مادر و کودک

اولین حمام نوزاد

اولین حمام نوزاد

حمام کردن نوزاد تجربه ‌ای است که بسیاری ارزشمند برای والدین می باشد. زمان بسیار خوبی برای برقراری ارتباط با نوزاد، بدون حواس پرتی است؛ زیرا عضو کوچک خانواده جدید شما از احساس آب گرم روی پوست خود لذت می برد.

 با این حال، معمولا این کار برای والدین با سؤالاتی همراه است، و گاهی اوقات اضطراب، در مورد اینکه چه زمانی و چگونه آن را به خوبی انجام دهیم؟

در سال های گذشته متخصصان زمان اولین حمام نوزاد را تغییر داده اند ، در حالی که اکثر موسسات اعلام داشته اند که زمان اولین حمام، یک تا دو ساعت بعد از تولد می باشد، اما برخی از آن ها سیاست های خود را تغییر داده اند.

سازمان بهداشت جهانی WHO توصیه می کند که اولین حمام نوزاد را تا ۳۵ ساعت بعد از تولد به تاخیر بیندازید. یا اگر به دلایل فرهنگی ۲۴ ساعت امکان پذیر نیست، حداقل ۶ ساعت صبر کنید.

دلایل تاخیر ۲۴ ساعته در استحمام نوزاد

دمای بدن و قند خون نوزاد

نوزدانی که فورا استحمام می شوند بیشتر از سایرین در معرض سرما خوردگی و سرما زدگی می باشند. همچنین استرس جزیی که به نوزاد وارد می شود، او را در معرض افت قند خون قرار می دهد.

پیوند بین مادر و نوزاد و شیردهی اولیه

حمام اولیه و بلافاصله و دور کردن نوزاد از مادر ممکن است باعث کاهش ارتباط پوستی یا پیوند بین مادر و کودک گردد و موفقیت در شیر دهی اولیه را کاهش دهد.

مطالعات نشان داده است که شیر دهی اولیه یا شیر دهی در بیمارستان بین نوزادانی که اولین حمام آن ها ۱۲ ساعت بعد از تولد بوده، ۱۲۶ درصد بیشتر از نوزادانی می باشد که اولین حمام آن ها در ۲ ساعت اولیه بعد از تولد، انجام شده است.

خشکی پوست

ورونیکس ماده ای سفید رنگ و مومی شکل است که قبل از تولد روی پوست نوزاد می نشیند و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند. این ماده دارای خواص آنتی باکتریالی نیز می باشد.

به توصیه آکادمی اطفال آمریکا، بهتر است که این ماده مدتی روی پوست نوزاد بماند تا مانع از خشکی پوست ظریف نوزاد گردد.

این امر به خصوص در مورد نوزادان نارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا پوست آن ها به شدت آسیب پذیر می باشد.

اولین حمام نوزاد

حمام نوزاد در خانه

نوزادان نیازی ندارند که به طور مرتب و هر روز حمام داده شوند، زیرا بدن آن ها به ندرت عرق می کند و کثیف می شود. سه حمام در طول هفته برای نوزاد مناسب است.

برای استحمام نوزاد از وان یا سینک مخصوص نوزادان استفاده کنید.

حوله و سایر لوازم حمام را در دسترس خود قرار دهید.

اگر در حین حمام چیزی را فراموش کردید که به آن نیاز دارید، کودک را همراه خود ببرد. هرگز نوزاد خود را حتی برای یک لحظه تنها نگذارید.

اولین حمام نوزاد

شستشوی نوزاد

ابتدا دمای آب را بررسی کنید، به توصیه آکادمی اطفال آمریکا دمای آب باید بین ۴۸ تا ۴۹ درجه سانتی گراد باشد تا کودک شما دچار سوختگی نگردد.

وان یا سینک مخصوص کودک را تا ۵ سانتی متر پر از آب کنید. و بعد از در آوردن لباس های کودک بلافاصله و به آرامی او را درون سینک قرار دهید. بهتر است سر و بدن کودک خارج از آب باشد.

برای شستشو بدن نوزاد از صابون استفاده نکنید. صابون ها باعث تغییر در pH پوست و در نهایت خشکی پوست کودک شما می گردند. می توانید از پاک کننده های ملایم و مخصوص کودک استفاده نمایید.

ممکن است در حین شستشو لکه های پوسته داری را روی سر کودک خود مشاهده کنید. به این عارضه کلاهک گهواره گفته می شود و برای نوزادان طبیعی می باشد. می توانید به آرامی و در حین شستشو با استفاده از پارچه ای نرم آن ها را جدا کنید.

دقت داشته باشید که از یک پارچه و یا حوله نرم برای شستشو بدن کودک خود استفاده نمایید زیرا پوست آن ها بسیار ظریف می باشد و به راحتی آسیب می بیند.

خشک کردن بدن نوزاد

خشک کردن بدن نوزاد

بعد از آبکشی، فورا یک حوله دور نوزاد خود بپیچید و به آرامی بدن او را خشک کنید.

سپس از لوسیون های مرطوب کننده مخصوص کودک استفاده نمایید تا از خشکی و اگزمای پوستی جلوگیری کنید.

دانستن اصول اولیه می تواند حمام کردن نوزادتان را راحت کند. فقط مطمئن شوید که کودک شما در طول زمان حمام راحت و ایمن می‌ ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *