آرایشی, تندرستی و سلامت

چرا وجود سرب در رژ لب خطرناک است؟

سرب داخل رژلب

محققان فرانسوی مواد شیمیایی و رنگ های موجود در لوازم آرایشی و رژ لب را مورد بررسی قرار داده اند، و به این نتیجه رسیدند که تعداد بسیار بالایی از لوازم آرایشی و رژ لب ها، حدود چهل در صد ترکیبات شیمیایی دارند که سلامت فرد را به خطر می اندازند و پوست را تیره می کند. و همچنین باعث لکه و چین و چروک در ناحیه ی مثل چشم و دهان می شود و احتمال اینکه فرد به سرطان دچار شود را هم افزایش می دهد. این حجم از خطرات که می توانند ناشی از استفاده کردن وسایل آرایشی حاوی سرب باشند، بسیار خطرناک است. در این بین شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که:

سرب چیست و چرا برای فرد ضرر دارد؟

سرب عنصر کشنده ای برای انسان به حساب می آید و در زندگی روزمره چیزهایی هستند که سرب دارند ولی ناچیز هستند و برای بدن خطری ندارد، بحث ما در مورد انباشته شدن سرب در بدن می باشد که باعث مسمومیت می شود که انباشته شدن آن در هر قسمتی از بدن باعث آسیب به آن قسمت می شود. حال به بررسی این مسئله می پردازیم که سرب چگونه وارد بدن میشود.

نحوه ورود سرب به بدن

نحوه ورود سرب به بدن از طریق لوازم آرایشی بسیار رایج است. در این میان حجم بسیار زیادی را رژ لب ها به خود اختصاص می دهند. رژ لب ها به خاطر برخورد با زبان و یا عادت خورده شدن به صورت مستقیم وارد بدن شده و برای فرد مشکلات زیادی را ایجاد می کند. به خاطر همین علت است که آمار ها مسمومیت ناشی از سرب را در خانم ها بیشتر از آقایان نشان می دهند.

نحوه تشخیص سرب در رژ لب

ما نمی توانیم به طور دقیق میزان سمی که در لوازم آرایشی و رژ لب است را حدس بزنیم ولی اکثر خانم ها می توانند تقریبا سرب موجود در رژلب را تشخیص دهند به این صورت که وقتی یک خط از رژلب را روی دست بکشند و تکه طلا یا نقره ای روی رژلب بکشند بعد از کمی صبر، رژلب تغییر رنگ می دهد و سرب موجود در رژلب مشخص می شود. مراحل کار به این صورت است که 

مقداری از رژ لبتان را روی دستتان بمالید

با یک انگشتر طلا روی آن را خراش دهید

اگر رنگ آن به مشکی تغییر کرد، پس شما می فهمید که حاوی سرب می باشد.

خطرات ناشی از ورود سرب برای بدن

این روزها صحبت از وجود سرب در لوازم آرایشی مخصوصا رژ لب ها می باشد که توصیه ها و حرف های بسیاری مبنی بر وجود سرب در لوازم آرایشی به خصوص رژلب های حاوی سرب وجود دارد. مشکلات ناشی از ورود سرب از طریق رژ لب به بدن عبارت است از:

سقط یا بروز مشکلاتی ژنتیکی برای جنین 

 بروز انواع سرطان 

آسیب به کلیه 

نقص در شنوایی

پایین آمدن بهره ی هوشی

ایجاد مشکلات گوارشی

و فشار خون از جمله مواردی است که مسمومیت سرب به همراه دارد.

خطر مسمومیت سرب با استفاده کردن از لوازم آرایشی

بحث ما در مورد سرب موجود در لوازم آرایشی و مسمومیت آن در بدن است به همین منظور سازمان جهانی دارو و غذای آمریکا دستورالعملی برای میزان سنجش بیشترین سرب موجود در لوازم آرایشی تعیین کرد که به ازای هر محصول در نظر گرفته شد. اگر میزان واحد سرب موجود در لوازم آرایشی زیر ۱۰  واحد بر میلیون باشد خطری ندارد .

سربی که در رژلب وارد بدن می شود وارد جریان گردش خون شده تا به مقدار ثابت برسد و کم کم این سرب اضافی به بافت های نرم به خصوص سلول های مغزی وارد شده و مقادیر بالای آن سبب به از کار افتادن کلیه و صدمه دائمی به مغز می شود و هم چنین انتقال این میزان سرب از طریق مادر به نوزاد نیز وجود دارد و کودکان در اثر سربی که پیش یا پس از تولد وارد بدن آنها می شود ممکن است دچار آسیب های روانی و عصبی شوند. 

چگونه سرب کمتری وارد بدن کنیم ؟

از دو طریق مواد شیمیایی در لوازم آرایشی وارد بدن می شود:

۱- بخشی از این مواد از طریق تنفس

۲- بخشی مانند رژلب به طریق مختلفی بلعیده می شود.

و یک راه برای اینکه کمتر رژلب بخورید این است که از خوردن مواد غذایی یا نوشیدنی ها وقتی که رژلب دارید بپرهیزید 

و دوم اینکه کمتر به لب زبان بزنید 

وقتی طعم رژلب را احساس کردید یعنی مقداری از آن روی زبان نشسته و در حال وارد شدن به دستگاه گوارش شماست.

نکته آخر که مورد توجه قرار می دهیم تاریخ مصرف رژ لب و محصولات بهداشتی و آرایشی است که اگر تاریخ مصرف یا انقضای آن گذشته باشد ترکیبات سمی و مضری در کالا ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *