.

ریزش ناگهانی مو ممکن است در پوست سر و در بعضی موارد ابرو ها، مژه ها و صورت و بدن رخ می دهد. همچنین می تواند به آرامی ایجاد شده و پس از سال ها نیز بسته به مواردی عود یا کاهش پیدا کند.

چنین شرایطی می تواند منجر به ریزش کامل مو شود، که به آن آلوپسی جهانی می گویند و می تواند از رشد مجدد مو جلوگیری کند. وقتی مو ها دوباره رشد کنند، ممکن است که دوباره ریزش کنند. میزان رشد مجدد مو در افراد مختلف متفاوت است.

در حال حاضر هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد. با این حال، روش های درمانی وجود دارد که ممکن است به رشد سریعتر مو کمک کند و می تواند از ریزش مو در آینده جلوگیری کند و همچنین روش های منحصر به فردی برای پوشاندن ریزش مو وجود دارد.

درمان کچلی سکه ای

هیچ درمان شناخته شده ای برای آلوپسی وجود ندارد اما روش هایی وجود دارد که می توانید ریزش مو را در آینده کاهش داده و یا به رشد سریع تر مو کمک کنید.

ممکن است به مقدار زیادی آزمون و خطا نیاز داشته باشید تا درمانی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. برای برخی از افراد حتی ممکن است با درمان نیز ریزش مو شدید تر شود.

درمان دارویی کچلی سکه ای

درمان موضعی

برای تحریک رشد مو می توانید داروهایی را به پوست سر خود بمالید. تعدادی از داروها، هم بدون نسخه و هم با نسخه پزشک در دسترس هستند:

کچلی سکه ای
کچلی سکه ای

تزریقات

تزریق استروئید یک گزینه رایج برای آلوپسی خفیف و تکه تکه است که به رشد مجدد موها در نقاط طاس کمک می کند. سوزن های ریز استروئید را به پوست برهنه مناطق آسیب دیده تزریق می کنند.

برای رشد مجدد موها، درمان باید هر یک تا دو ماه تکرار شود. همچنین این تزریق ها مانع از ریزش موهای جدید نمی شود.

درمان های خوراکی

گاهی اوقات از قرص های کورتیزون برای ریزش موی وسیع استفاده می شود، اما به دلیل احتمال بروز عوارض جانبی، باید این گزینه را با پزشک در میان بگذارید.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند متوتروکسات و سیکلوسپورین، گزینه دیگری است که می توانید امتحان کنید. این داروها با مسدود کردن پاسخ سیستم ایمنی، عمل می کنند؛ اما به دلیل خطر عوارض جانبی مانند فشار خون بالا، آسیب کبد و کلیه و افزایش خطر ابتلا به عفونت های جدی و طولانی مدت نمی توان از آنها استفاده کرد.

نور درمانی

نور درمانی به فوتوشیمی درمانی یا فتوتراپی نیز گفته می شود. این یک نوع پرتو درمانی است که از ترکیبی از داروهای خوراکی به نام پسورالن و اشعه ماوراء بنفش استفاده می کند.

درمان های طبیعی

برخی از افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا درمان های جایگزین را برای درمان این بیماری انتخاب می کنند. این درمان ها شامل:

  • رایحه درمانی
  • طب سوزنی
  • میکرونیدلینگ
  • پروبیوتیک ها
  • لیزر درمانی سطح پایین (LLLT)
  • ویتامین ها ، مانند روی و بیوتین
  • نوشیدنی های آلوئه ورا و ژل های موضعی
  • مالیدن آب پیاز به پوست سر
  • روغن های ضروری مانند درخت چای، رزماری، اسطوخودوس و نعناع
  • روغن های دیگر مانند نارگیل، کرچک، زیتون و جوجوبا

ماساژ پوست سر

ریزش سکه ای یا آلوپسی چیست؟

مکمل های گیاهی مانند جینسنگ، چای سبز، هیبیسکوس چینی، نخل اره ای و اکثر درمان های جایگزین در آزمایشات بالینی آزمایش نشده اند، بنابراین اثربخشی آنها در درمان ریزش مو مشخص نیست.

علاوه بر این، سازمان غذا و دارو (FDA) به سازندگان مکمل برای اثبات بی خطر بودن محصولات آنها نیاز ندارد.  گاهی اوقات ادعاهای برچسب های مکمل نادرست یا گمراه کننده است.  همیشه قبل از استفاده از مکمل های گیاهی یا ویتامین با پزشک مشورت کنید.

اثربخشی هر درمان در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد نیازی به درمان ندارند زیرا موها خود به خود رشد می کنند. در موارد دیگر، با وجود امتحان هر گزینه درمانی، افراد بهبودی را مشاهده نخواهند کرد.

شاید لازم باشد بیش از یک درمان را امتحان کنید تا تفاوت را ببینید. به خاطر داشته باشید که رشد مجدد موها ممکن است موقتی باشد. این امکان وجود دارد که موها دوباره رشد کرده و سپس دوباره ریزش کنند.

علل آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است. بیماری خود ایمنی هنگامی ایجاد می شود که سیستم ایمنی سلول های سالم را با مواد خارجی اشتباه می گیرد. به طور معمول، سیستم ایمنی بدن شما را در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها محافظت می کند.

اگر شما مبتلا به آلوپسی آره آتا هستید، سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند.  فولیکول های مو ساختارهایی هستند که موها از آن رشد می کنند.  فولیکول ها کوچکتر شده و تولید مو را متوقف کرده و منجر به ریزش مو می شوند

محققان علت دقیق این بیماری را نمی دانند. با این حال، اغلب در افرادی رخ می دهد که سابقه خانوادگی سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع ۱ یا آرتریت روماتوئید دارند.  به همین دلیل است که برخی از دانشمندان گمان می کنند که ژنتیک ممکن است در ایجاد آلوپسی آره اتا نقش داشته باشد.

آنها همچنین معتقدند که عوامل خاصی در محیط برای ایجاد ریزش مو در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آن هستند ، مورد نیاز است.

علائم آلوپسی آره آتا

ریزش سکه ای یا آلوپسی چیست؟

اصلی ترین علامت آلوپسی آره آتا ریزش مو است.  موها معمولاً به صورت لکه های کوچکی روی پوست سر می ریزند.  این تکه ها اغلب در حد چند سانتی متر و یا کمتر هستند.

ریزش مو ممکن است در قسمت های دیگر صورت مانند ابرو ، مژه و ریش و سایر قسمت های بدن نیز رخ دهد.  برخی از افراد در چند نقطه موهای خود را از دست می دهند.  دیگران آن را در نقاط زیادی از دست می دهند.

ممکن است ابتدا متوجه توده های مو روی بالش یا زیر دوش شوید.  در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است ریزش موی گسترده تری را تجربه کنند. این معمولاً نشانه نوع دیگری از آلوپسی است، مانند:

آلوپسی توتالیس، یعنی ریزش تمام موهای سر

آلوپسی یونیورسالیس، یعنی ریزش تمام موهای کل بدن

ریزش موی مرتبط با آلوپسی آره آتا غیرقابل پیش بینی است بطوریکه ممکن است موها دوباره رشد کرده و سپس ریزش کنند.  میزان ریزش و رویش مجدد موها در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

آلوپسی آره آتا در مردان

کچلی سکه ای در مردان و زنان رخ می دهد، اما ریزش مو در مردان بیشتر است.  مردان نیز احتمالاً سابقه خانوادگی ریزش مو را دارند.

مردان ممکن است دچار ریزش مو در موهای صورت و موهای سر ، سینه و پشت خود شوند.  در مقایسه با طاسی با الگوی مردانه ، که نازک شدن تدریجی موها در سراسر بدن است ، ریزش مو در این حالت باعث ریزش موی تکه تکه می شود.

آلوپسی آره آتا در زنان

احتمال ابتلای به آلوپسی آره آتا در مردان بیشتر از زنان است، اما دلیل آن مشخص نیست. ریزش مو می تواند روی پوست سر، ابروها و مژه ها رخ دهد.

برخلاف ریزش موی زنانه ، که نازک شدن تدریجی موها در ناحیه وسیعی است ، آلوپسی آره آتا ممکن است در یک ناحیه کوچک محدود شود.  ریزش مو نیز ممکن است به طور همزمان رخ دهد.  این ناحیه به تدریج می تواند گسترش یابد، که منجر به ریزش بیشتر مو می شود.

آلوپسی آره آتا در کودکان

کودکان می توانند دچار آلوپسی  آره آتا شوند.  در حقیقت، اکثر افراد مبتلا به این بیماری، اولین ریزش موی خود را قبل از ۳۰ سالگی تجربه می کنند.

در حالی که برخی از مولفه های ارثی در آلوپسی آره آتا وجود دارد ، والدین مبتلا به این بیماری همیشه آن را به کودک منتقل نمی کنند.  به همین ترتیب، کودکان مبتلا به این نوع ریزش مو ممکن است والدینی با این بیماری نداشته باشند.

علاوه بر ریزش مو ، کودکان ممکن است نقایص ناخن مانند گودی یا ضایعات را نیز تجربه کنند.  بزرگسالان نیز ممکن است این نشانه ها را تجربه کنند، اما در کودکان شایع تر است.

انواع آلوپسی

ریزش سکه ای یا آلوپسی چیست؟

انواع مختلفی از آلوپسی آره آتا  وجود دارد.  هر نوع با میزان ریزش مو و علائم دیگری که ممکن است تجربه کنید مشخص می شود.  هر نوع ممکن است درمان و پیش آگهی کمی متفاوت داشته باشد.

آلوپسی آره آتا (تکه تکه)

مشخصه اصلی این نوع آلوپسی آره آتا یک یا چند تکه ریزش مو در پوست یا بدن است.  اگر این وضعیت گسترش یابد ، ممکن است به آلوپسی توتالیس یا آلوپسی یونیورسالیس تبدیل شود.

آلوپسی توتالیس

آلوپسی توتالیس زمانی اتفاق می افتد که در سراسر پوست سر دچار ریزش مو شده اید.

آلوپسی یونیورسالیس

علاوه بر ریزش موی سر، افراد مبتلا به این نوع ریزش مو تمام موهای صورت – ابرو و مژه را نیز از دست می دهند.  همچنین ممکن است دیگر موهای بدن از جمله سینه ، پشت و موهای ناحیه تناسلی از بین برود.

آلوپسی آره آتا پراکنده

آلوپسی آره آتا پراکنده می تواند بسیار شبیه ریزش موی زنانه یا مردانه باشد. این منجر به نازک شدن ناگهانی و غیر منتظره موها در سر می شود ، نه فقط در یک ناحیه یا لکه.

آلوپسی اوفیازیس

ریزش مویی که در نواحی کناری و پشت سر ایجاد می شود ، آلوپسی اوفیازیس نامیده می شود.

پیش آگهی آلوپسی آره آتا

پیش آگهی آلوپسی آره آتا برای هر فرد متفاوت است.  همچنین غیرقابل پیش بینی است

پس از ابتلا، ممکن است تا پایان عمر با حملات ریزش مو و سایر علائم مرتبط زندگی کنید.  اما برخی از افراد ممکن است فقط یکبار دچار ریزش مو شوند.

ریزش سکه ای یا آلوپسی چیست؟

چگونه با آلوپسی آره آتا کنار بیاییم؟

کچلی سکه ای می تواند از نظر احساسی چالش برانگیز باشد ، به ویژه هنگامی که ریزش مو بر کل پوست سر تأثیر بگذارد.  افراد مبتلا به این بیماری ممکن است احساس انزوا یا افسردگی کنند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که میلیون ها نفر در جهان مبتلا به آلوپسی آرئاتا هستند.  شما تنها نیستید. تغییراتی در شیوه زندگی وجود دارد که می توانید برای مقابله با این بیماری انجام دهید.

اگر ریزش مو روی ابروها تأثیر می گذارد ، مداد ابرو ، میکروبلیدینگ و تاتو ابرو چند گزینه است که باید در نظر بگیرید.

YouTube پر از آموزش های آرایش در مورد نحوه پر کردن و حالت دادن به ابروهای خود است.  هر دو زن و مردانی که ابروهای خود را از دست داده اند، می توانند با آموزش های تصویری واقعی مانند این موارد، آنها را پر کنند.

استفاده از اکستنشن مژه در مواقعی که سطحی برای چسبیدن به آن وجود ندارد ، دشوار است، اما هنگامی که مژه خود را ندارید، می توانید چند آموزش آنلاین در مورد استفاده از اکستنشن مژه پیدا کنید. 

آلوپسی آره آتا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ممکن است فقط با بررسی میزان ریزش مو و بررسی چند نمونه مو زیر میکروسکوپ بتواند کچلی سکه ای را تشخیص دهد.

پزشک شما همچنین ممکن است بیوپسی پوست سر را رد کند تا سایر شرایطی که باعث ریزش مو می شوند را رد کند، از جمله عفونت های قارچی مانند. tinea capitis 

در طی بیوپسی پوست سر ، پزشک شما یک قطعه کوچک از پوست سر را برای تجزیه و تحلیل برمی دارد. در صورت مشکوک شدن به سایر بیماریهای خود ایمنی، آزمایش خون ممکن است انجام شود.

آزمایش خون انجام شده بستگی به اختلال خاصی دارد که پزشک مشکوک است.  با این حال ، پزشک احتمالاً وجود یک یا چند آنتی بادی غیر طبیعی را آزمایش می کند.  اگر این آنتی بادی ها در خون شما یافت می شود ، معمولاً به این معنی است که شما یک اختلال خود ایمنی دارید.

ریزش سکه ای یا آلوپسی چیست؟

سایر آزمایشات خونی که می تواند به رد سایر شرایط کمک کند شامل موارد زیر است:

  • پروتئین واکنشی C و میزان رسوب گلبول قرمز
  • سطح آهن
  • آزمایش آنتی بادی ضد هسته ای
  • هورمون های تیروئید
  • تستوسترون رایگان و کامل
  • هورمون تحریک کننده و لوتئینیزه کننده فولیکول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *