آموزشی, مراقبت از پوست

درمان سریع جوش های مهمانی

درمان سریع جوش های مهمانی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قبل از یک جلسه مهم یا مهمانی، روی پوست خود جوش بزنید، برای درمان سریع این جوش های مهمانی که گاها بر اثر استرس ظاهر می گردند با ما همراه باشید.

جوش چیست؟

قبل از هر کاری بهتر است ابتدا با جوش و آکنه آشنا شوید تا بتوانید درمان بهتری برای آن داشته باشید. جوش ها زائده های کوچکی هستند که گاها ملتهب می باشند.

جوش و یا آکنه یک  اختلال التهابی در پوست است. می توان این طور بیان کرد که؛ در پوست های سالم چربی پوست به راحتی از طریق منافذ و فولیکول مو تخلیه می گردد. اما وقتی که سلول های مرده (کراتینوسیت ها) منافذ پوست را می پوشاند، چربی پوست، سلول های کراتونیست و مو ترکیبی را تشکیل می دهند که جوش نام دارد و باعث ایجاد التهاب، تورم، درد و قرمزی می گردد.

علت های ایجاد جوش چیست؟

درمان سریع جوش های مهمانی
  • نوسان سطح هورمون های زنانه در دوران قاعدگی
  • آلودگی هوا و شرایط خاص آب و هوایی
  • استفاده از محصولات پوستی روغنی و چرب

مانند استفاده از لوسیون ها و کرم پودر های سنگین که باعث مسدود شدن منافذ پوستی می گردند.

  • استرس

استرس باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در افراد می گردد که می تواند باعث ایجاد جوش و یا تشدید آکنه گردد.

  • دارو

استفاده از برخی داروها باعث ایجاد آکنه می گردد.

  • ژنتیک
  • عدم رعایت بهداشت شخصی

رعایت بهداشت پوست، به خصوص دارا بودن روتین پوستی و شستشوی مرتب پوست نقش بسزایی در جلوگیری از آکنه دارد.

 

راه های جلوگیری از ایجاد جوش

۱- صورت خود را تمیز نگه دارید

همان طور که در بالا نیز اشاره شد شستشوی پوست از ایجاد جوش جلوگیری می کند. پوست خود را دو بار در طول شبانه روز بشوئید. از شوینده های مناسب آکنه استفاده کنید. چربی پوست را کنترل کنید.

دقت داشته باشید که باید از آب ولرم و شوینده های غیر صابونی استفاده نمایید.

۲- مرطوب کننده استفاده نمایید.

بعد از شست و شوی با شوینده های ضد آکنه، معمولا پوست خشک می گردد و اگر از مرطوب کننده مناسب استفاده نکنید، ترشح چربی در پوست افزایش پیدا می کند و پوست چرب تر خواهد شد.

۳- از محصولات ضد آکنه استفاده کنید

درمان سریع جوش های مهمانی

محصولات دارای ترکیباتی چون بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک، اسید گلیولیک یا اسید لاکتیک و روغن درخت چای آنتی باکتریال می باشند و پوست را ضد عفونی می کنند. محصولات ضد جوش علاوه بر درمان آکنه، از ایجاد جوش های جدید نیز جلوگیری می کنند.

۴- آرایش نکنید

کرم پودر، پودر و رژگونه باعث مسدود شدن منافذ پوست می گردند به همین خاطر توصیه می گردد یا آرایش نکنید و یا ااینکه از محصولات سبک استفاده نمایید. و حتما در پایان روز آن را تمیز کنید.

دقت داشته باشید که باید از محصولات آرایشی دارای برچسب “غیر کومدوژنیک” یا “ضد جوش” استفاده کنید.

۵- صورت خود را لمس نکنید

دست ها جزو آلوده ترین نقاط بدن هستند زیرا بیشترین تماس را با سایر اشیا دارند. با دست، صورت خود را لمس نکنید.

۶- تغذیه مناسب داشته باشید

استفاده از غذاهای چرب، آجیل، مغزها، کره، روغن، غذاهای فرآوری شده و … می تواند باعث ایجاد جوش گردد.

۷- ورزش کنید

ورزش کردن علاوه بر سلامت جسم و روح، به سلامت پوست، بهبود گردش خون در پوست، بهبود اکسیژن رسانی و تغذیه پوست نیز کمک می نماید. البته استحمام بعد از ورزش را نباید فراموش کنید.

۸- آرام باشید

طبق مطالعات انجام شده میزان استرس رابطه مستقیمی با ایجاد جوش و آکنه دارد.

درمان سریع جوش های مهمانی

راه های درمان اضطراری جوش

لیزر

برای جوش های بسیار بزرگ که در لایه درم پوست نفوذ کرده اند بهتر است به پزشک متخصص مراجعع کنید. تا با استفاده از لیزر و تخلیه اصولی جوش را در کمترین زمان ممکن درمان کنند.

استفاده از بزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید را می توانید بدون نسخه و به صورت پماد از داروخانه استفاده کنید. پوست خود را تمیز کنید و سپس از بنزوئیل پروکساید روی جوش خود استفاده کنید. برای درمان باید حداقل ۱۲ ساعت به پوست مهلت دهید.

کرم رتینول

استفاده از کرم رتینول نیز نقش بسیار موثری در درمان جوش دارد. این کرم از ایجاد جوش جلوگیری می کند. رشد سلول های را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین گردش خون را در پوست  افزایش داده و باعث باز شدن منافذ مسدود پوست می گردد.

سالیسیلیک اسید

باعث پاکسازی منافذ مسدود پوست می گردد. همچنین خاصیت آنتی باکتریال دارد و پوست را لایه برداری می کند. علاوه بر این سالیسیلیک اسید باعث لایه برداری و حذف سلول های مرده از روی پوست می گردد.

گوگرد

گوگرد نیز یکی از موادی است که تاثیر بسیار خوبی روی درمان جوش دارد، البته گوگرد را باید با مواد دیگری چون سالیسیلیک اسید، الکل و یا سولفاستامید سدیم ترکیب کنید تا اثر گذار باشد. این ترکیب آنتی باکتریال بسیار قوی است. و به پاکسازی منافذ پوست کمک می نماید.

یخ

یخ یکی از درمان های خانگی برای جوش است. البته از آن می توانید برای جوش هایی که هنوز ملتهب نشده اند استفاده کنید. به این صورت که مقداری یخ را درون پارچه ای قرار داده و چند ثانیه روی پوست بگذارید. چند دقیقه صبر کنید و سپس این عمل را انجام دهید.

عسل

همان طور که می دانید عسل ضد التهاب و ترمیم کننده است. خاصیت آنتی باکتریالی به شدت قویی دارد که پوست را ضد عفونی کرده و از رشد و نمو باکتری عامل جوش جلوگیری می کند. عسل را باید ۳۰ دقیقه روی پوست خود قرار داده و سپس پوست را با آب ولرم شست و شو دهید.

روغن درخت چای

یکی از ترکیبات آنتی باکتریال و ضد جوش قوی روغن درخت چای می باشد که استفاده از آن تاثیر بسیار زیادی در درمان جوش و آکنه دارد.

درمان سریع جوش های مهمانی

سرکه سیب

سرکه سیب اسیدی است و pH پوست را کنترل می کند. دارای خاصیت آنتی باکتریالی قوی است و منقبض کننده می باشد.  سرکه سیب چربی درون منافذ پوست را تخلیه می کند و به درمان جوش کمک بسیار زیادی می نماید.

یک پیمانه سرکه سیب را با سه پیمانه آب مخلوط کنید و با استفاده از پنبه روی جوش خود قرار دهید. بعد از ده دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشوئید.

پوست موز

استفاده از پوست موز قهوه ای شده نیز تاثیر بسیار زیادی روی درمان آکنه دارد. علاوه بر این به تقویت پوست و روشن شدن رنگ پوست نیز کمک می نماید.

دقت داشته باشید که هرگز نباید جوش را بترکانید، زیرا بخش بیشتری از جوش در پوست، و در دو لایه درم و اپیدرم قرار دارد. ترکاندن جوش هایی که در لایه درم قرار دارند باعث می شود که اسکار جوش برای همیشه روی پوست باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *