مراقبت از پوست

نکات مراقبت از پوست خشک

نکات مراقبت از پوست خشک

پوست علاوه بر اینکه محافظ بدن می باشد، نقش موثری نیز در زیبایی ظاهری افراد دارد، و شاید به همین خاطر باعث که اغلب افراد به مراقبت از آن اهمیت می دهند. پوست بر اساس ویژگی هایی که دارد دسته بندی های مختلفی دارد و البته هر گروه مراقبت خاص خود را می طلبد.  در ادامه این مطلب نکات مراقبت از پوست خشک را مرور خواهیم کرد.

چه نوع پوستی خشکی است؟

در ابتدا بهتر است بدانیم که به چه نوع پوست هایی خشک می گویند؟ یا اینکه پوست خشک چه ویژگی هایی دارد؟

پوست های خشک منافذ بسیار ریزی دارند، به طوری که غیر قابل مشاهده هستند. این نوع پوست ها غالبا لطافت کمی دارند و زبر هستند. ایجاد احساس کشیدگی در پوست به خصوص بعد از شست و شو یکی از ویژگی های اصلی پوست های خشک می باشد.

این نوع پوست ها بسیار مستعد خارش و التهاب می باشند و به عوامل بیرونی بسیار واکنش نشان می دهند. پوسته پوسته شدن یا ایجاد سفیدک نیز یکی دیگر از ویژگی های پوست های خشک است.

افراد دارای این نوع پوست ها اغلب شاهد لکه های قرمز روی پوست خود، ایجاد سوزش و خارش پوست می باشند و در خشکی های شدید نیز ترک مشاهده شده است.

نکات مراقبت از پوست خشک

عوامل خشکی پوست

خشکی پوست تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی رخ می دهد که تعداد کمی از این عوامل غیر قابل کنترل می باشند، از جمله مهم ترین و شایع ترین این عوامل عبارتند از:


ژنتیک

ژنتیک در دسته عوامل غیر قابل کنترل می باشد و ممکن است از پدر و یا مادر به ارث برسد.


آب و هوای خشک

شاید کمتر به این نکته توجه داشته باشید ولی میزان رطوبت موجود در هوا نقش تاثیر گذاری در نوع پوست و سلامت آن دارد. آب و هوای خشک و با رطوبت کم (مانند نقاط کویری) در خشک شدن پوست تاثیر بسیار زیادی دارند.


رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی همان طور که در سلامت بدن، پوست و زیبایی ما تاثیر دارد. در نوع پوست نیز تاثیر گذار است و می تواند به خشکی و یا چرب شدن پوست منجر شود.


نور خورشید

نور خورشید علاوه بر اینکه یکی از عوامل اصلی ایجاد لک و پیری زود رس است، باعث از بین رفتن رطوبت پوست و خشکی آن نیز می گردد. پس سعی کنید بیش از اندازه در معرض نور خورشید نباشید.


استفاده از محصولات پوستی نامناسب

مواد آرایشی بی کیفیت، شوینده نامناسب، عدم استفاده از آبرسان و … علاوه بر خشک کردن پوست می تواند آسیب های بسیار بدتری نیز به پوست شما برساند.


کم کاری تیروئید، دیابت و …

مراقبت از پوست خشک

پوست های خشک بیش از سایر پوست ها نیاز به مراقبت دارند، زیرا این نوع پوست ها، خاصیت ارتجاعی کمتری دارند و بیشتر در معرض پیری زود رس قرار می گیرند.

برای مراقبت از این نوع پوست ها، سعی کنید به تغذیه خود بیشتر اهمیت دهید. استفاده از مواد غذایی فراوری شده را کاهش دهید. حداقل ۲ لیتر در طول شبانه روز آب بنوشید.

پاک کننده مناسب انتخاب نمایید و یک بار در طول روز پوست خود را شست و شو دهید. از لیف و اسکراب استفاده نکنید.

 برای شست و شوی پوست خود از آب ولرم استفاده کنید. زیرا آب داغ باعث از بین رفتن چربی های مفید پوست می گردد و خشکی پوست را تشدید می کند.

نکات مراقبت از پوست خشک

محصولات مراقبت از پوست خشک

ویژگی های اساسی شوینده پوست خشک چیست؟

شوینده ای انتخاب کنید که فاقد سولفات باشد. به خصوص دو ترکیب سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات که باعث حل شدن چربی پوست می گردند و طبیعتا پوست شما را خشک تر می کنند.

شوینده و پاک کننده پوست خشک باید به تنظیم pH پوست کمک نماید. محصولی را انتخاب کنید که pH آن با پوست سازگار باشد.

نکته مهم دیگر در مورد انتخاب شوینده عدم وجود ترکیبات صابونی در فرمولاسیون آن است. بهتر است محصولی انتخاب کنید که حاوی ترکیبات رطوبت رسانی مانند آلوئه ورا، خیار و … و یا اسید های چرب باشد.

چه آبرسانی برای پوست خشک مناسب است؟

کرم ها و سرم های آبرسان جزو مهم ترین محصولات پوستی برای مراقبت از پوست خشک می باشند.

در هنگام خرید آبرسان باید محصولی را انتخاب کنید که فاقد اسانس، رنگ و ترکیبات محرک باشد. بهتر است محصولات مناسب دست و صورت را تهیه کنید.

از جمله ترکیبات مهم در آبرسان پوست خشک، اسید هیالورونیک می باشد که علاوه بر آبرسانی عمیق، به حفظ استحکام پوست و بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می نماید.

سرامید نیز جزو مهم ترین ترکیبات رطوبت رسان است که پوست را به طور عمقی آبرسانی می کند. و همچنین اوره نیز برای افراد دارای پوست خشک معجزه می کند و علاوه بر آبرسانی کامل و عمیق، به رفع سلول های مرده و پینه های پوستی نیز کمک می نماید.

وجود ترکیباتی مانند ویتامین E و دایمتیکون، مانع از خشکی و خروج رطوبت پوست می گردند.  همچنین آلوئه ورا، ویتامین های گروه B و روغن هایی مانند نارگیل و شی باتر به قدرت آبرسانی و نرم کنندگی آبرسان شما کمک می نمایند.

ویژگی های ضد آفتاب پوست خشک

همان طور که قبلا نیز اشاره کردیم برای مراقبت از پوست خشک، باید توجه ویژه ای به مراقبت از پوست در برابر نور خورشید داشته باشید و بهترین محصول برای این نوع مراقبت ها استفاده از ضد آفتاب می باشد.

اگر پوست شما بسیار حساس و تحریک پذیر است بهتر است از محصولات مخصوص پوست خشک و حساس یا ضد آفتاب های مینرال (فیزیکی) استفاده کنید.

اما به طور کلی توصیه می گردد از ضد آفتاب های دارای SPF 50+ استفاده کنید. همچنین محصول انتخاب شده باید از پوست شما در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کند. لازم به ذکر است محصولاتی که دارای درجه +++PA درجه محافظت بالاتری در برابر UVA دارند.  

دقت داشته باشید که محصولی انتخاب کنید که به طور اختصاصی برای پوست های خشک فرموله شده است. وجود ترکیبات رطوبت رسان و تکسین دهنده ای چون عصاره آلوئه ورا، بابونه، کالاندولا (گل همیشه بهار و …) نیز می تواند به مراقبت از پوست شما کمک نماید.

علاوه بر این ها بهتر است ضد آفتاب شما دارای ترکیبات رطوبت رسانی نیز مانند هیالورونیک اسید، سرامید، و … نیز باشد.

لوسیون بدن

پوست بدن نیز مانند پوست صورت نیاز به مراقبت دارد، به خصوص در افرادی که پوست خشک دارند باید بیشتر به مراقبت از پوست بدن خود توجه کنند.

در انتخاب لوسیون بدن نیز باید مانند آبرسان باید دقت داشته باشید که محصول انتخاب شده فاقد ترکیبات حساسیت زا و تحریک کننده باشد.

وجود ترکیباتی مانند هیالوورنیک اسید، روغن آرگان، سرامید، شی باتر، اوره، دایمتیکون، ویتامین E و … در فرمولاسیون لوسیون بدن نشان دهنده قدرت آبرسانی و مرطوب کنندگی بسیار بالای آن است.

بهترین ماسک صورت برای پوست خشک

ماسک های صورت به دسته های مختلفی تقسیم می گردند. افرادی که پوست خشک دارند بهتر است از ماسک های اسکراب دار استفاده نکند. به جای آن می توانند از ماسک های گلی و یا ماسک های ورقه ای آبرسان استفاده کنند.

به طور کلی توصیه می گردد افرادی که پوست خشک دارند از کرم های لایه بردار به خصوص محصولاتی که حاوی اسید های AHA (آلفا هیدروکسی اسید) و اسید های BHA (بتا هیدروکسی اسید) می باشند استفاده ننمایند. زیرا باعث تشدید خشکی پوست آن ها خواهد شد.

محصولات حاوی ویتامین سی بهترین گزینه برای روشن شدن رنگ پوست می باشد. زیرا علاوه بر کمک به روشن شدن پوست، به آبرسانی و بهبود استحکام پوست نیز کمک می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *