مراقبت از پوست

اثرات ماسک روی پوست

مراقبت پوست هنگام استفاده از ماسک

با شیوع ویروس کووید -۱۹ (کرونا ویروس ) در کشور استفاده از ماسک جهت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس به امری لازم و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است ولی استفاده طولانی مدت از ماسک ممکن است باعث ناراحتی و یا تحریک پوست صورت و گوش ها گردد. البته می توان با مراقبت پوست هنگام استفاده از ماسک این مشکل را حل کرد.

ماسک چه کاری انجام می دهد؟

ماسک ها معمولا محیطی بسته جلوی دهان و بینی ایجاد می کنند که باعث افزایش میزان رطوبت پوست در این ناحیه می گردد اگر برای مدت کوتاهی مثلا خرید مواد غذایی و … ماسک می زنید این رطوبت اضافی هیچ نگرانی ایجاد نمی کند اما اگر به مدت طولانی از ماسک استفاده می کنید این رطوبت منجر به تحریک پوست در ناحیه بینی، چانه، دور لب ها و حتی گونه ها می گردد.

اگر سابقه آکنه، روزاسه، درماتیت اطراف دهان و … دارید باید متوجه شده باشید که پوشیدن ماسک به مدت طولانی، وضعیت بیماری شما را در این نواحی تشدید کرده است. جوش زدن هنگام استفاده طولانی از ماسک به آکنه (جوش) ماسک معروف است و افراد زیادی به این مشکل دچار هستند.

پوشیدن ماسک ضروری است زیرا بهترین راه محافظت از خود و خانواده تان در برابر کرونا ویروس می باشد. اما می توانید با مراقبت صحیح و اصولی از مشکلاتی که ماسک برای پوست به وجود می آورد جلوگیری کنید.

مراحل مراقبت از پوست

۱ – انتخاب ماسک مناسب

ابتدا باید ماسک مناسب انتخاب کنید، بهترین گزینه ماسک های پنبه ای است زیرا باعث تحریک کمتر پوست می گردند.

۲ – شست و شوی مرتب پوست صورت

شست و شوی درست و مناسب پوست صورت علاوه بر اینکه به رفع جوش و التهابات ناشی از ماسک کمک می کند از ابتلای شما به کرونا ویروس نیز جلوگیری می کند.

هنگام شست و شو از شوینده های ملایم و حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید، زیرا سالیسییک اسید باعث رفع جوش و آکنه پوست می گردد و ضد عفونی کننده مناسبی برای پوست است.

شست و شو را در چند نوبت انجام دهید: یکبار صبح، یکبار شب قبل از خواب، بعد از تعریق یا پوشیدن ماسک

هنگام شست و شو از آب ولرم استفاده کنید و پوست خود را با یک حوله تمیز خشک کنید، سعی کنید حوله را روزانه تعویض کنید.

بعد از شست و شو حتما از تونر استفاده کنید زیرا هم پوست به خوبی ضد عفونی می گردد و هم منافذ باز پوست را جمع می کند و از تجمع  آلودگی و باکتری در منافذ پوست که باعث ایجاد جوش می گردند جلوگیری می کند.

۳ – استفاده از کرم مرطوب کننده

بعد از شست و شو و استفاده از تونر از کرم مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید، دقت داشته باشید بهتر است از محصولی استفاده کنید که حاوی سرامید باشد.

۴ – آرایش

مراقبت پوست هنگام استفاده از ماسک

از دیگر مراحل مراقبت پوست هنگام استفاده از ماسک ، آرایش سبک و به طور کلی عدم استفاده از لوازم آرایشی است، زیرا محصولات آرایشی مانند کرم پودر، پنکیک، کانسیلر و … باعث مسدود شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می گردند.

۵ – محلول های ضد جوش

تجمع باکتری زیر ماسک و ایجاد جوش و آکنه غیر معمول نیست. به همین خاطر متخصصان پوست توصیه می کنند که قبل از استفاده از ماسک از کرم، ژل ، محلول و محصولات ضد جوش استفاده کنید.

۶- تعویض ماسک

بعد از پوشیدن ماسک های یکبار مصرف حتما آنرا دور بیندازید و از ماسک تمیز استفاده کنید. پزشکان توصیه می کنند از هر ماسک به مدت ۲ – ۳ ساعت استفاده کنید.

۷ – استراحت پوست

آکادمی انجمن پوست آمریکا توصیه می کند که هر ۴ ساعت به مدت ۱۵ دقیقه ماسک خود را بردارید تا پوست استراحت کند و از التهاب آن نیز پیشگیری شود.

اگر بعد از مراقبت های ذکر شده در بالا، جوش و التهابات پوست شما رفع نشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *