آموزشی, سبک زندگی

راه های جلوگیری از بوی بد بدن

راه های جلوگیری از بوی بد بدن

امروزه عطر در استایل و زندگی روزمره ما جایگاه بسیار زیادی دارد، به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال راه های جلوگیری از بوی بد بدن می باشند.

همان طور که می دانید بوی خوش و خوشبو ماندن علاوه بر اینکه جزو عادات اجتماعی همه پسند است، در دین اسلام نیز بر آن تاکید بسیار زیادی شده است.

بارها و بارها این حدیث را شنیده ایم که ” نظافت نیمی از ایمان است”. علاوه بر تاکید به نظافت، سیره پیامبر گرامی اسلام نیز نشان دهنده علاقه ایشان به نظافت و خوشبو ماندن است. به طوری که گفته شده بیش از نیمی از درآمد خود را هزینه خرید عطر می کردند.

اما چگونه خوشبو بمانیم؟

طبق گفته متخصصین امر، بو در روابط بین افراد بسیار تاثیر گذار است. زیرا بو و خاطرات در مغز به یکدیگر گره خورده اند. بو مغز را تحریک می کند تا تصاویر و احساسات به خاطر ما بیایند. به همین خاطر خوشبو ماندن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در وهله نخست، باید از ایجاد بوی بد بدن جلوگیری کنیم که راه های متفاوتی برای این امر وجود دارد.

راه های جلوگیری از بوی بد بدن

نظافت بدن و لباس

عرق کردن یک فرایند طبیعی در بدن است که تمامی سموم و آلودگی ها درون بدن را بیرون می ریزد. البته عرق به خودی خود، بویی ندارد. ولی باکتری های تجزیه کننده ای که روی پوست بدن و لباس زندگی می کنند باعث ایجاد بوی بد می گردند.

برای اینکه از ایجاد بوی بد توسط این باکتری ها جلوگیری شود، در گام اول باید لباس بعد از هر بار استفاده (حتی ۱۰ دقیقه استفاده) شسته شود.

 

از لباس های تهیه شده با الیاف طبیعی مانند پنبه، پشم، ابریشم و …استفاده کنید. در این لباس ها جریان هوا وجود دارد. لباس های تهیه شده از الیاف مصنوعی مانند (پلاستیک، ویسکوز و …) به علت جریان نداشتن هوا محیط ممناسبی برای رشد باکتری های می باشند و به این علت لباس ها سریع بو می گیرند.

هنگام شستشو لباس کاتالوگ دوخته شده در داخل لباس را مطالعه کنید تا دمای آب لازم برای کامل شسته شدن آن ها را بدانید.  برای مثال لباس های تولید شده با الیاف مصنوعی، شوینده قوی تر و دمای آب بالاتری لازم دارند تا تمیز گردند.

در کمد لباس خود از بسته های رطوبت گیر لباس استفاده کنید. می توانید از مواد طبیعی (مانند گل میخک یا  اسطوخودوس) نیز استفاده کنید. به طوریکه مقداری از گیاه مورد نظر را درون پارچه ای توری قرار داده و داخل کمد لباس آویزان کنید.

 

استفاده از محصولات ضد تعریق

گاهی استفاده از یک مام و یا اسپری ارزان قیمت می تواند بسیار تاثیرگذار تر از عطرهای گران قیمت باشند.

هنگام خرید این محصولات دقت داشته باشید که محصول مورد نظر آنتی باکتریال باشد. محصولات آنتی باکتریال اجازه رشد باکتری ها را روی پوست و بدن نمی دهند و مانع از ایجاد بوی بد می گردند.

شیو مرتب زیر بغل نیز می تواند از ایجاد بوی بد در این ناحیه جلوگیری کند.

راه های جلوگیری از بوی بد بدن

انتخاب عطر مناسب

مرحله آخر برای خوشبو ماندن، انتخاب عطر مناسب است. عطرها بر اساس سازندگان و میزان اسانسی که دارند به چند دسته تقسیم می گرند.

عطرهای دیزاینر

بسیاری از برند های فشن تولید کننده لباس مانند دیور،گوچی و …، عطر نیز تولید می کنند، زیرا اعتقاد دارند بو بخشی از ظاهر فرد است و کسی که لباس را طراحی می کند باید عطر را نیز تولید کند.  

عطرهای نیش

این گروه به طور تخصصی فقط عطر تولید می کنند و اعتقاد دارند که تولید عطر هنری است بسیار مشکل و تخصصی !

عطرهای آرتیستی

یا هنرمندان عطر، این گروه عطر را مطابق با سلیقه هر فرد، شخصی سازی می کنند و اعتقاد دارند که هر شخص عطر مخصوص به خود را دارد.

اما عطرها بر اساس درصد الکل و اسانس آن ها نیز دسته بندی می گردند که این نوع دسته بندی بسیار معروف تر می باشد.

راه های جلوگیری از بوی بد بدن

اسپلش

اسپلش ها ماندگاری کمی دارند و از ۳% عطر و ۹۷ درصد الکل تولید شده اند.

ادکلن

این دسته شامل ۵% عطر و ۹۵ درصد الکل می باشند و جزو عطرهای ارزان قیمت هستند.

ادو تویلت

ادو تویلت ها شامل ۱۰ درصد عطر و ۹۰ درصد الکل می باشند.

ادو  پرفیوم

این عطر ها ۲۰ درصد عطر دارند و ۸۰ درصد الکل

پر فیوم

مرغوب ترین نوع عطر که ماندگاری بسیار بالایی نیز دارند. از ۳۰ درصد عطر و ۷۰ درصد الکل تشکیل شده اند.


پخش بوی هر عطر به میزان الکل آن عطر بستگی دارد. زیرا الکل فرار می باشد و همراه خود عطر را نیز در فضا پراکنده می کند. هر چه میزان الکل عطر شما بیشتر باشد، پخش بوی آن نیز بیشتر و البته ماندگاری آن نیز کمتر خواهد بود.

راه های جلوگیری از بوی بد بدن

چگونه عطر بزنیم؟

عطر را نباید روی لباس و یا موهای خود اسپری نمایید.

عطرها را باید روی پوست تمیز بدن استفاده کنید.

نقاط نبض دار بهترین مکان برای زدن عطر می باشند.

به مچ دست خود یک پاف اسپری کنید و به گردن خود نهایتا دو پاف.

استفاده زیاد از عطر می تواند باعث آزار دیگران گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *