مراقبت از پوست

میلیا چیست و راه های درمان آن کدام اند؟

میلیا چیست؟ راه های درمان میلیا کدام اند؟ - کاور

می توان این طور بیان کرد که میلیا نه یک مشکلی زیبایی محسوب می گردد و نه یک مشکل پزشکی، اما اگر با این کیست های کوچک مشکل دارید با ما همراه باشید تا بدانید میلیا چیست؟ راه های درمان آن کدام اند؟

میلیا در واقع برجستگی های کوچک سفید رنگی هستند که روی صورت ایجاد می گردند. این برجستگی ها را می توانید اطراف چشم، روی بینی و گونه ها مشاهده کنید.

علت های ایجاد میلیا

میلیا کیست های کوچکی هستند که در اثر به دام افتادن سلول های مرده در پوست ایجاد می شوند. البته گاهی هم میلیا به صورت خود به خود و بدون داشتن علت یا دلیل روی سطح پوست ظاهر می گردند؛ به این نوع از میلیا، میلیای اولیه می گویند.

ملیای اولیه معمولا روی پلک ها ، پیشانی، گونه ها و اندام تناسلی ظاهر می شوند و بعد از مدتی (حدود چند ماه یا حتی کمتر) از روی پوست ناپدید می شوند.

میلیا چیست؟ راه های درمان میلیا کدام اند؟

اما میلیای ثانویه در اثر آسیب دیدن پوست ایجاد می گردد و حتی ممکن است دائمی نیز باشد. این نوع میلیا در اثر آسیب یا تحریک پوست، بثورات، سوختگی، درمان های ساینده، التهاب، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، التهابات پوستی و استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب ایجاد می گردد.

روش های پیشگیری از ایجاد میلیا

پوست را به طور مرتب لایه برداری کنید. استفاده از اسکراب های ملایم به صورت مرتب، باعث از بین رفتن سلول های مرده روی پوست می گردد. که علاوه بر پیشگیری از ایجاد میلیا، می تواند به روشن شدن پوست و پیشگیری از ایجاد جوش نیز کمک نماید. اسکراب ها باید یک یا دو بار در طول هفته استفاده شوند.

روی پوست اطراف چشم خود از کرم های چرب استفاده نکنید. زیرا چربی باعث مسدود سازی منافذ پوست می گردد. سعی کنید به جای آن از کرم های دور چشم تخصصی استفاده نمایید.

قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید نیز یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد میلیا می باشد. پس سعی کنید زیاد در معرض نور خورشید نباشید. و همچنین به طور روزانه و مرتب نیز از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید.

میلیا چیست؟ راه های درمان میلیا کدام اند؟

پوست را به طور مرتب تمیز کنید. اما از پاک کننده مناسب استفاده کنید به خصوص اگر پوست چربی دارد. سعی کنید از پاک کننده ها فاقد چربی استفاده نمایید.

قبل از خواب از سرم های پوستی استفاده کنید. به خصوص محصولاتی که حاوی ویتامین A و E می باشند. این محصول نقش موثری در پیشگیری از پیری زود رس پوست و ایجاد میلیا دارند.

راه های درمان میلیا

از آنجا که میلیا در زیر یک لایه نازک از پوست ایجاد می شود و مثل آکنه های پوستی در منافذ پوست ایجاد نمی گردد، هیچ روزنه ای برای تخلیه آن وجود ندارد. پس هرگز مانند جوش، کیست های میلیا را فشار ندهید. این کار نه تنها به خروج میلیا کمک نمی کند؛ بلکه باعث آسیب به پوست و حتی زخم شدن آن نیز می گردد. اما راه های بسیار زیادی برای درمان میلیا وجود دارد.

میلیا چیست؟ راه های درمان میلیا کدام اند؟ -درمان

۱ – استفاده از محصولات لایه بردار بدون نسخه

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی مانند سالیسیلیک اسید یا اسید گلولیک می تواند به درمان میلیا کمک کنند. این محصولات لایه بردارهای ملایمی می باشند که باعث حذف سلول های مرده از روی پوست می گردند.

اگر فقط چند کیست میلیای کوچک دارید می توانید از این لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید. این محصولات را می توانید بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه تهیه کنید. اما توصیه می گردد که از آن ها برای دور چشم خود استفاده نکنید.

۲- استفاده از درمان های موضعی

رتینوئید یکی از مشتقات ویتامین A است، استفاده از رتینوئید موضعی می تواند حتی از لایه برداری شیمیایی نیز موثر تر باشد.

رتینوئید به شل شدن پلاگین کراتین (کیست میلیا) کمک می کند و باعث می گردد که آرام آرام به سطح پوست برسد و از بین برود.

در صورتی که این دو روش در درمان میلیا جواب نداد بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

۳- تخلیه میلیا

یکی از راه های درمان میلیا تخلیه دستی است که حتما باید توسط پزشک متخصص انجام گیرد. در این روش با استفاده از سوزن مخصوصی به نام لانست، سوراخ کوچکی روی پوست ایجاد می گردد. سپس مواد موجود در کیست، با استفاده از انگشت یا ابزارهای مخصوص تخلیه می گردد. این روش بدون بی هوشی انجام می گردد و باعث ایجاد درد و سوزش خواهد شد.

میلیا چیست؟ راه های درمان میلیا کدام اند؟ - درمانی

۴- کرایو تراپی

یا سرما درمانی!!! کیست های میلیا توسط نیتروژن مایع منجمد می شوند. بهتر است این روش برای میلیای زیر چشم انجام نشود زیرا باعث تغییر رنگ پوست می گردد.

۵- لیزر

در این روش برای رفع کیست های میلیا اشعه لیزر روی آن ها تابانده می شود. این روش سریع ترین و بهترین درمان برای میلیا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *