مراقبت از مو

شامپو بدون سولفات چیست؟

شامپو بدون سولفات چیست؟

مو یکی از عوامل زیبایی ظاهری در هر شخصی است که به دلیل فعاليت‌های روزمره، آلودگی‌ها، استرس‌ها و پرتوهای ماورا بنفش نور خورشيد (از طريق ايجاد راديكال‌های آزاد) موجب تخريب ساختمان مو و مخصوصا ريشه موها می ‌شوند اما امروزه نگهداری و مراقبت از موها یکی از مسائلی است که بیشتر افراد جامعه با آن درگیر هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی شامپو های بدون سولفات بپردازیم.

بیشترین استفاده شامپوها برای تمیز کردن آلودگی ها و چربی های روی پوست سر است که البته ویژگی بارز همه شامپو هاست. اما امروزه رقابت شامپوها بر سر مساله زیبا نمودن موی سر و آسیب نرساندن به موها همزمان با پاکیزگی سطح آن است.

یکی از راه های مراقبت از از مو استفاده از شامپوی مناسب و بدون سولفات است.

چرا استفاده از شامپو بدون سولفات توصیه می شود؟

برای درک بهتر علت توصیه پزشکان و متخصصان به استفاده از شامپو بدون سولفات به بررسی آن می پردازیم:

ابتدا باید بدانیم سولفات چیست؟  Sodium Laureth Sulfate یا به اختصار SLS یا همان  ترکیبی که از مادهای به نام  لوریل سولفات و سدیم دودسیل تشکیل شده را سولفات می گویند. و زمانی که با آب ترکیب شوند کف کرده و حالتی شبیه به فوم را پیدا میکنند .

این شوینده ی آنیونی در بیشتر شوینده ها مانند شامپوها، خمیر دندان ها، فوم و ژل های شستشوی صورت استفاده می شود. قابل ذکر است که سولفات ها یک شوینده ی سخت و البته ارزان قیمت است.

فواید استفاده از شامپوهای بدون سولفات

استفاده از شامپوهای بدون سولفات در کاهش بروز حساسیت و التهاب پوست تاثیر بسزایی دارد همچنین باعث افزایش و دوام رطوبت مو شده و به بهبود سلامت مو و برگرداندن چربی طبیعی و مفید موها کمک می کند.

استفاده از این نوع شامپو ها در دوام و بقای رنگ، موهایی که رنگ و یا کراتینه شده اند مفید بوده و به کاهش احتمال جذب مواد شیمیایی مضر کمک میکند.

 استفاده از شامپوهای بدون سولفات به حالت طبیعی مو و رنگ آن دوام بیش‌تری می‌بخشند.

مضرات استفاده از شامپو های حاوی سولفات

۱.      آسیب دیدن پوست سر

به علت قوی بودن این شوینده ها و چربی زدایی بیش از حد آنها باعث میشود که لایه ی پوستی خارجی محافظ نیز کنده شود و پوست در برابر حمله ی باکتری ها  آسیب ببیند در نتیجه باعث خشکی، حساسیت، قرمزی و خارش پوسته سر می شود.

۲.      آکنه و جوش

 بیشتر افراد با رشد جوش و آکنه در اطراف خط رویش موها و پوسته سر رو به رو هستند که علت آن می تواند ناشی از آسیب رسیدن به پوسته سر و حمله باکتری ها و یا از ماندن سولفات در منافذ باز پوست باشد .

۳.      خشکی مو

چربی طبیعی مو باعث درخشش و سلامت مو است که استفاده بیش از حد از سولفات این چربی را از بین می برد و باعث موخوره و وز شدن مو می شود.

۴.      محو شدن رنگ مو

سولفات ها با تاثیر روی رنگدانه موهای رنگ شده موجب تسریع در عمل از دست دادن رنگ موها میشود، به همین دلیل توصیه میشود بعد از رنگ کردن مو یا کراتینه کردن از شامپو ها و نرم کننده های بدون سولفات استفاده کنید.

۵.      عامل ایجاد ریزش مو

 ریزش مو و یا طاسی سر با الگوی مردانه در اثر ترکیبی از عوامل و اختلالات هورمونی  و حساسیت ژنتیکی است ، حساسیت ژنتیکی به موادی با نام دی اچ تی یکی از علل اصلی ریزش مو با الگوی مردانه محسوب می‌شود، به طور کلی اگر پوست حساسی دارید بهتر است از شوینده هایی که بدون سولفات هستند استفاده کنید.

۶.      بیماری پوستی

مطالعات نشان داده اند در افرادی با بیماری مزمن پوستی SLS  باعث بدتر شدن بیماری می شود قراری گیری پوست در طولانی مدت و به طور مستمر در این ترکیب باعث آسیب به پوست میشود و ممکن است علت سوزش پوست و چشم نیز همین ماده باشد.

۷.      استفاده‌ی مکرر از سولفات‌ها باعث ضعیف شدن فولیکول‌های مو می شود.

توصیه  پزشکان و متخصصان این است که اگر دچار حساسیت‌های پوستی و اگزما هستید از شوینده ها و شامپوهای بدون سولفات استفاده کنید.

استفاده از شامپوهای بدون سولفات برای افرادی که دارای موهای رنگ شده و دکلره هستند و یا افرادی که موهای فر، خشک و شکننده دارند توصیه میشود.

همچنین به افرادی که پوست سر حساس یا اگزما دارند یا کسانی که موهایشان را بوتاکسو کراتین تراپی کرده اند نیز توصیه میشود.

اگر جزو کسانی هستید که عادت دارید روزانه به حمام بروید توصیه میشود از شامپو های بدون سولفات استفاده کنید.

لازم به ذکر است که باید به این نکته توجه داشته باشید که سولفات ها مشتقات فراوان و متفاوتی دارند و همه ی آنها مضر نیستند، مضرترین مشتق سولفات ها SLS می باشد که باید به نبودن آن در ترکیبات مواد شوینده  و شامپو ها توجه کنید.

SLES نسبت به SLS  ملایم تر است و نسبت به آن مضرات کمتری دارد اما اگر کف سرتان چربی زیادی دارد ممنوعیت مصرف ندارد و گاها تاثیر مثبت هم دارد، اگر حساسیت زیادی دارید میتوانید هر دو را نیز حذف کنید و از مشتقات گیاهی سولفات بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *