تندرستی و سلامت

درمان ترک کف پا

درمان ترک کف پا

پاشنه های ترک خورده ممکن است ناخوشایند باشند، اما معمولاً مشکلات جدی ایجاد نمی کنند. گاهی اوقات، پاشنه پاهای شدید ترک خورده ممکن است عفونی شده و منجر به عفونت پوستی به نام سلولیت شود. مهم نیست که علت ترک کف پا چیست؟ اقداماتی وجود دارد که می توانید برای درمان آن انجام دهید

چه چیزی باعث ترک پاشنه پا می شود؟

هنگامی که پوست اطراف پاشنه شما خشک و ضخیم می شود، می تواند شروعی برای ترک کف پا باشد. فشار اضافی روی پد چربی پاشنه پا می تواند باعث ایجاد ترک در پوست خشک و ضخیم شود. در حالی که هر کسی ممکن است دچار شکاف پاشنه پا شود، برخی موارد احتمال آن را بیشتر می‌کند، از جمله:

پوشیدن کفش های پاشنه باز مانند صندل

گرفتن حمام یا دوش آب گرم

استفاده از صابون های خشن

داشتن پوست سرد و خشک

هوای خشک و سرد

ایستادن برای مدت طولانی

ترک کف پا

برخی از شرایط پزشکی و جسمی نیز می تواند منجر به ترک پاشنه پا نیز شوند.

چاقی

دیابت

اگزما

کم کاری تیروئید، که در آن تیروئید شما به اندازه کافی برخی از هورمون ها را تولید نمی کند

درماتوز کف پا نوجوانان (یک بیماری پوستی در کودکان خردسال)

سندرم شوگرن (یک بیماری مزمن که بدن شما را از تولید رطوبت کافی باز می دارد)

پای ورزشکار، عفونت قارچی

کف پای صاف

خار پاشنه (برآمدگی استخوان در پایین پاشنه شما)

 

نحوه درمان ترک پاشنه پا در خانه

اکثر موارد ترک پاشنه پا را می توان با خیس کردن پاها و سپس مرطوب کردن آنها در خانه درمان کرد. با استفاده از این مراحل می توانید ترک های پاشنه پا را ترمیم کنید:

پاهای خود را به مدت ۲۰ دقیقه در آب صابون استراحت دهید.

برای از بین بردن پوست ضخیم و سفت پاشنه پا، به آرامی با یک سنگ لوفا یا سنگ پا ماساژ دهید.

پاهای خود را کاملا خشک کنید.

یک مرطوب کننده سنگین را روی پاهای خشک خود بمالید.

یک جفت جوراب ضخیم بپوشید تا مرطوب کننده در جای خود بماند

حداقل دو بار در روز پاهای خود را مرطوب کنید.

ترک کف پا

می‌توانید مرطوب‌کننده‌های بدون نسخه با موادی بخرید که به از بین بردن پوست مرده روی پاشنه‌ها یا حفظ رطوبت کمک می‌کنند. به دنبال محصولاتی با موادی مانند:

اسید هیالورونیک

اسید لاکتیک

نفت خام

روغن جوجوبا

شی باتر

پمادها یا کرم ها ممکن است بهتر از لوسیون ها عمل کنند.

چه زمانی در مورد ترک پاشنه پا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر بعد از یک هفته درمان پاشنه‌های پا به شدت ترک خورده است یا بهبود نمی‌یابد، با پزشک خود صحبت کنید. شما ممکن است نیاز به درمان توسط یک متخصص پا، یک پزشک متخصص در پا، مچ پا، و ساق پا داشته باشید. گزینه های درمانی احتمالی عبارتند از:

تسمه بندی: استفاده از باند یا پانسمان در اطراف پاشنه پا ! تا پوست شما از حرکت در اطراف جلوگیری کند.

دبریدمان: در این روش، یک متخصص پزشکی پوست ضخیم و سخت پاشنه پا را از بین می برد. سعی نکنید خودتان این کار را انجام دهید. شما ممکن است پوست بیش از حد را جدا کنید، که می تواند باعث عفونت شود.

داروهای تجویزی: پزشک شما ممکن است برای شما یک کرم قوی‌تر از آنچه می‌توانید بدون نسخه بخرید، تجویز کند. کرم‌های مقوی معمولاً حاوی درصد بیشتری از مواد فعال مانند اوره یا اسید سالیسیلیک هستند.

چسب پوست: پزشک شما ممکن است از چسبی استفاده کند که برای استفاده روی پوست طراحی شده است تا لبه های شکاف پاشنه پا را در کنار هم نگه دارد. این می تواند به آنها اجازه بهبودی دهد.

ترک کف پا

کفی‌های کفش‌های شما ممکن است با توزیع مجدد وزن روی پاشنه، پشتیبانی بهتری را ارائه دهند. این می تواند مانع از بزرگ شدن پد چربی به طرفین و ترک خوردن پاشنه پا شود.

چگونه از ترک پاشنه پا و سایر مشکلات پا جلوگیری کنیم؟

روزانه پاهای خود را چک کنید. اگر دیابت دارید این امر به ویژه مهم است. چک کردن هر روز پاها به شما کمک می کند تا مشکلات را قبل از جدی شدن پیدا کنید. به دنبال:

تورم

تاول

برش ها

ناخن های فرو رفته پا

میخچه یا پینه

میخچه کف پا

پای ورزشکار

نقاط گرم

هر روز پاهای خود را بشویید. برای شستن پاها از آب گرم استفاده کنید. آنها را به خوبی خشک کنید، مطمئن شوید که بین انگشتان پا قرار می گیرید زیرا پوست در آنجا خیس می ماند. سپس نشاسته ذرت یا پودر تالک را بین انگشتان پا بمالید. این کار پوست را خشک نگه می دارد و به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

ترک کف پا

ناخن های پای خود را کوتاه کنید. اگر ناخن های پای شما نیاز به کوتاه شدن دارد، آنها را مستقیماً کوتاه کنید. سپس آنها را به آرامی با یک تخته سنباده پایین بیاورید. این به جلوگیری از رشد ناخن های پا کمک می کند.

 

از کفش های حمایتی استفاده کنید. با جوراب‌های تمیز و کم پد که به خوبی جا می‌شوند شروع کنید. کفش‌هایی بپوشید که مناسب پاهای شما باشد و از آن حمایت کند. در پایان روز کفش بخرید، زیرا پاها با گذشت روز متورم می شوند.

 

از پاهای خود در برابر دمای شدید محافظت کنید. حتما در ساحل و روی سنگفرش های گرم کفش بپوشید. از کرم ضد آفتاب برای محافظت از نواحی در معرض پاهای خود استفاده کنید. اگر شب پاهایتان سرد می شود، در رختخواب جوراب بپوشید. در زمستان، چکمه های ضد آب آستردار بپوشید تا پاهای خود را گرم و خشک نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *