آموزشی, سبک زندگی, مراقبت از پوست

سفیدآب مضر یا مفید؟

سفیدآب مضر یا مفید؟

سفیدآب یا روشور لایه بردار سنتی است که در گذشته استفاده آن در بین ایرانیان بسیار رواج داشته ولی امروزه کمتر کسی از این لایه بردار استفاده می کند، زیرا بسیاری اعتقاد دارند که این ماده باعث آسیب به پوست می گردد، در ادامه با ما همراه باشید تا درباره مضر یا مفید بودن سفیدآب بیشتر بدانیم.

سفیدآب چیست؟

سفیداب از ترکیب چربی حیوانات (مغز استخوان) با روی یا نقره و گِل سفید تولید می شود و قدیمی ترین ماده آرایشی می باشد.

سفیداب به همراه سرخاب، حنا، وسمه، سرمه، زرک و غالیه هفت ستون آرایش سنتی ایرانیان (هفت قلم آرایش) می باشد و واژه سرخاب سفیداب نیز به این اقلام اشاره دارد.

سفیداب هنوز هم به شکل قدیمی خود و توسط عطاری ها تولید می گردد و هیچ تغییری در بسته بندی این لایه بردار سنتی ایجاد نشده است.

امروزه دو نوع سفیداب تولید می گردد، سفیداب قلع و سفیداب سرب، که از سوزاندن دو فلز قلع و سرب و ترکیب با گِل سفید و نخاع حیوانات به دست می آید.

خواص سفیداب برای پوست

به گفته بسیار از کارشناسان تا کنون ماده ای بی خطر تر و قدرتمند تر از سفیداب برای لایه بردار از پوست تولید نشده ست. اما این لایه بردار سنتی چه فوایدی برای پوست دارد و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

پاکسازی و لایه برداری از پوست

پوست روزانه هزاران سلول مرده را از دست می دهد. این سلول ها با نفوذ به منافذ پوست باعث گرفتگی آن ها و ایجاد جوش می گردند. علاوه بر این، رنگ پوست را نیز کدر و تیره می کند.

سفیدآب مضر یا مفید؟

این ماده پوست را لایه برداری کرده و  تمامی سلولهای مرده را از روی آن حذف می کند و به روشن شدن رنگ پوست شما کمک بسیار زیادی می نماید. علاوه بر این باعث نرم و لطیف شدن پوست شما نیز خواهد گشت.

سفیداب جایگزین شویند های صابونی

سفیداب علاوه بر رفع سلول های مرده، آلاینده ها، چربی های اضافی و … را نیز از روی پوست تمیز می کند. این ماده فاقد ترکیبات صابونی است و به همین خاطر هیچ گونه آسیبی به پوست شما نمی رساند. باعث بروز التهاب و یا حساسیت نیز نمی گردد.

اگر شما جزو افرادی می باشید که به شوینده های شیمیایی موجود در بازار حساسیت دارید می توانید از پاک کننده سنتی برای شستشوی پوست بدن خود استفاده نمایید.

کاهش عرق به کمک سفیداب

اگر زیاد تعریق می کنید و از این مشکل رنج می برید، از سفیداب در نقاطی که تعریق زیادی دارند استفاده کنید. سفیداب باعث از بین رفتن سلول های مرده و جوان شدن سلول های پوستی می گردد. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که تعریق شما در این نواحی کاهش پیدا کرده است و پوست ان ناحیه نیز روشن تر گشته است.

رفع جوش و جای جوش با استفاده از سفیدآب

جوش و لک های بعد از آن جزو معضلاتی می باشند که گاهی برای درمان و رفع آن هزینه های بسیار زیادی را متحمل می شویم.

یکی از راه حل های ارزان برای رفع جوش و جای آن استفاده از سفیداب می باشد. این ماده، پوست را ضد عفونی می کند و مانع از رشد و نمو میکروب ها روی پوست می گردد و به این ترتیب مانع از ایجاد جوش می گردد.

علاوه بر این، با لایه برداری و رفع سلول های مرده و آسیب دیده پوست، به رفع جای جوش و حتی اسکار کمک می کند.

آسیب های سفیداب برای پوست

در واقع سفیداب به خودی خود هیچ گونه خطری برای پوست ندارد و بیشتر آسیب های آن ناشی از نحوه استفاده نادرست ما از این لایه بردار سنتی می باشد.

استفاده بسیار زیاد از سفیداب و فشار بیش از اندازه به پوست، باعث برافروختگی و قرمزی پوست خواهد شد و در دراز مدت نیز باعث ایجاد چین و چروک های پوستی می گردد.

سفیدآب مضر یا مفید؟

روش استفاده از سفیداب

هیچ گاه سفیداب را به صورت خشک استفاده نکنید.

می توانید آن را چند ساعت قبل از استفاده درون آب قرار دهید تا نرم گردد و به این ترتیب بدون کمترین آسیب به پوست، می توانید از آن استفاده نمایید.

راه حل دیگر برای استفاده از سفیداب پودر کردن آن است. که می توانید با ترکیب آن با مواد دیگری مانند روغن زیتون، عسل، خیار و آب لیمو ماسک های متفاوتی را برای پوست خود آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *