آموزشی

روش های سفید کردن دندان

لبخند زدن نقش موثری در زیباتر شدن چهره دارد، هر فردی با لبخند زیبایی اش دو چندان می گردد. اما آنچه که زیبایی لبخند را تحت تاثیر قرار میدهد، رنگ دندان ها می باشد. به همین خاطر است که بسیاری از افراد به سراغ روشن تر کردن رنگ دندان ها می روند تا زیبایی لبخندشان تحت تاثیر قرار نگیرد. در این مطلب قصد داریم تمامی روش های سفید کردن دندان را به شما معرفی کنیم تا با آگاهی کامل بتوانید بهترین روش را انتخاب نمایید.  

چرا دندان ها زرد می شوند؟

قبل از معرفی روش های سفید کردن دندانها بهتر است ابتدا علت تغییر رنگ دندان ها را بدانیم. دندان ها تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر رنگ می دهند که در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهیم شد.

افزایش سن

یکی از اصلی ترین دلایل تغییر رنگ دندان افزایش سن می باشد. با افزایش سن لایه بیرونی مینای دندان ساییده می بشود. و رنگ زرد طبیعی که در زیر مینای دندان قرار دارد نمایان می شود.

بیماری

بسیاری از بیماری ها مانند عفونت زنان در بارداری باعث تغییر رنگ مینای دندان در کودک می شود.

مصرف دارو

برخی داروها مانند آنتی هیستامین، داروهای فشار خون، داروهای اعصاب و … نیز باعث تغییر رنگ داندان ها می گردند.

استفاده از دهان شویه نامناسب

دهان شویه های حاوی ترکیباتی چون کلرو هگزیدین و ستیل پریدینیوم کلراید باعث تغییر رنگ دندان ها و زرد شدن ان می گردد.

عدم رعایت بهداشت شخصی

یکی از شایع ترین و عمده ترین دلایل تغییر رنگ دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد که باعث رنگ گرفتن دندان، جرم گرفتن، پوسیدگی و آسیب به دندان ها می گردد.

 

روش های سفید کردن دندان

بلیچینگ

یکی از موثرترین و سریع ترین روش های سفید کردن دندان، بیلیچینگ می باشد. در این روش دندان پزشک با استفاده از مواد شیمایی با غلظت بسیار بالا، رنگدانه های غیر طبیعی روی سطح دندان را از بین می برد.

در این روش چیزی به ساختار دندان اضافه نمی شود فقط دندان ها سفید تر و روشن تر می شوند. بیلیچینگ دندان بر روی روکش و ایمپلنت های مصنوعی دندان موثر نمی باشد.

روش های سفید کردن دندان -

روش های خانگی

روش های خانگی سفید کردن دندان ها با اینکه زمان اثر گذاری آن ها طولانی می باشد اما هیچ گونه آسیبی به دندان ها و دهان نمی رسانند.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب حاوی اسیدهای ملایمی می باشد که می تواند لک های زرد روی دندان ها را از بین ببرد.

نصف قاشق غذا خوری سرکه سیب را با یک فنجان آب مخلوط کنید و قبل از مسواک زدن دندان های خود را با این آب بشوئید. این کار را باید دو تا سه بار در طول هفته انجام دهید.

پوست موز

پوست موز حاوی املاح معدنی، پتاسیم و منگنز است و علاوه بر سفید کردن دندانها، برای لثه نیز مفید می باشد.

پوست موز را بشوئید و آن را به قطعات کوچکی تقسیم کنید. یک قطعه را بردارید و روی دندان های خود مالش دهید. این عمل را به فاصله یک دقیقه دو بار انجام دهید و سپس دندان ها را با آب شست و شو دهید. این روش را باید روزی یک بار انجام دهید.

روغن پرتقال

روغن پرتقال از پوست آن به دست می آید. این روغن به روشن تر شدن رنگ دندان ها کمک می کند و دارای خواص آنتی باکتریالی و ضد قارچی می باشد که نقش موثری در بهبود سلامت لثه ها دارد.

دو تا سه قطره روغن پرتقال را روی مسواک خود بریزید و سپس خمیر دندان را روی آن قرار داده و  دندان های خود را مطابق معمول بشوئید و آبکشی کنید. این عمل را به مدت یکی الی دو هفته و هر روز  انجام دهید.

استفاده از زرد چویه
روش های سفید کردن دندان -

زرد چوبه دندان ها را بدون هیچ عوارضی سفید می کند. همچنین دارای خاصیت آنتی باکتریالی بوده و از عفونت لثه جلوگیری می کند.

یک قاشق غذا خوری زرد چوبه را با چند قطره نعناع و کمی آب ترکیب کنید تا خمیری نسبتا نرم ایجاد شود. با این خمیر سه دقیقه دندان ها خود را مسواک بزنید و سپس بشوئید.

پودر زغال فعال

زغال تمامی ناخالصی های دندان را جذب می کند و از ایجاد حفره روی دندان ها جلوگیری می کند. این ماده شگفت انگیز به بهبود سلامت لثه و دندان شما کمک می نماید.

مسواک تمیزی را در پودر زغال فعالی فرو ببرید، سپس دندان های خود را با استفاده از حرکات دایره ای ملایم به مدت دو دقیقه بشوئید. و بعد با آب آبکشی نمایید.

این درمان را یک یا دو بار در طول هفته انجام دهید.

استفاده از محصولات سفید کننده دندان

یکی از راه هایی که نسبت به روش خانگی سریع تر و البته بسیار ساده تر می باشد استفاده از محصولات سفید کننده می باشد.

خمیر دندان روشن کننده

برخی از خمیر دندان ها حاوی ترکیبات روشن کننده می باشند که سفید شدن رنگ دندان ها کمک بسیار زیادی می نمایند.

خمیر دندان چند کاره سنسوداین

این خمیر دندان علاوه بر این که رنگ دندان ها را روشن می کند، دارای محافظت ۲۴ ساعته نیز می باشد. همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و مانع از تجمع پلاک و رم می گردد.

دهانشویه های ضد جرم

بسیاری از دهان شویه ها با جلوگیری از ایجاد جرم روی دندان ها مانع از تغییر رنگ آن ها می گردند.

دهان شویه ایرشا

رنگ دندان را روشن تر می کند و مانع از پوسیدگی دندان ها می گردد. این دهانشویه تقویت کننده لثه ها نیز می باشد و از نرم شدن سطح آن جلوگیری می کند

نوار و ژل سفید کننده دندان

این نوارها با ماده ای به نام پراکسید پوشانده می شوند. این ماده عامل سفید شدن دندان است. این محصولات لکه های ایجاد شده روی دندان را  از بین می برند.

نوار سفید کننده دوایت

این نوار سفید کننده قادر است لک های ناشی از قهوه، چای، سیگار و ادویه جات رنگی را از روی دندان ها حذف کند. بدون اینکه باعث آسیب به آن ها گردد.

پودر سفید کننده

حاوی ماده ای به نام سیلیس می باشد که خاصیت سایشی داشته و لایه ای از مینای دندان را از بین می برد. این لایه محافظ مینای دندان می باشد، به همین خاطر امکان پوسیدگی دندان افزایش پیدا می کند. توصیه می شود هیچ گاه از این محصولات استفاده نکند.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *