مادر و کودک, مراقبت از مو

همه ی آنچه که باید درباره ریزش مو پس از زایمان بدانید

همه ی آنچه که باید درباره ریزش مو پس از زایمان بدانید

همه ی آنچه که باید درباره ریزش مو پس از زایمان بدانید

وقتی با ریزش مو پس از زایمان مواجه می شوید، احساس می کنید که این مسئله برای همیشه دوام خواهد داشت اما خبر خوب این است که، خیر اینطور نیست و به راحتی قابل درمان است.

 

چه عواملی باعث ریزش مو پس از زایمان می شود؟

دقیقاً مانند بیشتر فراز و نشیب هایی که با بارداری، تولد و زمان پس از آن همراه است، ریزش مو پس از زایمان – که رسما با عنوان telogen effluvium شناخته می شود – با هورمون های شما مرتبط است.

دکتر دبرا جلیمان (Debra Jaliman) استادیار پوست و مو در دانشکده پزشکی ایکان در ماونت سینای توضیح می دهد که ریزش بیش از حد مو  بعد از زایمان با افزایش هورمون هایی که در دوران بارداری رخ می دهند ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه در این دوره روند ریزش مو دچار توقف شده و به همین دلیل بسیاری از خانم ها در دوران بارداری موهای ضخیم تری را تجربه می کنند.

دکتر جلیمان می گوید: “پس از زایمان و به دنیا آمدن فرزند شما به طور طبیعی مو هایی که در طول دوران بارداری دچار ریزش نشده اند،به چرخه طبیعی ریزش مو بازگشته و می ریزند”

همچنین دکتر فاین فری، متخصص پوست و مو و بنیانگذار Fry Face می گوید:اگر سؤال شود که آیا می توانید از ریزش مو پس از تولد فرزندتان جلوگیری کنید؟ جواب این است که متأسفانه خیر. “ریزش مو پس از زایمان فقط چرخه بازگشت موهای شما به حالت طبیعی است”.

ریزش مو در بارداری

اما خوشبختانه علیرقم ناراحت کننده بودن این مسئله هر دو پزشک می گویند که موقتی است. دکتر جلیمان می گوید، به طور کلی شما دو تا سه ماه پس از زایمان متوجه ریزش مو خواهید شد و تنها باید چند ماه طول بکشد، به طور معمول شش تا ۱۲ ماه پس از زایمان به حالت عادی خود باز می گردد.

چگونه می توان ریزش مو پس از زایمان را درمان کرد؟

متخصص پوست شما می تواند با انجام آزمایش کشش مو تأیید تلوژن اگزلوویوم را تأیید کند، اما لزوماً دلیلی برای مراجعه به مطب پزشک برای تشخیص ریزش مو پس از زایمان وجود ندارد.چرا که به راحتی با یک آزمایش ساده حتی در منزل می توانید متوجه وجود تلوژن اگزلوویوم شوید.

کافی است حدود ۴۰ دانه از مو ها را بین انگشت شصت  و انگشت اشاره جمع کرده و به آرامی بکشید در صورتی که بیش از ۶ تار مو جدا شد ، شما دچار تلوژن اگزلوویوم هستید.

به هر حال با رعایت چند مورد ساده می توان از رشد مجدد موها اطمینان پیدا کرد:

  • از کشیدن و بافتن مو ها خودداری کنید.
  • برای مدتی استفاده از اتو ، سشوار و به طور کلی حرارت را کنار بگذارید
  • با مشورت پزشک از ویتامین استفاده کنید
  • از محصولات حاوی بیوتین استفاده کنید.
  • استفاده از میوه و سبزیجات را فراموش نکنید.
  •  

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *