مادر و کودک

ادرار سوختگی نوزاد یا راش پوشکی چیست؟

ادرار سوختگی نوزاد یا راش پوشکی چیست؟-min

ادرار سوختگی نوزاد یا راش پوشکی یک التهاب رایج در میان نوزادان بوده که معمولا به صورت تکه های قرمز در پوست بدن نوزاد نمایان می شود.

راش پوشکی  اغلب با پوشک خیس یا به ندرت تعویض شده، حساسیت پوست و ساییدگی مرتبط است. این عارضه معمولاً نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهد، گرچه افراد بزرگسالی که از پوشک استفاده می کنند نیز می توانند به این عارضه مبتلا شوند.

راش پوشکی می تواند والدین را نگران کرده و نوزادان را آزار دهد. اما معمولاً با درمان‌های خانگی ساده، مانند خشک کردن هوا، تعویض مکرر پوشک و پماد برطرف می‌شود.

علائم راش پوشکی

ادرار سوختگی نوزاد با موارد زیر مشخص می شود:

علائم پوستی راش پوشکی با پوست قرمز و لطیف در ناحیه پوشک – باسن، ران ها و اندام تناسلی مشخص می شود.

تغییرات خلق و خو نیز به این صورت نمایان می شود که کودک شما به خصوص هنگام تعویض پوشک بسیار بی قرار می کند. کودک مبتلا به بثورات پوشک اغلب وقتی ناحیه پوشک را شسته یا لمس می‌کند عصبانی می‌شود یا گریه می‌کند

ادرار سوختگی نوزاد یا راش پوشکی چیست؟1

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی که که پوست کودک شما پس از چند روز درمان خانگی بهبود نیافت، با پزشک خود صحبت کنید. گاهی اوقات، برای درمان راش پوشک به یک داروی تجویزی نیاز دارید.

در صورتیکه ادرار سوختگی شدید یا غیرعادی است، با وجود درمان خانگی بدتر می شود، خونریزی، خارش یا ترشح دارد، با ادرار یا اجابت مزاج باعث سوزش یا درد می شود و یا همراه با تب است باید به دکتر مراجعه کنید.

علل راش پوشکی

ادرار سوختگی نوزاد می تواند علل مختلفی داشته باشد:

تحریک از مدفوع و ادرار: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ادرار یا مدفوع می تواند پوست حساس کودک را تحریک کند. اگر کودک شما مدفوع مکرر یا اسهال داشته باشد، ممکن است بیشتر در معرض بثورات پوشک باشد زیرا مدفوع بیشتر از ادرار تحریک‌کننده است.

ادرار سوختگی نوزاد یا راش پوشکی چیست؟ 2
سایش یا مالش

پوشک های تنگ یا لباس هایی که روی پوست ساییده می شوند می توانند منجر به راش شوند.

تحریک ناشی از یک محصول جدید

پوست کودک شما ممکن است به دستمال مرطوب کودک، پوشک یکبار مصرف، یا مواد شوینده، سفید کننده یا نرم کننده پارچه که برای شستن پوشک پارچه ای استفاده می شود، واکنش نشان دهد. مواد دیگری که می توانند به این مشکل بیفزایند مواد موجود در برخی از لوسیون ها، پودرها و روغن های کودک است.

عفونت باکتریایی یا مخمری (قارچی)

به عنوان یک عفونت ساده پوستی شروع می شود ممکن است به ناحیه اطراف سرایت کند. ناحیه ای که با پوشک پوشانده شده است – باسن، ران ها و اندام تناسلی – به خصوص آسیب پذیر است. زیرا گرم و مرطوب است و مکان مناسبی برای رشد باکتری ها و مخمرها ایجاد می کند. این بثورات را می توان در داخل چین های پوست یافت و ممکن است نقاط قرمز رنگی در اطراف چین ها پراکنده باشد.

معرفی غذاهای جدید

همانطور که نوزادان شروع به خوردن غذاهای جامد می کنند، محتوای مدفوع آنها تغییر می کند. این احتمال ادرار سوختگی نوزادران را افزایش می دهد. تغییر در رژیم غذایی کودک شما همچنین می تواند دفعات مدفوع را افزایش دهد که می تواند منجر به راش پوشک شود. اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می کند، ممکن است در پاسخ به چیزی که مادر خورده است، راش پوشک ایجاد شود.

پوست حساس

نوزادان مبتلا به بیماری های پوستی، مانند درماتیت آتوپیک یا درماتیت سبورئیک (اگزما)، ممکن است بیشتر به سوختگی پوشک مبتلا شوند. با این حال، پوست تحریک شده ناشی از درماتیت آتوپیک و اگزما عمدتاً بر نواحی دیگری غیر از ناحیه پوشک تأثیر می گذارد.

استفاده از آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها باکتری ها را از بین می برند، چه خوب باشد و چه بد. هنگامی که کودک آنتی بیوتیک مصرف می کند، باکتری هایی که رشد مخمر را کنترل می کنند ممکن است کاهش یابد و در نتیجه به دلیل عفونت قارچی، راش پوشک ایجاد شود. مصرف آنتی بیوتیک نیز خطر ابتلا به اسهال را افزایش می دهد. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند و مادرانشان آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند نیز در معرض افزایش خطر راش پوشک هستند.

جلوگیری از ایجاد سوزش پوست بر اثر پوشک

بهترین راه برای جلوگیری از راش پوشکی، تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه پوشک است. چند استراتژی ساده می تواند به کاهش احتمال ایجاد بثورات پوشک بر روی پوست کودک شما کمک کند.

ادرار سوختگی نوزاد یا راش پوشکی چیست؟ 4
زود به زود پوشک را عوض کنید

پوشک های خیس یا کثیف را به سرعت بردارید. اگر کودک شما تحت مراقبت در مهم کودک است، از کارکنان بخواهید همین کار را انجام دهند.

با هر بار تعویض پوشک، ناحیه پوشک شده کودک خود را با آب گرم بشویید. برای این منظور می توانید از سینک، وان یا بطری آب استفاده کنید. پارچه های مرطوب، توپ های پنبه ای و دستمال مرطوب کودک می توانند به تمیز کردن پوست کمک کنند، اما ملایم باشید. از دستمال مرطوب با الکل یا معطر استفاده نکنید. اگر مایل به استفاده از صابون هستید، نوع ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید.

به آرامی پوست را با یک حوله تمیز خشک کنید یا اجازه دهید در هوا خشک شود. پوست کودک خود را مالش ندهید. اسکراب می تواند پوست را بیشتر تحریک کند.

پوشک را بیش از حد سفت نکنید

پوشک های تنگ از جریان هوا در ناحیه پوشک جلوگیری می کند، که محیط مرطوبی را برای بثورات پوشک ایجاد می کند. پوشک تنگ نیز می تواند باعث چروک شدن کمر یا ران شود.

بدون پوشک به پایین تنه کودک خود زمان بیشتری بدهید

در صورت امکان، اجازه دهید کودک خودش بدون پوشک حرکت کند. قرار دادن پوست در معرض هوا یک راه طبیعی و ملایم برای خشک شدن پوست است. برای جلوگیری از پیش آمد های کثیف، سعی کنید کودک خود را روی یک حوله بزرگ بخوابانید و در حالی که لخت است کمی بازی کند.

استفاده منظم از پماد و لوسیون

اگر کودک شما اغلب دچار بثورات می شود، در هر بار تعویض پوشک از یک پماد و یا لوسیون مخصوص کودک استفاده کنید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید.

شستن مرتب دست ها

پس از تعویض پوشک، دست های خود را خوب بشویید. شستن دست‌ها می‌تواند از انتشار باکتری یا مخمر به سایر قسمت‌های بدن کودک، به شما یا سایر کودکان جلوگیری کند.

در گذشته استفاده از پودرهایی مانند نشاسته ذرت یا پودر تالک برای محافظت از پوست نوزاد و جذب رطوبت اضافی رایج بود.

ادرار سوختگی نوزاد یا راش پوشکی چیست؟ 3

پوشک پارچه ای یا یکبار مصرف؟

بسیاری از والدین در مورد نوع پوشکی که برای کودک خود استفاده می کنند، نگران هستند. وقتی صحبت از جلوگیری از ادرار سوختگی نوزاد می شود، هیچ مدرک قانع کننده ای مبنی بر پوشک های پارچه ای وجود ندارد بنابراین بهتر است از پوشک های یکبار مصرف استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *