سبک زندگی

نکات خانه داری

نکات خانه داری

تمیز کردن خانه ممکن است برای برخی خوشایند نباشد اما بلعکس برای عده ای می تواند نوعی سرگرمی باشد که از آن لذت ببرند. ما امروز در این مطلب سعی داریم به شما مهمترین نکات خانه داری را بگوییم تا باعث شود نظافت خانه برای شما کاری طاقت فرسا نبوده و بتوانید هرچه سریعتر منزل خود را به جایی تمیز و بدون ذره ای آلودگی تبدیل کنید.

نکاتی که بازگو می شوند نه تنها برای نظافت هفتگی منزل شما مناسب می باشد بلکه برای خانه تکانی عید که یکی از رسوم ایرانیان قبل از سال نو می باشد، می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

نکته اول: کل خانه را تمیز کنید، نه یک اتاق

 اگر یک کار (غبارگیری، جاروبرقی، تمیز کردن) را انتخاب کنید و به جای تمیز کردن آشپزخانه، حمام و سپس اتاق خواب، همان کار را در هر اتاق در خانه انجام دهید، تمیز کردن بسیار کارآمد تر خواهد بود.  انجام این کار باعث می شود تا از انجام یک چرخه ی بی پایان جلوگیری کرده و می توانید با سرعت بیشتری خانه ی خود را تمیز کنید.

بنابراین بهتر است ابتدا تمامی لوازم و آشغال ها را جمع آوری کرده، سپس گردگیری کنید، جارو بکشید، سپس سطوح را گردگیری کنید.

نکته دوم: تمام ابزار نظافت خود را در یک جعبه جمع کنید

 چه سطل، چه سبد و چه جعبه، داشتن همه چیزهایی که برای تمیز کردن نیاز دارید در یک مکان قابل حمل، انجام کار را بسیار آسان‌تر می‌کند. این کار باعث می شود که در حین تمیز کردن وقت خود را برای جستجوی ابزار تلف نخواهید کرد، و لازم نیست قبل از رفتن به مکان بعدی نگران جمع آوری آنها باشید.

نکات خانه داری

نکته سوم: اتاق خود را از درهم برهمی نجات دهید

حتما قبل از شروع تمیز کردن، اتاق به اتاق بروید و به هم ریختگی ها را جمع آوری کنید.  همانطور که هر کالا را برمی دارید (مجلات، جلدهای کاغذی خوانده شده، کفش های کتانی قدیمی ) به این فکر کنید که آیا باید آن را کنار بگذارید، دور بیاندازید یا اهدا کنید. این کار باعث می شود که اتاق شما سازماندهی شده و بدانید که می خواهید با وسایل قدیمی و اضافی خود چکار کنید.

نکته چهارم: گردگیری و جاروبرقی

 قبل از شروع گردگیری، مطمئن شوید که وسایل خنک کننده خاموش هستند.  گردگیری خود را روی قسمت های بالای مبلمان و قسمت های زیرین قفسه ها، روی نرده ها، قاب عکس ها، اقلام کوچک و صفحه تلویزیون متمرکز کنید.  برای مناطقی که دسترسی به آن ها سخت است، مانند پرده ها و قفسه های بالایی، یک پارچه میکروفایبر را به انتهای جارو یا جارو ببندید و آن نقاط را تمیز کنید. قبل از جاروبرقی ملحفه های اتاق خواب را عوض کنید تا همراه با گرد و خاک نشسته روی آن ها در ماشین لباسشویی شسته شوند.

نکات خانه داری

نکته پنجم: پاک کردن آینه و شیشه ها

 برای تمیز کردن تمام آینه ها و سطوح شیشه ای از یک پارچه میکروفایبر(به جای پارچه میکروفایبر می توانید از روزنامه هم استفاده کنید) مرطوب استفاده کنید و سپس از یک پارچه خشک استفاده کنید. برای مرطوب کردن پارچه از شوینده های مخصوص سطوح شیشه ای (شیشه پاک کن ها)  استفاده کنید، چرا که این شوینده ها با فرمولاسیون منحصربفرد خود می توانند علاوه بر تمیزی، به درخشندگی و براقیت آن نیز بیافزایند.

نکته ششم: کانترها و سطوح را ضد عفونی کنید

تمیز کردن سطوح غیر شیشه ای منزل خود را فراموش نکنید. از میز، لوازم خانگی و کابینت گرفته تا دستگیره درها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون و تلفن، شما باید تمام لوازم ریز منزل خود را تمیز کنید. هرگز فکر نکنید که لوازم کوچکی که به چشم نمی خورند نیازی به پاک کردن ندارند.  شما باید برخی از آن سطوح را ضدعفونی کنید، به ویژه سطوحی که ممکن است میکروب را به انگشتان و صورت افراد منتقل کنند. برای اینکار بهتر است از مواد شوینده ضد عفونی کننده که مناسب سطوح غیر شیشه ای هستند استفاده کنید. اما اگر چنین چیزی در منزل ندارید، می توانید با مخلوط کردن یک چهارم تا نیم فنجان سرکه سفید با یک فنجان آب، یک محلول ضد عفونی غیر سمی درست کنید.

نکات خانه داری

نکته هفتم: روی تمیزی وان، سینک و توالت سختگیری زیادی داشته باشید

 شوینده ی مناسب این کار را روی سینک آشپزخانه و سپس روی سینک حمام، وان و توالت بریزید.  بگذارید چند دقیقه بماند تا پاک کننده زمان داشته باشد تا کثیفی ها و لکه ها را از بین ببرد.  سپس به آشپزخانه برگردید و شروع به پاک کردن آن ها با یک دستمال مرطوب کنید.

برای پاک کردن سطل زباله ی خود نیز می توانید ابتدا سطل زباله ی خود را در حمام با آب داغ آبکشی کنید و سپس با یک شوینده ی قوی که حاوی مواد صابونی است آن را بشویید. اجازه دهید خشک شود سپس یک کیسه زباله یکبار مصرف درون آن قرار دهید.

نکته هشتم: ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی و ظرفشویی

یکی از مهمترین مکان هایی که به طور مداوم باید ضد عفونی شود در داخل ماشین لباسشویی و ظرفشویی می باشد. با استفاده از یک قرص جرمگیر می توانید درون این دو ماشین را به راحتی تمیز کرده و از رشد باکتری ها در داخل آن ها جلوگیری کنید.

نکات خانه داری

نکته نهم: جارو بکشید، سپس پاک کنید

 کف آشپزخانه و حمام را جارو کنید.  پاک کردن را از دورترین گوشه اتاق شروع کنید و به سمت عقب به سمت درگاه حرکت کنید (یعنی خود را به گوشه ای نمالید).  هر بار که یک منطقه را تمیز و مرتب می کنید با استفاده از طی آن نقطه را بشویید و یا جارو کنید.

نکته دهم: هنگام جاروبرقی به حرکت خود ادامه دهید

 وقتی جاروبرقی می‌کشید نگران نباشید که هر گوشه و کناری را جارو کنید.  فقط به حرکت در داخل خانه ادامه دهید، جاروبرقی را در هر اتاق فرش شده با یک گذر اجرا کنید.

 برخی از کارها لازم نیست هر هفته انجام شوند.  اینها شامل واکس زدن مبلمان، تمیز کردن پنجره‌ها و شستن فرش‌ها و تشک‌های خواب است.  ابتدا این وسایل را چک کنید و اگر نیاز بود آن ها را پاک کنید.

نکته یازدهم: شستن مرتب وسایل نظافتی خود را فراموش نکنید

 یکی از مهم ترین نکات خانه داری که اغلب در تمیز کردن خانه نادیده گرفته می شود، نگهداری از ابزار تمیز کاری می باشد.  استفاده از جاروبرقی کثیف یا جاروبرقی با کیسه پر، تأثیر بسیار کمی در تمیزی دارد و در نهایت زمان بیشتری را صرف تمیز کردن خواهید کرد.

نکات خانه داری

نکته دوازدهم: نظافت را به یک فعالیت گروهی تبدیل کنید

 نظافت به صورت تیمی یکی از بهترین راه ها برای تمیز کردن سریع خانه است.  زمانی را از قبل با خانواده خود برنامه ریزی کنید و برای هر فرد وظایفی را تعیین کنید.  کار با هم می تواند سرگرمی را به نظافت اضافه کند و خانه شما در کمترین زمان درخشان شود.

هنگامی که در حال تمیز کردن هستید، حتماً موارد نگهداری خانه را بررسی کنید، مانند سینک معیوب، دستگیره ی در خراب و … که ممکن است باعث ایجاد مشکل حین تمیزکاری شود.

 این راهنمای گام به گام نکات خانه داری را دنبال کنید تا از زمان خود نهایت استفاده را ببرید و خانه خود را سریع تمیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *