مراقبت از مو

روش های درمان شوره سر

روش های درمان شوره سر

یکی از مشکلاتی که در بین خانم ها و آقایان مشترک است شوره سر می باشد. این مسئله علاوه بر بزرگسالان ممکن است کودکان را نیز درگیر می کند. امروزه محصولات و روش های زیادی برای درمان شوره سر وجود دارد که در ادامه آن ها را با هم مرور خواهیم کرد.

شوره سر در واقع در اثر فعالیت نوعی قارچ به نام  ایجاد می شود. این قارچ به طور طبیعی روی پوست سر وجود دارد که در اثر عوامل مختلفی شروع به تکثیر بیش از حد می کند که نتیجه آن شوره سر است.

انواع شوره سر

شوره سر در واقع دو نوع است:

 

شوره خشک

این نوع شوره سر در فصل زمستان بیشتر رخ می دهد و عموما افرادی که پوست سر خشک دارند به این نوع شوره مبتلا می وند.

این نوع شوره با خارش پوست کف سر همراه است. شوره های خشک کوچک هستند و باعث التهاب و فرمزی پوست کف سر می گردند.

شوره سر در واقع دو نوع است. شوره خشک این نوع شوره سر در فصل زمستان بیشتر رخ می دهد و عموما افرادی که پوست سر خشک دارند به این نوع شوره مبتلا می وند. این نوع شوره با خارش پوست کف سر همراه است. شوره های خشک کوچک هستند و باعث التهاب و فرمزی پوست کف سر می گردند.

شوره چرب

در اثر ترشح بیش از حد چربی و فعالیت قارچی اتفاق می  افتند. این نوع شوره ها مقاوم، بزرگ، چرب و به رنگ زرد یا سفید هستند. عموما باعث خارش پوست کف سر، التهاب و قرمزی ان می شوند.

 

اگر به هر کدام از این شوره ها مبتلا هستید لازم است که به نکات زیر توجه داشته باشید.

به طور روزانه و با شوینده های تخصصی و ضد شوره موها و پوست کف سر خود را بشوئید.

هرگز هنگام شست و شو موها از آب داغ استفاده نکنید.

از مصرف محصولات تحریک کننده ای که باعث خارش و یا حساسیت پوست کف سر می گردند، نظیر اسپری حالت دهنده مو، روغن مو و … پرهیز کنید.

سعی کنید در زمستان پوست سر خود را در معرض نور خورشید قرار دهید.

روش های درمان شوره سر

درمان شوره سر را می توان به سه بخش تقسیم کرد که در صورت رعایت آن ها به نتیجه دلخواه خواهید رسید.

استفاده از شوینده های ضد شوره

شامپو های ضد شوره روزانه

این نوع شامپوها برای درمان شوره سر خفیف کاربرد دارند و می توانید به طور روزانه از آن ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که در صورت استفاده مداوم، تاثیر گذار خواهند بود.

شامپو روزانه ضد شوره فولیکا

این شامپو حاوی پیرکتون اولامین بوده که خاصیت آنتی باکتریالی و ضد قارچی را به شامپو بخشیده است. همچنین ترشح چربی را در پوست سر کنترل می کند و از چرب شدن موها جلوگیری می کند.

شامپو ضد شوره فولیکا بری انواع مو مناسب می باشد و علاوه بر کنترل شوره سر، با آبرسانی به موها مانع از خشکی و پوسته ریزی پوست کف سر می شود. این شامپو تقویت کننده و تغذیه کننده مو بوده و برای استفاده استفاده روزانه مناسب می باشد.

شامپو های حاوی زینک پیرتون و سلنیوم سولفات

این دو ترکیب، آنتی باکتریال می باشند که اثرات ضد قارچی بسیار قوی دارند و باعث از بین رفتن قارچ  و کنترل ترشح چربی در پوست سر می گردند. این درمان برای شوره های مقاوم مناسب می باشد.

شامپو ضد شوره بایو ریچ

این شامپو تسکین دهنده و التیام بخش پوست کف سر است. و به واسطه دارا بودن ترکیبات آنتی باکتریالی و ضد شوره ای چون زینک پیرتون به درمان شوره سر کمک می کند.

علاوه بر این شامپو بایوریچ حاوی ترکیبات رطوبت رسان می باشد که از خشکی و خارش پوست کف سر جلوگیری می کند. این محصول مناسب استفاده روزانه بانوان و آقایان می باشد.

شامپو موهای چرب بایوریچ
شامپو حاوی سالیسییک اسید

سالیسیلیک اسید خاصیت آنتی باکتریال و لایه بردار دارد. این ماده از یک طرف باعث از بین رفتن باکتری عامل شوره می گردد و از طرف دیگر با لایه برداری پوست کف سر باقی مانده پوسته ها را در مدت زمان کمی از روی موها و پوست کف سر حذف می کند. در ابتدا استفاده از این شوینده ها، شاهد پوسته ریزی شدیدی خواهید بود اما در ادامه شوره سر و پوسته به طور کامل از بین می روند.

شامپو ضد شوره قوی کاندید

این شامپو برای شوره های سخت و مقاوم به درمان گزینه ای مناسب است. ترشح چربی را در پوست سر کنترل می کند و مانع از رشد  و نمو قارچ عامل شوره می گردد.

علاوه بر این شامپو کاندید حاوی سه ترکیب ضد شوره قوی (پیروکتون اولامین، اسید سالیسییک و زینک پیرتون) می باشد که شوره های مقاوم را نیز درمان می کنند. این شامپو التیام بخش و تکسین دهنده پوست کف سر است و با تامین رطوبت مورد نیاز مو از خشکی و دهیدراته شدن موها و پوسته ریزی پوست کف سر جلوگیری می کند.

شامپو حاوی coltar

این شوینده برای شوره های بسیار شدید و کاملا مقاوم به درمان، مناسب است. اگر هر کدام از روش های بالا باعث از بین رفتن شوره سر نشد، می توانید از این روش  استفاده نمایید.

ماسک و درمان خانگی شوره سر

استفاده از ماسک های خانگی نیز می تواند نقش موثری در درمان شوره سر داشته باشد. جهت این کار می توانید چند قطر روغن درخت چای (به خاطر خاصیت آنتی باکتریالی بسیار قوی که دارد) را با کمی ژل آلوئه ورا (به علت دارا بودن خاصیت ضد التهابی) مخلوط کنید.

این ترکیب را هفته ای یک بار روی پوست سر خود قرار داده و ماساژ دهید. سپس با آب ولرم آبکشی نمایید.  

داشتن رژیم غذایی مناسب

درست است رژیم غذایی نیز نقش موثری در درمان شوره سر دارد.

استفاده از غذاهای حاوی امگا ۳ و ویتامین های گروه B می تواند به درمان و کنترل شوره سر کمک نماید.

همچنین توصیه می شود از مکمل های حاوی زینک، ویتامین B و امگا ۳ استفاده نمایید.

کلام آخر ...

کنترل و درمان شوره سر امری زمان بر است که نیاز به توجه و مداومت دارد. در طول روند درمان نباید خسته شد، زیرا استفاده مداوم و مستمر است که می تواند این معضل را حل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *