تندرستی و سلامت, مراقبت از پوست

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

جوش و آکنه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی است که باعث ایجاد ظاهری نازیبا و عدم رضایت از خود می شود، و یکی از دلایل اعتماد به نفس پایین!!! البته لک های به جا مانده از جای جوش را نیز نباید فراموش کرد، شاید به همین خاطر باشد که بعضی افراد از وسایل آرایشی برای پوشاندن جای آن استفاده می کنند، البته بهترین راه حل خلاصی از جوش و مشکلات آن، درمان است نه مخفی کردن!!!

در این مقاله به معرفی انواع جوش و آکنه، روش های درمان و پیشگیری از جوش می پردازیم و به شما در داشتن پوستی زیبا، سالم و شاداب کمک می کنیم.

جوش چیست؟

جوش در واقع نوعی عفونت شایع فولیکول مو و پوست اطراف آن است، این اتفاق به صورت یک توده قرمز رنگ شروع می شود و با هجوم گلبول های سفید خون جهت برطرف کردن این توده ادامه پیدا می کند. جوش ها معمولا کوچک هستند اما می توانند به اندازه یک توپ گلف نیز رشد کنند!!!!

جوش می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود، اما در نواحی صورت، گردن، زیر بغل، شانه، باسن و پشت بیشتر دیده می شوند، می توان این طور گفت جوش ها در نواحی مو دار و نواحی که غدد ترشح عرق قرار دارند بیشتر ایجاد می شوند.

عوامل ایجاد جوش

جوش ها اغلب ناشی از وجود باکتری استافیلوکوک (Staphylococcus aureus) می باشند، محل زندگی این نوع باکتری روی پوست بدن است و تا زمانی که روی سطح پوست باشد.

این باکتری معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند ولی وقتی روزنه ای روی سطح پوست ایجاد شود، این باکتری وارد فولیکول مو شده و باعث ایجاد عفونت می گردد؛ از دیگر دلایل جوش مسدود شدن منافذ پوست با چربی (سبوم) اضافی ترشح شده از پوست، سلول های مرده و آلودگی های روزمره می باشد.

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

معرفی انواع جوش

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

۱- جوش سرسیاه

یا کومدون باز؛ لکه های کوچک و تیره رنگی هستند که ممکن است کمی برجسته به نظر برسند، پوست اطراف این نوع جوش ها طبیعی است در حالی که مرکز جوش نسبت به اطراف آن تیره تر به نظر می رسد.

این نوع جوش ها به علت گیر افتادن چربی و سلول های مرده در فولیکول مو به وجود می آیند. رنگ سیاه این جوش ها به علت بازتاب نامنظم نور ناشی از گرفتگی فولیکول  مو است. جوش های سرسیاه را می توان بدون نسخه درمان کرد.

۲- جوش سر سفید

 یا کومدون بسته!! برجستگی های کوچک و سفید رنگی هستند که با حاله ای قرمز رنگ احاطه شده اند و ممکن است کمی دردناک باشند. این جوش ها نیز مانند جوش سرسیاه به علت مسدود سازی منافذ پوست  به دلیل وجود سلول های مرده، چربی، باکتری و … رخ می دهند.

 در واقع این نوع جوش ها زمانی اتفاق می افتد که سلول های مرده و چربی مانع از باز شدن فولیکول می شوند.

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید
جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

۳- پاپول

برجستگی کوچک قرمز یا صورتی رنگ ایجاد شده روی پوست می باشند، فشار دادن پاپول ها معمولا باعث پخش شدن باکتری و بدتر شدن آن می گردد

۴- پاسچول

نوعی جوش ملتهب می باشد که شامل یک برجستگی با مرکز سفید رنگ است که اطراف آن حلقه قرمز رنگی وجود دارد، این نوع جوش ها معمولا حاوی چرک سفید  رنگ یا زرد رنگ هستند.

فشار دادن این نوع جوش ها باعث ایجاد زخم و ایجاد لکه های  تیره رنگ روی پوست می گردد.

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید
گرهجوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

۵- ندول

گره یا برجستگی های بزرگ و ملتهبی هستند که هنگام لمس کردن، سفتی آن ها را حس می کنید، این نوع جوش ها معمولا در اعماق پوست ریشه دارند و بسیار دردناک هستند.

درمان ندول ها به عهده متخصص پوست است و به هیچ عنوان نباید به آن دست بزنید زیرا باعث ایجاد زخم و لک های عمیق پوستی می گردد.

۶- کیست

ضایعات بزرگ چرکی هستند که شبیه جوش می باشند، کیست ها ممکن است مانند ندول ها دردناک باشند، کیست ها نیاز به درمان تخصصی دارند!

افرادی که دچار ندول یا کیست می شوند آکنه شدیدی دارند.

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

آکنه چیست؟

اکثر افراد تصور می کنند جوش و آکنه یکی هستند ولی در واقع آکنه بیماری شایعی است که جوش ها علائم و نشانه های آن هستند، آکنه نیز مانند جوش انواع متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

اگر کمتر از 20 جوش سرسفید یا سرسیاه دارید یا کمتر از 15 برجستگی ملتهب دارید و یا اینکه به طور کلی کمتر از 30 ضایعه پوستی داشته باشید، آکنه شما در گروه خفیف قرار می گیرد

۱- آکنه ولگاریس

نام علمی آکنه شایع است و شامل جوش های سرسیاه، سر سفید و سایر جوش های روی پوست است و ممکن است در هر کجای بدن ایجاد شود. آکنه های خفیف را می توانید به راحتی و در خانه درمان کنید، اما برای نوع شدید تر آن حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

۲- آکنه خفیف

اگر کمتر از ۲۰ جوش سرسفید یا سرسیاه دارید یا کمتر  از ۱۵ برجستگی ملتهب دارید و یا اینکه به طور کلی کمتر  از ۳۰ ضایعه پوستی داشته باشید، آکنه شما در گروه خفیف  قرار می گیرد.

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

۳- آکنه متوسط

اگر بین ۲۰ تا ۱۰۰ جوش سرسفید یا سرسیاه یا ۵ تا ۵۰ برجستگی ملتهب دارد یا به طور کلی بین ۳۰ تا ۱۲۵ ضایعه پوستی دارید شما دچار آکنه متوسط هستید. درمان این نوع آکنه ممکن است چند هفته طول بکشد.

۴- آکنه شدید ندولوستیک

افرادی که دچار این نوع آکنه هستند معمولا دارای ندول ها  و کیست های متعدد می باشند، ممکن است رنگ آکنه قرمز یا بنفش باشد و اغلب باعث ایجاد زخم می گردد. اگر به این نوع آکنه دچار هستید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید
جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

۵- آکنه کنلگوباتا

شدیدترین نوع آکنه است که شامل ندول های ملتهب است که در زیر پوست به ندول های دیگر متصل می شوند. این نوع آکنه معمولا در گردن، سینه، بازوها و باسن ایجاد می شوند و باعث ایجاد زخم می گردند، این نوع آکنه در مردان بیشتر شایع است و اغلب به دلیل مصرف استروئید وتستسترون ایجاد می شود.

۶- آکنه مکانیکا

این نوع آکنه در اثر گرما، جوش، اصطکاک و فشار ایجاد  می گردد و نتیجه پوشیدن وسایل ورزشی مانند کلاه است، به این نوع آکنه، آکنه ورزشکار یا آکنه ناشی از ورزش نیز گفته می شود.

بهتر است بعد از ورزش دوش بگیرید تا دچار این نوع آکنه نگردید.

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید
جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

آکنه فولیکولیت

یا جوش اصلاح! التهاب یا عفونت فولیکول های مو است، جوش های ریز و سرسفیدی که در اطراف تارهای مو ایجاد می شوند . این نوع جوش ها بعد از اصلاح صورت یا هنگام پوشیدن لباس های تنگ ظاهر می شوند و عامل اصلی آن باکتری استافیلوکوک می باشد.

۸- آکنه کیستینگ

نوعی آبسه پوستی است که به علت مسدود شدن منافذ پوستی و فولیکول مو با چربی و سلول های مرده پوست ایجاد می شود، این اتفاق باعث می شود که مکان مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری ها ایجاد شود که منجر به کیست هایی سفت و دردناک می گردد.

 این نوع جوش معمولا در صورت و روی شانه ها و در سن بلوغ رخ می دهد.

جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید
جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

۹- کربنکل یا کفگیرک

وقتی چند جوش به هم نزدیک باشند، در زیر پوست به هم می پیوندند و خوشه ای متصل از جوش را ایجاد می کنند، این نوع جوش بسیار دردناک هستند و اغلب با تب و لرز همراه می باشند.

کربنکل بیشتر در پشت و گردن ایجاد می شود و مردان بیشتر از زنان به این نوع جوش مبتلا می شوند.

۱۰- جوش زیر بغل یا کشاله ران

عفونت غدد ترشح باعث انسداد فولیکول مو می گردد؛ وقتی جوش و آبسه های چرگی در انی ناحیه مرتبا ایجاد شوند نباید به آن بی توجه باشید زیرا ممکن است نوعی بیماری مزمن بنام هیدرانیت شیاف باشد و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

https://poosteman.com/product/%da%a9%d8%b1%d9%85-%d8%b6%d8%af-%d8%ac%d9%88%d8%b4-%d8%a8%db%8c%d9%88%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7-spf15/
جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

۱۱- آبسه پیلونیدال

این نوع جوش درست بالای چین باسن ایجاد می شود؛ تحریک، فشار و نشستن طولانی مدت معمولا باعث این نوع آکنه می گردد، اگر کیست ملتهب باشد تبدیل به آبسه می شود و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

روش های پیشگیری از ایجاد جوش

۱ – نوع پوست خود را بشناسید

شناخت نوع پوست اولین گام پیشگیری از جوش و آکنه است، افرادی که پوست چرب و مختلط دارند مستعد جوش می باشند واین اتفاق به دلیل ترسح چربی در پوست است، شناخت نوع پوست به شما کمک می کند که محصولات پوستی را به درستی انتخاب کنید و مانع از ایجاد جوش و آکنه روی پوست شوید.

۲- شست و شوی صحیح پوست

شست و شوی صحیح پوست تنها راه حل حذف چربی های ترشح شده، سلول های مرده و باکتری های عامل جوش از روی پوست می باشد، اگر هنگام شست و شو از فیس براش استفاده کنید می تواند پوست را به طور عمقی تر تمیز کنید.

صورت خود را با آب ولرم خیس کنید و با استفاده از شوینده ملایم و البته فاقد الکل، به وسیله یک فیس براش یا دست به آرامی ماساژ دهید و سپس پوست را آبکشی کنید.

دقت داشته باشید که شست و شوی پوست بیش از ۲ بار در روز ممکن است باعث تشدید آکنه و جوش گردد.

۳- مرطوب و هیدراته نگه داشتن پوست

بله خشکی پوست نیز باعث ایجاد جوش و آکنه می گردد، زیرا خشک بودن پوست نشان دهنده کمبود چربی در پوست است و باعث افزایش ترشح چربی می گردد؛ سعی کنید همواره پوست خود را با یک مرطوب کننده مناسب نوع پوست تان هیدراته نگه دارید و محصولی را انتخاب کنید که رنگ و بو نداشته باشد.

۴ – از محلول های ضد جوش استفاده کنید.

امروزه محلول های آنتی باکتریالی تولید می گردد که پوست را ضد عفونی می کنند و به حذف باکتری استافیلوکوک از روی پوست کمک می نمایند، همچنین ترکیبات به کار رفته در آن ها کنترل کننده ترشح چربی در پوست می باشد و پوست را نیز به خوبی از سلول های مرده پاکسازی می کند.

می توانید روزانه قبل از آرایش یا قبل از خواب از این محصولات جهت درمان و پیشگیری از ایجاد جوش و آکنه استفاده کنید.

۵- کمتر آرایش کنید.

استفاده از لوازم آرایشی مانند کرم پودر، رژگونه و … که روی پوست را می پوشانند باعث گرفتگی منافذ پوست می شوند و در نتیجه محیطی مناسب برای رشد و تکثیر میکروارگانیسم های عامل جوش و آکنه ایجاد می گردد.

۶- صورت خود را لمس نکنید.

دستان شما در طول روز به طور مداوم با آلودگی ها و باکتری ها در تماس هستند و هر بار که پوست خود را لمس می کنید این آلودگی ها را به پوست منتقل کرده و باعث مسدود شدن منافذ می گردید.

۷- از ضد آفتاب استفاده کنید.

قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث کم آبی پوست می گردد که نتیجه آن ترشح بیشتر چربی در پوست و گرفتگی منافذ است، اما استفاده از ضد آفتاب از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و مانع از ترشح چربی می گردد.

۸- به جوش ها دست نزنید

دست زدن به جوش ها و پخش کردن ماده (چرک) سفید یا زرد رنگ موجود در آن باعث پخش شدن دوباره باکتری و گسترش جوش می گردد و زخم ایجاد شده نیز عامل اصل لک های تیره است.

۹- استفاده از درمان های خانگی

می توانید به طور هفتگی از ماسک های گیاهی کنترل کننده جوش مانند ماسک سفیده تخم مرغ، سفیداب، روغن درخت چای و … استفاده کنید. اما دقت داشته باشید استفاد زیاد، ممکن است نتیجه عکس بدهد.

۱۰- حوله شخصی داشته باشید.

درست است که جوش مسری نیست ولی باکتری استافیلوکوک ممکن است از هر طریقی منتقل شود پس حوله شخصی داشته باشید و روزانه آن را تعویض کنید، البته برای دست و صورت استفاده از حوله های کاغذی یکبار مصرف گزینه بسیار مناسبی می باشد.

۱۱- روبالشتی و ملحفه خود را مرتب تعویض کنید.

شما در طول شبانه روز، به طور متوسط ۸ ساعت پوست خود را روی بالشت قرار می دهید و صورت شما با آن تماس مستقیم دارد، پس به نظافت و شستن آن توجه داشته باشید، زیرا عامل مناسبی برای انتقال آلودگی ها روزمره به پوست می باشد.

۱۲- عادات غذایی خود را اصلاح کنید.

استفاده بیش از حد از سرخ کردنی ها، شکلات، خرما، شیرینی و … باعث ایجاد و یا تشدید جوش می باشد، پس عادات غذایی خود را با توجه به واکنش بدنتان نسبت به مواد غذایی اصلاح کنید.

و در پایان نوشیدن آب را فراموش نکنید، بدن روزانه و به طور متوسط به ۷ تا ۸ لیوان آب نیاز دارد، سعی کنید برای آکنه های شدید حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است گاهی جوش نشان دهنده نوعی بیماری باشد.

1 دیدگاه در “جوش و آکنه و هر آنچه که باید درباره آن ها بدانید

  1. صبا گفت:

    بسیار عالی ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *