آموزشی

تفاوت صابون و پن

تفاوت صابون و پن

بارها و بارها شنیده اید که شست و شو نیاز و لازمه پوست است زیرا روزانه در معرض انواع آلودگی ها قرار می گیرد، عرق و چربی ترشح شده از پوست به همراه این آلودگی ها باعث کثیف و کدر شدن رنگ پوست، بسته و مسدود شدن منافذ آن و ایجاد جوش و آکنه می گردد؛ اما می توانید با شست و شو پوست و با از بین بردن تمام این آلودگی ها طراوت و شادابی را به پوست هدیه دهید.

همان قدر که شست و شو مهم است انتخاب شوینده درست نیز مهم است، زیرا یک شوینده نامناسب می تواند باعث خشکی، احساس کشیدگی و پیری زودرس یا باعث چرب شدن بیش از حد و ایجاد جوش گردد. امروزه شوینده های متفاوتی با کارکردهای مختلفی تولید می گردد از پاک کننده های که نیاز به شست و شو با آب دارند تا آن هایی که با یک پنبه یا پد پوست را تمیز می کنند.

برخی شوینده ها آن قدر به هم شباهت دارند که تشخیص تفاوت شان سخت است و ممکن است با انتخاب اشتباه یکی از آن ها به پوست آسیب های جبران ناپذیری بزنیم؛ از جمله شوینده هایی که از نظر ظاهر بسیار به هم شباهت دارند پن و صابون است!

در این مقاله تفاوت تفاوت صابون و پن را با هم بررسی می کنیم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بررسی می کنیم و نمونه های باکیفیت هر کدام از این شویند ها  را معرفی خواهیم کرد.

صابون چیست؟

صابون بسیار آشناتر از پن است و از قدیم الایام برای شست و شو استفاده می گردد، صابون در واقع از نمک اسید چرب تشکیل می شود می توان ترکیبات صابون را این گونه خلاصه کرد: چربی یا روغن + ترکیبات قلیایی + افزودنی ها

مولکلول های صابون معمولا از یک سر آب دوست و یک سر آب گریز (چربی) تشکیل می شوند که باعث حل شدن چربی ها در آب شده و این گونه پوست را تمیز می کنند.

اما استفاده از صابون دو مشکل بزرگ دارد

۱ – صابون ها تمام چربی پوست را از بین می برند یعنی هم چربی مفید پوست که اولین سد دفاعی پوست است و هم چربی های اضافه! در نتیجه پوست به شدت خشک می شود و البته مستعد چین و چروک!!

۲ – همان طور که قبلا نیز گفتیم صابون حاوی ترکیبات قلیایی است و pH پوست را قلیایی می کند.

pH چیست و چه تاثیری روی پوست دارد؟

pH در واقع یک معیاری است که میزان اسید یا بازی (قلیایی) بودن مواد را نشان می دهد؛ از عدد ۱۴ (قلیایی) تا ۰ (اسیدی) متغیر است و Ph خنثی نیز عدد ۷ می باشد.

pH مناسب پوست عددی بین ۵ تا ۶ است، اگر pH پوست قلیایی باشد (بین ۷ تا ۱۴) محل مناسبی خواهد بود برای رشد و تجمع باکتری های مضر!!!! pH قلیایی همچنین باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شده که نتیجه آن خشک شدن پوست است.

اما pH نزمال پوست که در واقع pH اسیدی است از پوسته پوسته شدن و خشک شدن پوست و رشد باکتری ها و قارچ های بیماری زا جلوگیری می کند.

پن چیست؟

پن ها از نظر ظاهری بسیار شبیه صابون هستند اما بسیار متفاوت!!

پن ها برعکس صابون ها که باعث حذف چربی طبیعی پوست که محافظ پوست است، می شوند فقط چربی اضافی پوست را از بین می برند و باعث خشکی پوست و احساس کشیدگی در پوست نمی شوند.

پن ها دارای pH اسیدی هستند و باعث قلیایی شدن پوست نمی گردند در نتیجه باعث به هم خوردن میکروبیوتای پوست (تعادل میکروبی پوست) نمی گردند، همچین باعث خشکی، التهاب و حساسیت های پوستی نیز نمی شوند.

پن ها بر خلاف صابون ها انواع متفاوتی دارند مانند پن های لایه بردار، آبرسان، پوست خشک، پوست چرب، پوست حساس، ضد جوش و … و بسته به نیاز و نوع پوست تان می توانید از آن ها استفاده کنید.

البته شما بسته به نیازتان می توانید از پن یا صابون استفاده کنید، صابون به علت ماهیت قلیایی که دارد بهتر است یک یا دوبار در هفته استفاده شود و حتما دقت داشته باشید بعد از استفاده پوست را به خوبی آبکشی کنید تا تاثیر قلیایی صابون از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *