تندرستی و سلامت

روش های درمان تنبلی تخمدان

روش های درمان تنبلی تخمدان

در ابتدا بهتر است بدانیم که تنبلی تخمدان چیست؟ و در ادامه روش های درمان تنبلی تخمدان را مرور خواهیم کرد.

تنبلی تخمدان که در اصطلاح علمی به آن سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سندرم PCOS نیز گفته می شود جزو بیماری های شایع در بین بانوان، به خصوص زنان و دختران جوان است. این عارضه یکی از شایع ترین علائم ناباروری می باشد.

چه عواملی باعث ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک می شوند؟

این بیماری شایع که حدود ۱۰ تا ۵ درصد از زنان به آن مبتلا هستند اغلب به علت وجود سابقه در بستگان (مادر، عمه، خاله، خواهر و …) اتفاق می افتد و به نوعی علت ژنتیکی دارد. اما انسولین بالا نیز می تواند باعث ایجاد این سندرم گردد.

در تخمدان و رحم بخش های وجود دارد که به آن ها فولیکول می گویند. و تخمک ها درون این فولیکول های قرار دارند تا بالغ شوند.

 

روش های درمان تنبلی تخمدان

در زمان قاعدگی این فولیکول ها می ترکند و تخمک ها آزاد می شوند. اما در افرادی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند. به دلیل بالا بودن میزان هورمون های مردانه، فولیکول های نابالغ به هم می پیوندند و توده های بزرگی تشکیل می دهند که به آن ها کیست می گویند. و در نتیجه آن تخمک های بالغ در فولیکول ها نمی توانند آزاد شوند و این امر باعث نازایی می گردد.

علائم تنبلی تخمدان چیست؟

این عارضه علائم بسیار متفاوتی از خود نشان می دهد. به طور که برخی از افراد ممکن است تمامی این علائم را داشته باشند و برخی نیز فقط چند تا از آن ها! اما به طور کلی نشانه های تنبلی تخمدان عبارتند از:

 

عادت ماهانه نامنظم

در افرادی که به سندرم PCOS مبتلا هستند، زمان قاعدگی مشخص نیست و دوره منظمی ندارد. اگر کمتر از ۶ تا ۹ دوره قاعدگی در طول سال دارید، ممکن است به این مشکل دچار شده باشید.

 

خونریزی غیر قابل پیش بینی در دوران قاعدگی

اگر در طول عادت ماهانه خود شاهد خونریزی بسیار کم و یا خونریزی بسیار شدید بودید ممکن است به این عارضه دچار شده باشید.

 

ریزش مو شدید و کم پشت شدن شقیقه

ریزش مو نیز کی از شایع ترین علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد. البته ریزش ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی می باشد اما اگر ریزش بسیار شدیدی را مشاهده کردید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کند.

روش های درمان تنبلی تخمدان - 3

افزایش وزن

افزایش وزن علاوه بر این که یکی از علائم این عارضه است، می تواند باعث تشدید آن نیز گردد.

 

آپنه خواب

یا وقفه تنفسی در خواب، به شرایطی گفته می شود که فرد در خواب دچار وقفه تنفسی شود.

 

جوش و آکنه

جوش و چربی بیش از اندازه پوست در بزرگسالی نیز یکی از نشانه ها و علائم ابتلا به سندرم PCOS است.

 

پر مویی

رویش موهایی ضخیم در منطقه ریش، پشت لب، خط ریش، قفسه سینه، قسمت تحتانی شکم، زیر بغل و … جزو علائم این بیماری است که به علت ترشح میزان بالایی از هورمون های مردانه رخ می دهد.

عوارض تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان در صورتی که درمان نشود می تواند عوارض بسیار بد و حتی جبران ناپذیری را به جا بگذارد.

 

  • مشکلات باوری و نازایی
  • سقط جنین و زایمان زود رس
  • افزایش فشار خون و قند خون
  • مشکلات قلبی و عروقی
  • سرطان پوشش رحم
  • خونریزی های غیر معمولی رحمی

روش های درمان تنبلی تخمدان

این بیماری نیز مانند هر مشکل دیگری هم درمان دارویی و پزشکی دارد و هم درمان خانگی (البته به معنای اصلاح سبک زندگی) که هر دو در کنار هم اثر گذار هستند.

البته برای درمان تنبلی تخمدان در درجه اول توصیه می گردد که به پزشک متخصص مراجعه کردن و آزمایشات لازم را  انجام دهید.

 

درمان پزشکی و دارویی

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

استفاده از قرض های ضد بارداری

این قرص ها برای افرادی تجویز می گردند که قصد بارداری ندارند. این داروها قاعدگی را منظم می کنند، هورمون ها را متعادل کرده و از ابتلا به برخی سرطان ها و دیابت جلوگیری می کنند.

 

پروستروژن درمانی

یا همان هورمون درمانی. این داروها سطح هورمون استروژن را در بدن کاهش می دهند و باعث می گردند که میزان هورمون های زنانه و مردان هدر بدن با هم در تعادل باشند. همچنین سیکل قاعدگی را منظم می کنند و در کاهش میزان موهای زائد نیز موثر می باشند.

 

درمان نازایی

در درجه اول داروهایی تجویز می گردد که باعث تحریک بیش از حد تخمدان ها می گردد. البته کاهش وزن نیز می تواند شانس  باروری تخمک ها را افزایش دهد. در این دوره بهتر است بیمار به طور کامل تحت کنترل باشد.

اگر این درمان موثر نباشد از سایر روش های درمان نازایی مانند IVF و جراحی و … استفاده می شود.

 

کاهش رشد موهای زائد و درمان ریزش مو

مصرف داروهای ضد هورمون مردانه به بیمار کمک می کند تا بهبود پیدا کند و میزان رشد موهای زائد را کاهش دهد. البته در اغلب موارد توصیه می گردد که در کنار این درمان، از لیزر درمانی نیز جهت درمان کامل موهای زائد استفاده گردد.

این داروها اغلب برای درمان ریزش مو نیز مناسب هستند ولی لازم است که در کنار آن از سایر درمان های ریزش مانند سرم های ضد ریزش، مزو تراپی و … نیز استفاده گردد.

درمان های خانگی

وزن خود را کاهش دهید.

چاقی و افزایش وزن علاوه بر این که یکی از عوارض سندرم تخمدان پلی کیسیتک می باشد، باعث تشدید آن نیز می شود. و البته سلامت کلی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ریسک ابتلا به نازایی را نیز افزایش می دهد.

روش های درمان تنبلی تخمدان - 4

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

مصرف نمک و شکر سفید جزو عواملی هستند که سندروم PCOS را تشدید می کنند. علاوه بر این رژیم های حاوی چربی حیوانی زیاد نیز خطر ابتلا به کلسترول و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

اما مصرف مواد غذایی دارای فیبر به ویژه سبزیجات و کربوهیدرات های پیچیده می تواند نقش موثری در درمان تنبلی تخمدان داشته باشد.

سعی کنید از مصرف کربوهیدرات ها و قندهای ناسالم مانند نوشابه، سس، کیک، آبمیوه صنعتی، فست فود و … نیز پرهیز کنید.

 

ورزش کنید

ورزش کردن میزان قند خون و مقاومت به انسولین را در بدن کاهش می دهد. علاوه بر این نقش موثری نیز در کاهش وزن دارد. به بهبود سلامت جسم نیز کمک بسیار زیادی می نماید. افرادی که به سندرم PCOS مبتلا هستند باید به طور روزانه ورزش های هوازی انجام دهند.

روش های درمان تنبلی تخمدان 1

کلام پایانی…

در طول دوره درمان تنبلی تخمدان، سعی کنید به طور مرتب با پزشک خود ارتباط داشته باشید و به او اعتماد کنید.

درمان را خود سرانه شروع نکنید و خود سرانه نیز اتمام ندهید. همچنین درمان دارویی می تواند در کنار اصلاح سبک زندگی، اثر گذاری بسیار بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *