مادر و کودک

مراقبت از پوست نوزادان

پوست نوزاد - مراقبت از پوست نوزادان

نوزادان به داشتن پوست بی‌نقص شهرت دارند، بنابراین والدین از داشتن چنین پوستی تعجب می کنند. لکه های پوستی در واقع در سال اول زندگی نوزادان نسبتاً شایع هستند.در زیر نکاتی وجود دارد که می توانید از آنها برای اطمینان از صاف و سالم ماندن پوست نوزاد خود استفاده کنید.

کودک خود را از نور خورشید دور نگه دارید

شما باید تا حد امکان زمان کودک خود را در معرض نور خورشید محدود کنید. وقتی آنها را بیرون می برید، سعی کنید پوست آنها را حتی در زمستان از آفتاب دور نگه دارید.

با توجه به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، شما نباید از کرم ضد آفتاب برای نوزاد زیر ۶ ماه استفاده کنید. در عوض، آنها موارد زیر را توصیه می کنند:

پوست نوزاد

کودک خود را تا حد امکان در سایه نگه دارید

کودک خود را در کلاهی قرار دهید که گردن و گوش را بپوشاند

لباس‌های گشاد و سبک وزن که دست‌ها و پاها را بپوشاند، به کودک بپوشانید

قرار گرفتن در معرض نور خورشید را بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر منع کنید. زمانی که پرتوهای فرابنفش (UV) قوی ترین هستند

همچنین اگر بیش از چند دقیقه را بیرون از خانه سپری می کنید، حفظ آب بدن کودک با شیر مادر یا شیر خشک بسیار مهم است.

آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه های مشابهی را ارائه می دهد. آنها توصیه می کنند از قرار دادن کرم ضد آفتاب برای نوزادان کمتر از ۶ ماه خودداری کنند، اما توصیه می کنند کودکان بزرگتر از ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنند.

مراقب پوست خشک نوزادان باشید

همه نوزادان نیازی به استفاده از مرطوب کننده ندارند. طبیعی است که نوزادان در چند هفته اول پس از بازگشت به خانه از بیمارستان، تکه های کوچکی از پوست خشک داشته باشند. این لکه ها اغلب خود به خود و بدون نیاز به مرطوب کننده اضافی از بین می روند.

پوست نوزاد

اگر پوست نوزاد شما بسیار خشک یا ترک خورده است، می توانید از محصولاتی مانند انواع مرطوب کننده ها استفاده کنید. همچنین اگر فاقد عطر و رنگ باشد، می‌توانید از یک لوسیون مرطوب‌کننده روی پوست استفاده کنید، که می‌تواند پوست کودک شما را بیشتر تحریک کند.

روغن‌های گیاهی طبیعی، مانند روغن‌های زیتون، نارگیل یا روغن‌های تخمه آفتابگردان، به عنوان مرطوب‌کننده‌ها برای نوزادان پیشنهاد شده‌اند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است در واقع خشکی پوست یا اگزما را در کودکان بدتر کنند.

بهترین شیوه ها را برای حمام کردن را دنبال کنید

به بهترین شیوه ها برای حمام کردن نوزاد پایبند باشید. شما باید کودک خود را به طور منظم حمام کنید، اما نیازی نیست که او را هر روز حمام کنید.

برای تمیز نگه داشتن دست‌ها، صورت، اندام تناسلی و سایر اعضای بدن آن‌ها در فاصله زمانی بین شستشو در وان، می‌توانید از یک دستمال نرم و آب ولرم استفاده کنید. با این حال، در برخی موارد، پارچه های شستشو ممکن است باعث تحریک و خشکی بیشتر پوست نوزاد شوند.

برخی متخصصان نکات زیر را برای حمام نوزادان توصیه می کنند:

کودک خود را محکم نگه دارید و هرگز او را بدون مراقبت رها نکنید

از آب ولرم استفاده کنید نه داغ

حمام را در یک اتاق گرم انجام دهید

حمام را کوتاه کنید، بین ۵ تا ۱۰ دقیقه

چشم و صورت کودک خود را فقط با آب بشویید

هنگام شستن مو و بدن کودک، از صابون کودک بدون عطر و رنگ استفاده کنید.

پس از حمام کردن، قبل از اینکه کودک را در لباس یا پوشک قرار دهید، او را کاملا خشک کنید.

پوست نوزاد

از ایجاد پوسته در سر جلوگیری کنید

پوسته پوسته شدن سر یا کلاهک گهواره یک بیماری پوستی شایع در نوزادان است که معمولا بین سنین ۳ هفته تا ۳ ماهگی ایجاد می شود.

این بیماری پوستی به این صورت است که، لکه های زرد و چرب به نام پلاک را در اطراف پوست سر و تاج سر کودک مشاهده خواهید کرد. کلاه گهواره همچنین می تواند روی پیشانی، ابروها و اطراف گوش ظاهر شود.

پوست نوزاد

در بیشتر موارد، کلاهک گهواره به خودی خود پاک می شود. اما بهتر است قبل از حمام کردن کودک، با یک شامپوی ملایم، مقدار کمی نرم کننده مانند روغن معدنی به ناحیه آسیب دیده بمالید.

اگر بعد از چند بار شستشو بهبودی در این وضعیت مشاهده نکردید، باید در مورد سایر درمان‌های احتمالی با پزشک کودک خود صحبت کنید.

از محرک های درماتیت تماسی اجتناب کنید

درماتیت تماسی به این معنی است که چیزی باعث ایجاد واکنش آلرژیک در پوست کودک شما شده است. ممکن است به طرق مختلف ظاهر شود، از جمله پوست قرمز و متورم یا پوستی که خشک، ترک خورده و پوسته پوسته شده است.

موارد زیر محرک‌ها و آلرژن‌هایی هستند که ممکن است باعث درماتیت تماسی شوند:

بزاق

ادرار

صابون ها یا مواد شوینده

لوسیون ها

رنگ ها

عطرها

لوازم آرایشی

لاتکس

برخی از فلزات

اگر نمی توانید تعیین کنید که چه چیزی باعث واکنش پوست نوزاد شده است، باید با پزشک کودک خود صحبت کنید.




درمان اغلب شامل درمان ها و توصیه های خانگی است، مانند موارد زیر:

لباس های گشاد بپوشید و از پارچه های خشن مانند پشم خودداری کنید

از مرطوب کننده های بدون عطر و رنگ بر روی پوست استفاده کنید

هر روز کودک خود را با آب ولرم حمام کنید تا زمانی که بثورات از بین بروند

در صورت شناخت از ماده ای که باعث ایجاد بثورات می شود اجتناب کنید.

پوست نوزاد

مراقب رشد ناخن باشید

اگرچه ناخن های کودک شما کوچک و نازک هستند، اما ممکن است هنوز تیز باشند. ناخن های بلند یا تیز می توانند باعث ایجاد خراش در صورت یا بدن شوند، بنابراین بهتر است مراقب رشد ناخن های کودک خود باشید.

ناخن های کودک به سرعت رشد می کنند، بنابراین ممکن است لازم باشد ناخن های کودک خود را هر هفته یا بیشتر کوتاه کنید. می توانید از سوهان ناخن غیر فلزی برای صاف و کوتاه کردن ناخن ها و یا ناخن گیر بچه برای کاهش طول استفاده کنید.

توصیه می شود برای جلوگیری از حرکات ناگهانی که ممکن است باعث آسیب شود، ناخن های کودک خود را در حالی که خواب است یا خیلی آرام است، کوتاه کنید یا سوهان بزنید.

جلوگیری از سوزش پوست

اگر کودک شما بیش از حد دمای بدنش گرم شود، بثورات گرمایی ممکن است رخ دهد. اغلب در نزدیکی چین‌های پوست یا مناطقی که لباس‌ها روی پوست ساییده می‌شوند ظاهر می‌شود. بثورات حرارتی مانند لکه های قرمز ریز روی پوست به نظر می رسد و اغلب در نوزادان با رنگ پوست روشن بیشتر قابل توجه است.

بثورات حرارتی زمانی رخ می دهد که غدد عرق مسدود شوند. هوای گرم و مرطوب، روغن‌ها یا سایر پمادها می‌توانند باعث شوند غدد عرق بیش از حد کار کنند یا مسدود شوند و منجر به بثورات پوستی شوند.

پوست نوزاد

برای درمان کودک خود باید پوست نوزاد را خنک نگه دارید و از استفاده از محصولات روغنی خودداری کنید. یک حمام خنک یا یک پارچه شستشو می تواند به کاهش خارش و از بین بردن بثورات کمک کند.

اگر بثورات در عرض ۳ روز بهبود نیافت، اگر پوست عفونی به نظر برسد، یا اگر کودک شما تب ۱۰۰ درجه فارنهایت یا بالاتر داشته باشد، باید با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

از بند ناف مراقبت کنید

وقتی برای اولین بار نوزاد خود را به خانه می آورید، بند ناف همچنان روی ناف وصل می شود. باید ناحیه را تا حد امکان تمیز و خشک نگه دارید تا زمانی که بند ناف در حدود ۱ تا ۳ هفته از بین برود.

مهم است که بند ناف را نکشید یا سعی نکنید به زور بند ناف بیفتد. خود به خود از بین خواهد رفت. برای جلوگیری از عفونت یا کمک به فرآیند خشک کردن، نیازی به استفاده از هیچ ماده ای ندارید.

پوست نوزاد

به خاطر داشته باشید که پوست کودک خود را تمیز، خشک و دور از آفتاب نگه دارید. همچنین مهم است که در مصرف مرطوب کننده ها یا سایر محصولات پوستی زیاده روی نکنید، که گاهی اوقات می تواند مشکلات پوستی را بدتر کند.

نوزادان در سال اول زندگی مستعد ابتلا به چندین بیماری پوستی مختلف هستند. اگر راش با تب ۱۰۰ درجه فارنهایت یا بالاتر یا عفونت ظاهر شد یا در عرض چند روز از بین نرفت، باید برای اطلاعات بیشتر با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *