مراقبت از پوست

راهنمای روتین پوستی: نکات کلیدی برای حفظ زیبایی و سلامت پوست

راهنمای روتین پوستی: نکات کلیدی برای حفظ زیبایی و سلامت پوست

پوست یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های بدن می باشد که سرتاسر بدن را می پوشاند و به همین خاطر سلامت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. علاوه بر این پوست اولین عضوی است که در برخورد با افراد مشاهده می کنیم، پس حفظ زیبایی آن نیز مهم است. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم راهنمایی کاملی در خصوص انتخاب روتین پوستی ارائه دهیم و شما را با نکات کلیدی برای حفظ زیبایی و سلامت پوست آشنا سازیم، پس هر نوع پوستی که دارید با ما همراه باشید.

روتین پوستی چیست و بهترین روتین پوست کدام است؟

در ابتدا لازم است بدانیم که روتین پوستی چیست؟ چند نوع روتین پوستی داریم و بهترین روتین پوست کدام است؟ این کار به کمک می کند تا انتخابی درست و صحیح داشته باشید.

روتین پوستی در واقع مجموعه اقداماتی است که باید به صورت روزانه و مرتب و با یک روند خاص انجام داد تا سلامت و زیبایی پوست حفظ شود. به طور کلی روتین های پوستی را می توان در چند دو گروه دسته بندی کرد. دسته بندی بر اساس زمان های انجام و دسته بندی بر اساس نوع پوست.

دسته بندی روتین پوست بر اساس زمان انجام

روتین پوستی روزانه

همان طور که از نام این روتین مشخص است. باید به صورت روزانه انجام گیرد. این روتین، شناخته ترین نوع روتین پوستی می باشد. که شامل دو مرحله روتین شب و روتین روز است.

روتین پوستی هفتگی

این روتین به صورت هفتگی انجام می شود و ممکن یک یا دو بار در طول هفته لازم باشد آن را انجام دهید. روتین های هفتگی معمولا تکمیل کننده روتین روزانه می باشند و می توانند به زیبایی و سلامت پوست کمک بسیار زیادی کنند.

راهنمای روتین پوستی: نکات کلیدی برای حفظ زیبایی و سلامت پوست

دسته بندی روتین پوست بر اساس نوع پوست

روتین پوست چرب و مختلط

این روتین شامل انجام مراحل و استفاده از محصولاتی می باشد که به طور تخصصی برای پوست های چرب، مختلط و جوش دار فرموله شده اند. در آینده بیشتر با این نوع روتین آشنا خواهیم شد.

روتین پوست خشک

همان طور که از نامش نیز پیداست برای افرادی که پوست خشک و یا دهیدراته دارند، این روتین مناسب است. شرح این روتین را در آینده بیان خواهیم کرد.

روتین پوست حساس و اگزمایی

این پوست ها روتین های خاص خود را دارند و باید و نباید های ترکیبات و محصولات این روتین بسیار زیاد و مهم است. پوست هایی که حساس و قرمز هستند و یا به مشکلاتی مانند اگزما مبتلا هستند باید از این روتین پیروی کنند.

روتین پوست های دارای لک

لک جزو شایع ترین مشکلات پوستی می باشد که نیاز به درمان های خاص خود دارد و به همین خاطر لازم است که روتین پوست جدایی برای آن در نظر گرفته شود.

 

روتین پوستی شامل چه مراحلی است؟

همان طور که در بالا گفتیم روتین پوست روزانه را می توان در دو گروه روتین پوست روز و روتین پوست شب دسته بندی کرد:

روتین روزانه

در اولین مرحله از روتین های روزانه لازم است که از یک شوینده ملایم استفاده کنید. در اولین گام زمانی که از خواب بیدار می شوید، ابتدا پوست خود را با شوینده ای ملایم مانند فوم شستشو یا ژل شستشو تمیز کنید.

مرحله دوم، استفاده از تونر می باشد. تونر را باید مناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. دقت داشته باشید که تونرها نیازی به آبکشی ندارند اما باید از این محصولات به درستی استفاده کنید تا اثر گذاری لازم را داشته باشند. تونر پوست شما را آماده جذب حداکثری محصولات مراقبت از پوست می کند.

بعد از تونر نوبت به محصولات مراقبت از پوست می رسد. ترتیب استفاده از این محصولات به این گونه می باشد که ابتدا لازم است از سرم های پوستی استفاده کنید، بعد نوبت به ژل، کرم ژل و کرم می رسد.

در روتین صبح استفاده از آبرسان و سرم ویتامین سی و کرم مرطوب کننده بسیار مهم است. آبرسان پوست را شاداب می کند و از پیری و خشکی پوست جلوگیری می کند. ویتامین سی آنتی اکسیدان است و از پیری پوست و ایجاد لک جلوگیری می کند و مرطوب کننده نیز مانع از خروج رطوبت پوست شده و آن را نرم و لطیف می کند. دقت داشته باشد که استفاده از کرم دور چشم را نباید در روتین خود فراموش کنید.

مرحله آخر روتین پوست، ضد آفتاب است. دقت داشته باشید که استفاده به اندازه (۲.۵ بند انگشت) و مرتب از ضد آفتاب است که می تواند مراقبت لازم را از پوست به عمل آورد. همچنین دقت داشته باشید که بی بی کرم و دی دی کرم ها یا کرم پودر های ضد آفتاب دار جایگزین استفاده از ضد آفتاب نمی باشند.

راهنمای روتین پوستی: نکات کلیدی برای حفظ زیبایی و سلامت پوست

روتین شب

در روتین شب لازم است ابتدا پوست خود را با میسلار واتر تمیز کنید، به خصوص اگر از محصولات آرایشی استفاده می کنید. در مرحله دوم پاکسازی از یک شوینده مناسب مانند فوم، ژل، لوسیون و … استفاده کنید و پوست را تمیز کنید.

مرحله آخر پاکسازی پوست، استفاده از تونر است که هم منافذ پوست را کامل تمیز می کند و هم پوست را آماده جذب حداکثری محصولات مراقبتی می سازد.

بعد از تونر نوبت به استفاده از سرم ها و کرم های مراقبتی می رسد. دقت داشته باشید، محصولاتی مانند رتینول و محصولات ضد چروک و ماسک های شب را باید شب ها استفاده نمایید.

 

سخن پایانی

داشتن پوستی سالم و زیبا علاوه بر این که بر اعتماد به نفس افراد اثر گذار می باشد می تواند نقش تاثیر گذاری در روابط اجتماعی افراد نیز داشته باشد. به همین خاطر داشتن یک روتین خوب می تواند علاوه بر حفظ سلامت و زیبایی پوست شما، به بهبود تعاملات اجتماعی شما نیز کمک نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *