مراقبت از پوست

روش های درمان منافذ باز پوستی

روش های درمان منافذ باز پوستی

منافذ باز پوستی برای بسیاری از ما مشکل ساز می باشند زیرا باعث می شود که پوست ظاهر پرتقالی داشته باشد. اغلب ما به دنبال راه های درمان منافذ باز پوستی می باشیم بدون اینکه در مورد آن بیشتر بدانیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در این منافذ بیشتر  بدانیم.

پوست بزرگترین اندام بدن است که حاوی میلیون ها منفذ می باشد که بیشتر آن ها با چشم قابل رویت نمی باشند. هر منفذ حاوی فولیکول مو و غدد روغنی می باشد که سبوم یا چربی ترشح می کند و از خشک شدن پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این منافذ پوستی به بهبود تنفس پوست نیز کمک بسیار زیادی می نماید.

اما این منافذ زمانی مشکل ساز می شوند که قابل رویت باشند. زیرا علاوه بر اینکه ظاهری نازیبا به پوست می دهند. محلی برای تجمع آلودگی، روغن، باکتری، سلول های مرده پوست می شوند. این ناخالصی ها در معرض اکسیژن اکسیده می شوند و باعث ایجاد جوش های سرسیاه، سرسفید و آکنه و کدر شدن رنگ پوست نیز می گردند.

عوامل موثر در بزرگ شدن اندازه منافذ

عوامل بسیار زیادی در بزرگ شدن اندازه منافذ نقش دارند که در ادامه مهم ترین آن ها را بررسی خواهیم کرد.

 

تولید بیش از حد سبوم

چربی پوست یکی از دلایل اصلی بزرگ شده اندازه منافذ پوست می باشد. به خصوص این مشکل در افرادی که پوست چرب دارند بیش از دیگران رخ می دهد.

 

افزایش حجم فولیکول مو

همان طور که قبلا نیز گفتیم فولیکول های مو درون منافذ پوستی قرار دارند و با بزرگتر شدن و بیشتر شدن حجم آن، به طبع منفذ پوست نیز بزرگتر خواهد شد.

 

افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید.

یکی از اصلی ترین دلایل به وجود آمدن منافذ باز پوستی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید در دوره نوجوانی می باشد. عدم استفاده از ضد آفتاب در دوره نوجوانی و جوانی باعث تشدید این معضل در دوره میانسالی و پیری خواهد شد.

 

کمبود مواد مغذی

ترشح نامنظم هورمون ها (اختلال در ترشح هورمون ها)

وراثت و ژنتیک و …

روش های درمان منافذ باز پوستی

روش های جلوگیری از افزایش اندازه منافذ

شست و شوی مرتب پوست

برای جلوگیری از مسدود شدن و بزرگ شدن اندازه منافذ، باید پوست خود را روزانه و به طور مرتب با یک پاک کننده ملایم و غیر کومدون زا شست و شو دهید.

 

از ضد آفتاب استفاده کنید.

استفاده از ضد آفتاب با درجه محافظتی بالا (SPF  بیش از ۳۰) به طور مرتب و روزانه، علاوه بر جلوگیری از بزرگ شدن منافذ، مانع از پیری پوست نیز می شود.

 

از آبرسان و کرم های تغذیه کننده استفاده کنید.

بعد از هر بار شست و شو از کرم های آبرسان مناسب نوع پوست خود استفاده کنید (حتی افراد دارای پوست چرب)! اجازه ندهید که پوست خشک بماند. همچنین سعی کنید از محصولات مراقبت از پوست حاوی کلاژن جهت بهبود تغذیه پوست نیز استفاده نمایید.

 

از اسکراب پوست غفلت نکنید.

اسکراب ها سلول های مرده روی پوست را از بین می برند. اغلب چربی پوست را نیز کنترل می کنند و همچنین از مسدود شدن منافذ پوست نیز جلوگیری می کنند.

روش های درمان منافذ پوستی

استفاده از محصولات مراقبت از پوست

یکی از راه های کوچک کردن منافذ پوستی، استفاده از محصولات مراقبت از پوست می باشند محصولاتی که حاوی ویتامین سی یا آلفا هیدروکسی اسید ها (AHA) می باشند نقش موثر در درمان منافذ باز پوستی دارند. البته بعضی از کرم و ژل های ضد جوش نیز به کوچک شدن اندازه منافذ پوست کمک می کنند که در ادامه با برخی از آن ها آشنا خواهید شد.

روش های درمان منافذ باز پوستی

استفاده از ماسک صورت نیز می تواند نقش موثری در کاهش اندازه منافذ داشته باشد. ماسک هایی که روی پوست خشک می شوند به خصوص ماسک های حاوی خاک رس و جو دو سر که خاصیت قابض کننده دارند نقش موثری در کاهش اندازه منافذ دارند.

معرفی بهترین ضد جوش های ایرانی و خارجی

ژل ضد جوش اسکین وان

این ژل آنتی باکتریالی بسیار قوی می باشد که پوست را به طور کامل ضد عفونی می کند و مانع از ایجاد جوش و آکنه می گردد. همچنین نقش موثری در درمان انواع جوش و کومدون دارد.

این ژل منافذ باز پوستی را کوچک کرده و به واسطه دارا بودن سالیسیلیک اسید، لایه برداری ملایم بوده که مانع از مسدود شدن منافذ در اثر سلول های مرده می گردد.

همچنین ژل ضد جوش اسکین وان چربی ترشح شده در پوست را کنترل می کند و از برق افتادن پوست، قرمزی و التهاب پوست نیز جلوگیری می نماید.

کرم ضد جوش لایسل مدل آکنه سل

این محصول نیز مناسب افرادی است که پوست چرب یا مستعد جوش دارند. چربی ترشح شده در پوست را کنترل می کند. و مانع از گرفتگی و بزرگ شدن منافذ باز می گردد.

همچنین این محصول آنتی باکتریالی قوی بوده که پوست را به طور کامل ضد عفونی می کند و از بروز هر گونه جوش روی پوست جلوگیری می نماید.

ضد جوش لایسل دارای بافتی سبک است که به سرعت جذب پوست می شود. این کرم باعث خشکی پوست نمی گردد و تمامی عوارض آکنه را از روی پوست برطرف می نماید.

ژل آنتی آکنه اورین

این ژل کنترل کننده ترشح چربی در پوست بوده و از مسدود شدن منافذ پوست در اثر چربی، سلول های مرده و … و همچنین بزرگ شدن اندازه منافذ جلوگیری می نماید.

از این محصول می توانید برای درمان انواع جوش های سر سفید یا سرسیاه استفاده نماید. و برای افرادی که پوست چرب و جوش دار دارند بسیار مناسب است.

ژل ضد جوش اورین از التهاب و قرمزی پوست جلوگیری می کند. این محصول لایه برداری ملایم بوده که سلول های مرده را از روی پوست حذف می کند.

روش های درمان منافذ باز پوستی

استفاده از درمان دارویی

همان طور که قبلا نیز گفتیم بزرگ شدن منافذ ممکن است تحت تاثیر بی نظمی در هورمون ها باشد. که در این زمان باید به پزشک متخصص مراجعه نمود. در این حالت اغلب داروهایی مانند آندروژن ها و … تجویز می شود که نقش موثری در کوچک شدن اندازه منافذ دارند.

استفاده از درمان های پوستی

زمانی که هیچ کدام از درمان های فوق روی پوست جواب نداده باشد و اندازه منافذ بسیار بزرگ باشد می توانید از درمان های پوستی جهت رفع آن ها استفاده نمایید. این درمان ها شامل:

 

لیزر

استفاده از نور لیزر باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست می گردد. این درمان برای منافذ بزرگ بسیار موثر می باشند. همچنین بافت پوست را نیز مستحکم می کند و به ترمیم لایه بالایی پوست و یکدست شدن پوست کمک می نماید. علاوه بر این نقش موثری در جلوگیری از پیری زود رس پوست دارد.

روش های درمان منافذ باز پوستی

میکرونیدلینگ

این یک روش پیشرفته برای درمان منافذ پوست است. در این روش از مکانیسم بهبود زخم استفاده می شود و با استفاده از سوزن هایی در اندازه نانومتر، پوست سوراخ می شود. این امر باعث می شود که پوست به ترمیم خود اقدام کرده و کلاژن و الاستین بیشتری تولید نماید.

 

لایه برداری شیمیایی

در این روش بالاترین لایه مرده پوست از طریق مواد شیمیایی مانند اسید تری کلرو استیک و اسید سالیسیلک برداشته می شود. این روش در واقع باعث لایه برداری پوست، از بین رفتن تمامی سلول های مرده، پاکسازی کامل منافذ و کاهش تولید سبوم اضافی می گردد.که نتیجه آن کاهش اندازه منافذ پوست می باشد.

سخن پایانی

منافذ باز روی گونه های، پیشانی و بینی شما می توانند با افزایش سن و یا زمانی که مسدود شده باشند بزرگتر به نظر رسند. تمیز نگه داشتن پوست، دوری از آفتاب و استفاده منظم از ضد آفتاب جزو بهترین راه هایی هستند که می توانند اندازه منافذ پوست را کاهش دهند.

در واقع هیچ چیزی منافذ را به طور کامل از روی پوست حذف نمی کند. اما درمان هایی وجود دارد که به کوچکتر شدن اندازه آن ها و یکدست شدن بافت پوست کمک می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *