مراقبت از پوست

آشنایی با ساختار های متفاوت محصولات پوستی

آشنایی با ساختار های متفاوت محصولات پوستی

امروزه با رشد دانش و تکنولوژی و همچنین خواست و نیاز بشر برای زیبا ماندن انواع لوازم آرایشی و بهداشتی با ساختار های مختلف تولید می گردد و اغلب ما اطلاع چندانی در مورد آن ها نداریم

شناخت درست ساختار های متفاوت محصولات پوستی به ما کمک می کند تا انتخابی درست و صحیح داشته باشیم  به همین علت در این مقاله ۷ ساختار پر استفاده از محصولات آرایشی و مراقبتی را انتخاب کرده ایم و آن ها را معرفی و بررسی می نماییم.

۱ - کرم

کرم پر کاربردترین و البته آشنا ترین نوع محصولات آرایشی و بهداشتی است که همه ما حداقل یکبار از آن استفاده کرده ایم!

کرم ها معمولا از آب و روغن (به نسبت مساوی) و ماده امولسیون کننده تشکیل می شوند؛ بافت آن ها غلیظ و سنگین تر از سایر  ساختارهای محصولات آرایشی و مراقبتی است.

روغن موجود در کرم ها باعث می شود که دیرتر از روی پوست پاک شوند و به همین علت ماندگاری بسیار خوبی روی پوست دارند (به همین علت برای کرم پودرها ساختار کرم بسیار ایده آل است)  و البته برای مرطوب کننده ها هم کرم ساختار بسیار خوبی است  زیرا مقدار آب خوبی داشته و برای همه نقاط بدن به راحتی قابل استفاده است.

ژل

ژل ها ظاهری ژله ای دارند، شفاف بوده و دارای پایه آب هستند؛ معمولا فاقد روغن هستند و این باعث شده است که بافتی سبک داشته باشند، حالت چسبنده به محصولات نمی دهند و باعث مسدود شدن منافذ پوست نیز نمی گردند!

ژل ها نسبت به کرم ها سرعت جذب بیشتری توسط پوست دارند و البته بافت آن ها نسبت به کرم ها سبک تر است.

۳- ژل کرم

محصولی بین ژل و کرم است (ترکیبی از آب و روغن) که سرعت جذب بیشتری نسبت به کرم ها داشته ولی میزان روغن استفاده شده در آن کمتر است و برای آبرسانی پوست فوق العاده هستند.

ژل کرم ها معمولا بافت شفافی ندارند و مانند کرم ها نیز سنگین نیستند! میزان جذب بسیار بالایی توسط پوست دارند و هنگام استفاده احساس چربی کمتری روی پوست خود دارید.

ژل کرم ها بعد از خشک شدن به صورت لایه ای نازک روی پوست باقی می مانند. 

۴- سرم

مواد مغذی محلول در آب، شاید بهترین و ساده ترین تعریف از سرم باشد. بافت آن ها بسیار سبک است و به علت اینکه مولکول های آن بسیار کوچک هستند به سرعت جذب پوست می شوند.

سرم ها معمولا بهترین گزینه مراقبت از پوست و البته گران ترین آن ها هستند؛ سرم ها بر خلاف دیگر ساختارها شامل مواد مرطوب کننده انسدادی یا مواد روغنی که از تبخیر جلوگیری می کنند نیستند و همان طور که گفته شده بر پایه آب بوده و مواد روغنی را از بین می برند.

سرم ها به علت اینکه غلظت مواد فعال در آن ها بالاست، تاثیر گذاری بیشتری نیز دارند و شاید به همین دلیل باشد که در حجم های کم تولید می گردند!!!

و البته به علت این تاثیرگذاری بسیار بالا گزینه ایده آلی برای محصولات ضد چروک و ضد لک هستند.

۵- لوسیون

لوسیون نیز مانند کرم ترکیبی از آب و روغن است با این تفاوت که میزان روغن آن کمتر است و وزن کمتری نسبت به کرم دارد و چرب نیستند.

سرعت جذب لوسیون نسبت به کرم بیشتر است و به علت ویسکوزیته کمتری که دارد برای پوست های نرمال تا خشک  بسیار مناسب است.

۶– فوم

فوم یا کف آماده! که البته کاربرد های متفاوتی نیز دارد اما ۲ کاربرد فراگیر آن در محصولات شست و شو و اصلاح صورت است

فوم های شست و شو معمولا پوست به طور عمقی تری تمیز می کنند و برای افرادی که پوست چرب یا مستعد جوش دارند گزینه بسیار ایده آلی هستند.

فوم یا کف های اصلاح نیز به علت سهولت استفاده و البته آبرسانی بیشتر پوست در حین اصلاح گزینه بسیار ایده آلی می باشند.

نکته ای که شاید کمتر کسی در مورد فوم ها به آن توجه داشته باشد سرعت تجزیه بیشتر و آسیب کمتر آن ها به محیط زیست است.

۷ – محلول

محلول ها نیز مانند سرم ها بر پایه آب هستند ولی غلظت مواد موجود در آن ها از سرم ها کمتر است، از محلول بیشتر برای محصولات پاک کننده استفاده می گردد و در انواع متفاوتی تولید می شوند.

میسلارواتر ها، تونرها، محلول های دو فازی و تک فازی و … همگی محلول هایی هستند که وظیفه پاک کنندگی دارند؛ البته محلول های با غلظت بالا برای تقویت مو و ناخن نیز تولید می گردند.

محلول ها بر خلاف دیگر ساختار های محصولات پاک کننده حاوی سورفاکتانات کمتری هستند و کف نمی کنند و البته قدرت آبرسانی و تغذیه بیشتری نسبت به سایر ساختار های محصولات پاک کننده دارند.

بسته به نوع پوست خود و نوع محصولی که مورد نیاز است می توانید از هر کدام از ساختار های محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید، البته هر فرم در هر محصولی تاثیر متفاوتی دارد و بهتر است با توجه به نیازتان اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *