مراقبت از پوست

از ترکیبات اصلی کرم های روشن کننده چه می دانید؟

ترکیبات کرم روشن کننده

لکه های پوستی یکی از مشکلاتی است که شایداکثر افراد احتمالا با آن مواجه شده باشند .

همان طور که می دانید دلیل به وجود آمدن لکه های پوستی با هم تفاوت دارد، لکه های پوستی ممکن است جای جوش، آفتاب سوختگی و … باشند. پس محصول مورد استفاده باید نسبت به نوع لک و ماندگاری آن نیز متفاوت باشد.

اما آیا در مورد ترکیبات کرم های روشن کننده اطلاعی دارید؟ 

خیلی مهم است که محصولاتی را که انتخاب و مصرف می کنید از روی شناخت کامل باشد، نه از روی برند و …؛ پوست من در طی یک سری مقالات، ترکیبات موثر و مهم کرم های لایه بردار و ضد لک را بررسی می کند

هیدروکینون (Hydroquinone)

شاید شما هم در ترکیبات بعضی از کرم های لایه بردار به هیدروکینون برخورد کرده باشید و یا حتی از کرم هیدروکینون دار استفاده کرده باشید. اما هیدروکینون چیست و چه تاثیری روی پوست دارد؟

به گفته دکتر دیوید شفر؛ هیدورکینون یک ترکیب شیمایی است که در اوایل دهه ۱۸۰۰ کشف شد و در همه جا از محصولات مراقبت از پوست گرفته تا عکسبرداری مورد استفاده قرار گرفت. هیدروکینون با کنترل آنزیم تیروزین (Tyrosinase) باعث کنترل و کاهش تولید ملانین (رنگدانه پوستی) می گردد.

از هیدروکینون در کرم های ضد لک و لایه بردار استفاده می گردد، در واقع هیدروکینون یک ضد لک عالی است که برای از بین بردن لکه های ناشی از تابش نور خورشید (آفتاب سوختگی)، لکه های دوران پیری، کک و مک و … استفاده می شود و باعث روشن شدن و شفاف سازی پوست می گردد.

همچینین هیدروکینون با داشتن اثر لیفتینگ باعث جلوگیری از شُلی و افتادگی پوست می گردد و در از بین بردن چین و چروک های پوستی بسیار موثر است.

مکانیسم اثر:

هیدروکینون به آسانی توسط پوست جذب می شود و وقتی الکل ها حضور داشته باشند، این میزان جذب به شدت بالا می رود. این ماده شیمایی با کشتن و یا آسیب رساندن به سلول های تولید رنگدانه پوستی آنها را کنترل می کند که این اتفاق به دلیل اکسیداسیون رادیکال های آزاد اتفاق می افتد. این مکانیسم باعث می شود تا هیدورکینون در برابر ملانین (رنگدانه پوستی) نقش بازدارنده را ایفا کند.

می توانید محصولات هیدروکینون دار را در این جا مشاهده کنید

آزالئیک اسید (Azelaic acid)

آزالئیک اسید، یک اسید دیکاربوکسیلیک است که به لایه برداری پوست کمک می کند. این اسید بطور طبیعی بر روی پوست توسط مخمر ها تولید می شود اما می توان آنرا از غلاتی مانند جو، گندم و چاودار بدست آورد.

این اسید خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی دارد و به همین دلیل در درمان بیماری های پوستی مانند آکنه و روزاسه موثر است. این ماده باعث پاکسازی منافذ پوستی از باکتری هایی می گردد که باعث التهابات پوستی می گردند؛ در نتیجه پوست کمتر تحریک و قرمز می شود و آکنه نیز کم می شود. این ماده در لایه برداری عمیق پوست بسیار موثر است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.

آزالئیک اسید در درمان اسکارهای پوستی نیز بسیار تاثیر گذار است. گردش خون در پوست را افزایش می دهد و باعث کاهش شدت زخم ها می شود.

آزالئیک اسید با کنترل و کاهش تولید ملانین در پوست می تواند به روشن شدن رنگ پوست نیز کمک شایانی کند.

این ماده از معدود گزینه های درمان آکنه، روزاسه، مسدود شدن منافذ و لک است که برای خانم های باردار بی خطر است.

نکات استفاده:

این اسید معمولا در قالب محصولاتی مانند ژل، فوم و کرم ارائه می شود . بطور معمول دو بار در روز، صبح و عصر استفاده کنید و برای تاثیر بیشتر، بهتر است هر روز در ساعات مشخصی استفاده گردد.

آزالئیک اسید حتما باید روی پوست تمیز استفاده شود. پس حتما قبل از مصرف این اسید، پوست خود را با یک شوینده مناسب پوستتان بشوئید.

دقت کنید که هنگام استفاده از این محصول، ضد آفتاب مناسب را هم استفاده کنید. عدم استفاده از ضد آفتاب در دراز مدت باعث ایجاد لکه های بیشتری می گردد. 

آلفا آربوتین (Alpha arbutin)

آلفا آربوتین یک ترکیب پایدار گیاهی است که از گیاه علف خرس با نام علمی  آربوتین بدست می آید، البته این ماده را می توان از پوست گلابی و گندم نیز به دست آورد.

آلفا آربوتین با سرکوب آنزیم های تحریک کننده ملانین، تولید رنگدانه های پوستی را کاهش می دهد، همچنین فرایندی که نور ماورا بنفش توسط آن رنگدانه در پوست ایجاد می کند را کند می کند. یعنی این ماده هم در درمان و هم در پیشگیری از ایجاد لک موثر است.

اگر پوست شما دارای لک، قرمزی، لکه های ناشی از پیری و یا زخم های آکنه ای است آلفا آربوتین در درمان این لک ها بسیار موثر است. همچنین به یکنواخت شدن رنگ پوست و کاهش قرمزی پوست کمک می کند. اگر پوست شما حساس است حتما آلفا آربوتین را تست کنید.

نکات استفاده

این ماده برای انواع پوست کاربرد دارد. بهتر است برای تقویت فواید آن و نتیجه بهتر، آن را در کنار کرم های ویتامین C  یا بعد از لایه برداری با AHA استفاده کنید. (باعث بهبود جذب آلفا آربوتین می گردند).

می توانید این ماده را به صورت روزانه یا هر شب استفاده کنید و حتما قبل از استفاده از این ماده پوست خود را با یک شوینده مناسب بشوئید و سپس به آرامی خشک کنید.

این نکته را به یاد داشته باشید محو شدن لک های پوستی امری زمان بر است و شما بلافاصله نتیجه نمی گیرید اما با استفاده روزانه و صبر می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. 

گیاه علف خرس
گیاه علف خرس منبع اصلی ترکیب آلفا آربوتین

کوجیک اسید (kojic asid)

کوجیک اسید یک اسید طبیعی است که از چند نوع قارچ ساخته می شود که در سس سویا و شراب برنج وجود دارد.

اسید کوجیک باعث جلوگیری از تولید تیروزین می شود (تیروزین یک اسید آمینه ای است که برای تولید ملانین مورد نیاز می باشد) در نتیجه تولید ملانین در پوست را کنترل می کند.

این ماده دارای خاصیت لایه برداری است و ضد لک محسوب می گردد . باعث روشن شدن پوست می شود و دارای خاصیت ضد التهابی است که در درمان آکنه بسیار موثر است. در واقع کاربرد اصلی اسید کوجیک، برطرف کردن لکه های ناشی از نور خورشید، لکه های ناشی از پیری و جای زخم است و دارای خاصیت لیفتینگ نیز می باشد.

نکات استفاده

اسید کوجیک در محصولات مختلفی از جمله محصولات آرایشی، پودرها، سرم ها، کرم ها و حتی پاک کننده ها وجود دارد. دقت کنید که هنگام استفاده از محصولات حاوی اسید کوجیک حتما از ضد آفتاب استفاده کنید.

ادامه دارد…

1 دیدگاه در “از ترکیبات اصلی کرم های روشن کننده چه می دانید؟

  1. پريسا گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *